Det ultimata Garaget!!!

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Jag undrar vilken slags miljö i garaget som hojen mår bäst av? :va
Mitt garage är cirkus 10 + varmt men det är rätt fuktigt så här års av all snö som smällter från bilarna. Hojen står under ett "täcke" och är helt torr. Undrar om bultar och annat kan börja oxidera/rosta ändå??
Jag vet att det helst ska vara en torr miljö men vad tror ni. Har inspekterat hojen mycket närgående med ficklampa å grejer och har sett en antydan till rost på en del bultar. E det fuktighetens fel?? Kollade inte riktigt SÅ nära med fikclampa när jag köpta hojen. Det e möjligt att den var så när jag köpte den. :gnissla Tacksam för svar lads :tummenupp

Droopy

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Flera stycken
Det är alltid fuktens fel, i kombination med smuts som bildar elektrolyt.
Torra saker rostar inte.
Kolla med hygrostat så du liger under 60% annars får du öka värmen eller sänka fukten med en avfuktare.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Kan passa på att ställa en fråga jag med. Jag köpte min hoj sent på förra året och körde den raka vägen till min mor & far. Spolade av leran som sprutade upp på hojen efter grusvägen sista biten, och rulllade in hojen i deras garage. Ni vet ju hur bromskivorna bruka bli efter en tvätt om man inte ger sig ut och kör med en gång, dvs rostiga och fula. Nu har ju den stått så sen november, borde jag fått bort rosten från bromsskivorna med en gång, finns det chans att den "äter" sig innåt?

B. Örjarbliorolig.

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Droopy skrev:
Det är alltid fuktens fel, i kombination med smuts som bildar elektrolyt.
Torra saker rostar inte.
Kolla med hygrostat så du liger under 60% annars får du öka värmen eller sänka fukten med en avfuktare.

Ok, var får man tag i en hygrostat? Torra saker rostar inte!! Hojen är helt torr men kan det bildas rost av fukten i garaget? :va

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Köp en så kallad "Torrboll" på klasolsson, jula eller biltema. Ställ i förrådet. Klart!

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Hoj
Yamaha R6
The blade skrev:
Ok, var får man tag i en hygrostat? Torra saker rostar inte!! Hojen är helt torr men kan det bildas rost av fukten i garaget? :va

Om ditt garage vore så fuktigt att stålkomponenter på bågen korroderar skulle du nog ha ett avsevärt mögelangrepp också. Är du orolig så köp tidigare nämda luftavfuktare för en billig peng. Blir kanske lite trevligare luft om inte annat.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
FUBAR skrev:
Kan passa på att ställa en fråga jag med. Jag köpte min hoj sent på förra året och körde den raka vägen till min mor & far. Spolade av leran som sprutade upp på hojen efter grusvägen sista biten, och rulllade in hojen i deras garage. Ni vet ju hur bromskivorna bruka bli efter en tvätt om man inte ger sig ut och kör med en gång, dvs rostiga och fula. Nu har ju den stått så sen november, borde jag fått bort rosten från bromsskivorna med en gång, finns det chans att den "äter" sig innåt?

B. Örjarbliorolig.

har ännu inte råkat ut för detta på mcn men moppen borde ju ha samma sort skiva till bromsen :tungan fick under vintern ett tunt lager rost på skivan, lät inge skoj när man rulla ut den på våren men efter en liten runda va de bättre sen va de bara jo bromsa lite oftare än vanligt så blev skivan i samma skick som innan vintern

Dr.Bike

Guest
En torrboll är bra, eller två. Den stora varianten.

Hygrostater finns lite varstans, de brukar ju bl.a sitta i en sån där kombinerad barometer/hygrostat/termometer-historia som gamla har på väggen!

Men det finns lösa oxå. Kolla Clas Olson eller Elfa.

Jo saker rostar av all fukt i luften, bara det att det tar lite längre tid.
Men fri fukt är värst som når över daggpunkten. D.v.s den temperatur då det fria vattnet börjar fällas ut som kondens.
Har du ofta eller ligger nära kondens då vet du att du ligger farligt till.

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Dr.Bike skrev:
En torrboll är bra, eller två. Den stora varianten.

Hygrostater finns lite varstans, de brukar ju bl.a sitta i en sån där kombinerad barometer/hygrostat/termometer-historia som gamla har på väggen!

Men det finns lösa oxå. Kolla Clas Olson eller Elfa.

Jo saker rostar av all fukt i luften, bara det att det tar lite längre tid.
Men fri fukt är värst som når över daggpunkten. D.v.s den temperatur då det fria vattnet börjar fällas ut som kondens.
Har du ofta eller ligger nära kondens då vet du att du ligger farligt till.

Det jag oroar mig för är att det är ständiga vattenpölar under bilarna p ga smällt snö. Men det borde ju inte va nägra problem tycker man ju. Hojen är ju relativt ny.Det är jag som är sjukligt nojig av mig. Vem fan ligger under hojen med ficklampa och synar varenda bult. Fan jag måste söka psykhjälp :hihi :3freak :huvet

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Hoj
Yamaha R6
The blade skrev:
Fan jag måste söka psykhjälp :hihi :3freak :huvet

Efter att ha konsulterat mina kolegor drar jag slutsatsen; ja, det måste du!

Skämt åsido, skaffar du luftavfuktare och håller regelbunden koll så bör det vara rätt lugnt. Snart börjar ju temperaturen krypa uppåt igen, då är det bara att ge sig ut och njuta av livet igen.

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
snowball skrev:
Efter att ha konsulterat mina kolegor drar jag slutsatsen; ja, det måste du!

Skämt åsido, skaffar du luftavfuktare och håller regelbunden koll så bör det vara rätt lugnt. Snart börjar ju temperaturen krypa uppåt igen, då är det bara att ge sig ut och njuta av livet igen.

Hehehe jo jag behöver hjälp. Det säger alla. Dras med ett jävla katastroftänkande. :3freak Kanske beror på att jag sparat pengar jävligt länge för att ha råd med hojen. Vill ju bara försäkra mig om att inget händer under resterande vila. Har bara haft den i en vecka men nojjar redan sönder huvet på mig.

Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Zenit skrev:
har ännu inte råkat ut för detta på mcn men moppen borde ju ha samma sort skiva till bromsen :tungan fick under vintern ett tunt lager rost på skivan, lät inge skoj när man rulla ut den på våren men efter en liten runda va de bättre sen va de bara jo bromsa lite oftare än vanligt så blev skivan i samma skick som innan vintern
Ok, hoppas att det är så. Annars så får jag väl tvinga brorsan att knuffa mig fram & tillbaks på gatan ett par gånger medans jag bromsar bort rosten.

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Men snälla, är det inte lite overkill att bry sig om såntdär?
Tänk på hur snöskotrarna får lida, tror knappast det är något att bry sig om!

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Disasterpiece skrev:
Men snälla, är det inte lite overkill att bry sig om såntdär?
Tänk på hur snöskotrarna får lida, tror knappast det är något att bry sig om!

Jo du har nog rätt mannen. Jag är alldeles för nojig när det gäller dyra leksaker. :brinnerup ....måste fan börja njuta av nya hojen istället :hihi

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Så länge den relativa luftfuktigheten är under 50% så rostar stål i princip inte alls.

som ni säkert känner till så varierar den relativa luftfuktigheten med temperaturen, vilket betyder att om den relativa fuktigheten är 45% vid 0 grader, och temperaturen sjunker till -10, så kommer den relativa luftfuktigheten att stiga eftersom luften förmåga att "bära" vatten minskar ju kallare den blir.
Kan inte kurvan i huvudet, men jag kollade i vårt garage som farsan hade och det var bra mycket högre än 50% där inne, och det var fan inga mögelskador inte. Tror det måste vara högre än 50 % för mögel, kommer inte ihåg procenttalet.
Har fått lite utbildning i det på jobbet, så jag sitter inte och bara hittar på...

/Pajje

Zenit skrev:

Jag råkade ut för samma, och tänkte att det är bara att bromsa väck...

Tyvärr hade det lagt sig vatten mellan beläggen och skivan, och där blev det gravrost som INTE gick väck :gnissla

Så var det regnet sista danman körde kanske det är ide att se till att skivorna torkar ordentligt innan man ställer undan hojen

/Pajje

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Gör som man gjorde i lumpen, fetta in alla metallytor med ett tunnt lager fett, då rostar det inte.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
sgtpepper skrev:
Gör som man gjorde i lumpen, fetta in alla metallytor med ett tunnt lager fett, då rostar det inte.

Blir ju lite trist sen på våren när man skall torka av allt, men visst, varför inte

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Stål spontanrostar inte om relativa luftfuktigheten är under 55%.
Obs, detta gäller för stål som är obehandlat, dvs vare sig målat, inoljat eller kromat.
Har man fått ett allmänangrepp på en stålyta så passiviseras denna och fortsätter inte att rosta om inte miljön ändras. Däremot kan man få lokala angrepp som korngränskorrosion, spänningskorrosion, el likn, men det förutsätter att man har en katod någonstans som "stjäl" ståljonerna.

På vintern är det torrare i luften så det finns vanligtvis inget att oroa sig för om hojen står varmare än det är utomhus och man har ett utbyte med utomhusluften. Om det får dig att sova bättre så köp en torrboll. Se till att ditt "täcke" helst inte är vattentätt, och om det är det, se till att du har distanser mellan täcket och hojen.

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Jag har nyligen - kanske i Hojfolket? - sett en vinterförvarings-påse framtagen enbart för motorcyklar. Det ni!
Påsen är i tjock plast och har ett skickt på insidan som antagligen består av silica-gel (alltså utsmetat torrboll?) eller om det det var något annat rosthämmande medel.
Man kör upp hojen på den utfläkta påsen, vikar upp och förslutar med en dragkedja, och sedan ska det vara tät. Priset var inte heller avskräckande. Någon annan med ett bättre minne än mitt :( kanske kan precisera?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning