Det mest hatade jobbet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har jävligt svårt för taxichaufförer. Med få undantag är de gravt inkompetenta apor med en intelligensnivå som med nöd och näppe tillåter dom att andas och röra sig samtidigt. :hate
Upplever du att det blivit bättre eller sämre?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
16 år senare så vet jag inte riktigt vad jag tycker. Har svarat advokat, men kanske inte tycker så längre. Tror mer på delgivningsman eller liknande idag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag upplever att det blivit sämre, otroligt nog.

Intressant tråd…

Jag har åkt taxi till och från Arlanda i tjänsten i mer än tjugosju år, så jag har sett utvecklingen över tid. Och nog fan har det blivit sämre…

Nuförtiden verkar det som att merparten av chaffisarna varken kan svenska, engelska eller något annat västerländskt språk. När du hoppar in i baksätet så kastar de bak sin egen lur till dig. Då ska du själv fatta att det betyder att du ska skriva in adressen i Google Maps på deras lur…

Att försöka ge dem instruktioner längs vägen…? Ja, det kan ju bli en intressant upplevelse med tanke på att de inte talar något språk som talas inom Europa…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det hela är bara en listig plan för att vi ska tycka att förarlösa taxi's där man får göra allt jobb själv är en bra ide....

Och dit är det inte långt...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Intressant tråd…

Jag har åkt taxi till och från Arlanda i tjänsten i mer än tjugosju år, så jag har sett utvecklingen över tid. Och nog fan har det blivit sämre…

Nuförtiden verkar det som att merparten av chaffisarna varken kan svenska, engelska eller något annat västerländskt språk. När du hoppar in i baksätet så kastar de bak sin egen lur till dig. Då ska du själv fatta att det betyder att du ska skriva in adressen i Google Maps på deras lur…

Att försöka ge dem instruktioner längs vägen…? Ja, det kan ju bli en intressant upplevelse med tanke på att de inte talar något språk som talas inom Europa…
När jag tog körkort på 80-talet, så pratades det om taxichaffisar som goda förare och som hade en bra driv i körningen. Nu är det rattapor som är så jävla usla på att köra, att man blir mörkrädd (inte alla, men för många).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag tog körkort på 80-talet, så pratades det om taxichaffisar som goda förare och som hade en bra driv i körningen. Nu är det rattapor som är så jävla usla på att köra, att man blir mörkrädd (inte alla, men för många).

Jag åkte på 80 talet ofta privat med en gammal taxichaffis, om han körde på kungatan och den korsade drottningatan, så visste han mellan vilka nummer den korsade, alltså om han skulle svänga höger eller vänster för att komma till rätt husnummer.

PÅ ALLA GATOR I HELA STAN

Dessutom visste han var varenda liten källarfirma utan skylt fanns, var dom hade funnits tidigare och en massa annat. (Givetvis var egenföretagande kvinnor i världens äldsta yrke fanns)

Han körde dessutom sin gamla Mercedes 220D taxibil som han hade köpt loss, den var inne på tredje motorn, och den började vara slut så den krävde motorvärmare redan vid nollgradigt.

På vintrarna sladdade han gärna i alla lämpliga kurvor och korsningar, långa, slöa tunga sladdar, men med utmärkt precision.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag åkte på 80 talet ofta privat med en gammal taxichaffis, om han körde på kungatan och den korsade drottningatan, så visste han mellan vilka nummer den korsade, alltså om han skulle svänga höger eller vänster för att komma till rätt husnummer.

PÅ ALLA GATOR I HELA STAN

Dessutom visste han var varenda liten källarfirma utan skylt fanns, var dom hade funnits tidigare och en massa annat. (Givetvis var egenföretagande kvinnor i världens äldsta yrke fanns)

Han körde dessutom sin gamla Mercedes 220D taxibil som han hade köpt loss, den var inne på tredje motorn, och den började vara slut så den krävde motorvärmare redan vid nollgradigt.

På vintrarna sladdade han gärna i alla lämpliga kurvor och korsningar, långa, slöa tunga sladdar, men med utmärkt precision.

Det var väl på den tiden man var tvungen att ha lokalkännedom för att få taxi-kort? Idag laddar man ner en app…

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Att vara lastbilschaufför är fanimej ingen dans på rosor, vi är i vägen överallt oavsett om vi är i stan eller ute på motorvägen.
Sen tycker ni att det är förträffligt bra att ni kan köpa grädde i valfri matbutik när det ska göras en god sås.
Utan oss klarar ni er inte, synd att ni inte förstår det.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det var väl på den tiden man var tvungen att ha lokalkännedom för att få taxi-kort? Idag laddar man ner en app…

Exakt. En bekant till mina föräldrar hade taxiåkeri här hemma under sjuttio och åttiotalet, men jobbade tidvis i Hufvudstaden med sin egen bil. Då var han tvungen att plugga kartor, gatunamn och andra saker som kunde vara bra att veta. Och sedan avlägga ett prov.

Det är ganska uppenbart att dom tiderna är förbi. Nu kör man Google Maps på taxichaufförens hemspråk istället...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och ber passageraren använda appen då man inte förstår den.

Så många gånger man hade gjort jobbet bättre själv, alltid

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det hela är bara en listig plan för att vi ska tycka att förarlösa taxi's där man får göra allt jobb själv är en bra ide....

Och dit är det inte långt...
Rätt bra är det ändå.

Ännu bättre om vi tar bort alkogränsen för att köra bil, så kan man köra själv.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det konstiga är ju, att man kan vara Taxichaffis i många år, utan att utveckla någon lokalkännedom... :va
Hur fan går det till?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det konstiga är ju, att man kan vara Taxichaffis i många år, utan att utveckla någon lokalkännedom... :va
Hur fan går det till?
IQ-reserven har en utvecklad förmåga att inte suga upp ny kunskap...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år