Ja den guidar verkligen helt galet för mig, använder iPhone om det gör någon skillnad.
Har efter mer testande dock upptäckt att det verkar fungera att följa rutter som andra delat, och jag kan göra rutter i Scenic och sen exportera, och importera i Detecht och då fungerar det.
Men rutter jag gör själv i Detecht fungerar inte alls och blir helt knasiga, och sen följer den inte rutten ändå. Känns verkligen som en bugg... men en 5 år gammal app borde vara bättre än så.
Scenic känns som en över lag bättre mycket mer polerad app, mycket enklare att göra rutter som man vill i med både "via" för att forma rutten och "via stop" där man t'ex tänkt stanna och äta.
Det perfekta hade ju varit GPS navigeringen och "power planner" från Scenic, ihop med sociala funktionerna som se sina kompisar live och dela rutter, samt crash detect från detecht.
För tillfället kommer jag nog göra rutter i Scenic och exportera till Detecht, då jag ju har gratis premium via Svedea. Annars hade jag helt enkelt bytt till Scenic rakt av
Scenic har jag inte testat, det får jag titta in i lite med. Verkar ju dock inte vara släppt till Android ännu.. Jag kör på Android och har testat att göra rutter i den men även genom att logga in via datorn och skapat rutter, verkar funka för mig på båda de sätten. Men som sagt, bara 2 av de kanske 4 rutter jag testat att göra, som jag sen kört.
Sen gillar jag möjligheten att kunna dela live-position med frugan, som när jag åkte hem de 40 milen i söndags, då kunde jag (om jag velat, nu gjorde jag inte det) delat min position så hon hade koll på hur nära hemma jag var (så lunchen kunde förberedas i rättan tid, eller så hon vet om jag hinner hem innan det är dags att börja skjutsa barn till olika träningar osv). Däremot verkar frugan inte bry sig alls om den möjligheten, så även om jag gillar den funktionen så har jag fan ingen nytta av den..
I Detecht saknar jag nog mest möjligheten att under en tur kunna lägga till stopp, tex matställe, bensinmack osv, för det är ju inte alltid man kan planera exakt vart man är vilken tid osv, utan jag vill kunna lägga till det under resans gång när jag börjar känna mig hungrig, eller tanken närmar sig tom.
Men ja, en 5 år gammal app borde vara mer välslipad, den känns snarare som hyfsat nysläppt. Calimoto verkar vara rätt bra med, men där är gratisvarianten begränsad till ett geografiskt område kring hemtrakterna. Nu får jag tex Skåne, Halland, Blekinge och större delen av Småland tillgänglig, så för alla mina nöjesrundturer på nån timme eller två-tre-fyra så räcker den. Men ska man ta en längre helgtripp räcker den appen inte till utan att man betalar för den. I den appen är det även enkelt att med ett par knapptryck lägga till närmsta bensinmack, eller hitta lämplig bensinmack, mat och dryck, "biker stops" (som ska vara nån typ av sevärdhet eller så). Så den verkar oxå bra. Jag har dock inte hunnit köra mer än en liten runda med den och hade då mobilen i fickan och appen kraschade plötsligt så jag fick inga fler vägvisningar. Men det kan ha varit kopplat till batteri-inställningar i min mobil. Ska försöka testa den appen lite mer med.