Detta med tävling...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
... verkar vara nåt för mig. Jag har slutat spela fotboll, spelar knappt innebandy längre och känner ingen som helst glädje i aktiv lagsport längre. Vill tävla mot mig själv, se mina resultat och se mina förbättringar och sen är det läskigt kul att köra hoj.

Jag har dock aldrig kört bana med hoj. Är det ett problem, eller räcker det att jag börjar med det till nästa säsong? Tänkte själv inte börja tävla nästa säsong utan köra in mig ordentligt, träna och bli bättre. Kanske ställa upp i BERF :)hihi) mot hösten eller nåt kanske - om man hittar nån mer att köra med.

. Hur länge kan man köra på ett par slicks? Eller - hur länge håller bak- resp. framdäck? Räkna med att jag är nybörjare.
. Hur mycket soppa går åt på en träning t.ex.?
. Borde jag köra en 1000- eller 600-kubikare? Kör för tillfället Aprilia Mille och skulle älska att ta den till banan men är rädd för att reservdelarna skulle ta död på hela drömmen.
. Är det en vettig idé att montera lyktor och gatregga hojen för att köra till och från träning med - bara för att slippa lasta och lossa i timtal eller är det bara en dålig mellanväg?
. Quickshifter?
. Andra tips?

Lokala frågor:

. Finns det några Landskronabor som kör? Har ni - i så fall - tips på garage, jordkällare, bombshelter eller vad som helst som man kan ställa hojen i när man inte kör med den?
. Nån som är sugen på att samåka till och från träningar på t.ex. Knutstorp? (Jag kan sponsra soppa om du kör :näsblod)

Jag vet att det här är miljonte tråden med samma frågor, jag ville dock starta en egen tråd så att ni vet att jag - förhoppningsvis - finns med i RR-cirkusen nästa år. Kanske knyta lite kontakter, få veta vad för folk det finns och så vidare, you know... :)

Tack för mig!

//Gustaf, Landskrona

EDIT: Glömde en tokviktig fråga. Hur mycket skruvande är det med en 4-taktsbanhoj? Olje- och filterbyte hur ofta? Andra vanliga fel?
 
Last edited:

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Om försäkringen på din hoj tillåter kan du ju åka till någon bana i år på en gatåkning för att prova på. Kan ju va lite surt att fixa grejer till nästa år och komma på att det här var ju inte som jag trodde, inget kul alls. :(

Det är nog bäst att ha racebuss eller bil och släp också, köra hojen till träningar kan nog bli jobbigt i längden. Du får ju inte med några verktyg eller så heller, kan ju va bra om du behöver fixa något under träning. Försök att hitta nån att dela buss med om du inte har råd att fixa allt själv.

Lycka till! Hoppas vi ses nästa år! :tummenupp
 
Last edited:

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Alx skrev:
2386106
Det är nog bäst att ha racebuss eller bil och släp också, köra hojen till träningar kan nog bli jobbigt i längden. Du får ju inte med några verktyg eller så heller, kan ju va bra om du behöver fixa något under träning.




Det är ju jöklars så trist om man hojjar till träningen, kör en massa varv och gud förbjude, klotar ut i sandfållan tex. Kan inte vara en höjdare och åka på hojjen hem sen när kåpor mm mm är paj. Styrhalverna ser ut som om de legat i bananhyllan och vänster gaffelben läcker olja som ett såll.

Nee då är ju en buss/släpa eller mammas kadett 1,2i bättre att forsla junket i.
Burra in dig i någon kompis buss om den möjligheten finns.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Alx skrev:
2386106 Om försäkringen på din hoj tillåter kan du ju åka till någon bana i år på en gatåkning för att prova på. Kan ju va lite surt att fixa grejer till nästa år och komma på att det här var ju inte som jag trodde, inget kul alls. :(

Jag tror alls inte det är problemet, snarare skulle det vara det att det inte är så kul så att det väger upp omständigheterna runt om. Men jag tror faktiskt det. Bankörning med go-cart och cross är ju brutalt kul och köra hojen är roligare än båda de så det kan ju inte bli dåligt... :)

Alx skrev:
2386106Det är nog bäst att ha racebuss eller bil och släp också, köra hojen till träningar kan nog bli jobbigt i längden. Du får ju inte med några verktyg eller så heller, kan ju va bra om du behöver fixa något under träning. Försök att hitta nån att dela buss med om du inte har råd att fixa allt själv.

Lycka till! Hoppas vi ses nästa år! :tummenupp

Rotorp skrev:
Det är ju jöklars så trist om man hojjar till träningen, kör en massa varv och gud förbjude, klotar ut i sandfållan tex. Kan inte vara en höjdare och åka på hojjen hem sen när kåpor mm mm är paj. Styrhalverna ser ut som om de legat i bananhyllan och vänster gaffelben läcker olja som ett såll.

Nee då är ju en buss/släpa eller mammas kadett 1,2i bättre att forsla junket i.
Burra in dig i någon kompis buss om den möjligheten finns.

Det låter som ni är på samma spår. Det känns som det hade vart det bästa. Så får det bli. Jag har ju faktiskt räknat kallt med det faktum att jag kommer besöka lecadammen nån gång och då kanske man inte är så sugen på att köra hem sen... :)
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
imaster skrev:
2386896
Det låter som ni är på samma spår. Det känns som det hade vart det bästa. Så får det bli. Jag har ju faktiskt räknat kallt med det faktum att jag kommer besöka lecadammen nån gång och då kanske man inte är så sugen på att köra hem sen... :)

Precis, kanske inte kan köra hem. Kan ju va lite jobbig om du vill träna på en annan bana än hemmabanan också...
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
imaster skrev:
2386896
Det låter som ni är på samma spår. Det känns som det hade vart det bästa. Så får det bli. Jag har ju faktiskt räknat kallt med det faktum att jag kommer besöka lecadammen nån gång och då kanske man inte är så sugen på att köra hem sen... :)


Det är nog toligt att man tittar lite närmare gräset/ sanden/ asfalten mm i stridens hetta.
Att det sedan är smidigare och enklare att lasta in skrotet efter ett pass och sätta sig i bilen, ratta upp radion och justera värmen, ja det e nog rätt gött då.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Rotorp skrev:
2387371 Det är nog toligt att man tittar lite närmare gräset/ sanden/ asfalten mm i stridens hetta.

Det behöver inte ens vara strid. Har själv gjort mina lecabesök på träning el. bandag.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Finns det fler ställen än här och på blocket att leta en tävlingspreppad hoj? Nåt bättre ställe kanske t.o.m.?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag bor i L-a och tävlar. Men eftersom jag inte är från denna staden från början så har jag lite dålig koll på vart man kan förvara hoj osv. Men andra frågor kan kanske besvaras om det behövs! Vet att det är nära till Knutstorp och Falkenberg. Assen har man bara 7 mil längre till än till Kga! :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
imaster skrev:
2388906 Finns det fler ställen än här och på blocket att leta en tävlingspreppad hoj? Nåt bättre ställe kanske t.o.m.?
Ta dej upp till falkenberg som publik den sista SM-deltävlingen, där kommer det garanterat att vara många hojar till salu. Annars har jag en finfin ERF/Rookiehoj, med extra allt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
imaster skrev:
2388906 Finns det fler ställen än här och på blocket att leta en tävlingspreppad hoj? Nåt bättre ställe kanske t.o.m.?
www.racing.no tryck på markedsplassen

Annars är Nr18s förslag om att ta sig till sista deltävlingen i Falkenberg beväpnad med skåpbil/släp coh en påse pengar den bästa idén att göra ett kap.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Det beror ju lite på vad man vill åka på. 2 stroke, 600 eller rent av litermaskin.

2 takt gick fett bort för mig, skithåriga maskiner som låter jevvligt arga och goa men lite dyra i delar, service mm mm.

1000 cc är juuu så manliga, hehe.. Snacka om pulver. Powerwheelies ur alla böjjar och de flesta fullgasrakorna med när man växlar. FETT. Men lite dyra i inköp ännu då utbudet inte är superstort om man vill hålla ner pengen för inköpet under 50k.

Nej, det fick bli en 600 ist. R6 fstås. Helt orörd i maskin, inget trim här inte. Visst ingen megakraftmaskin men man är ju ingen kung på banan iaf. Finns delar överallt i depån om man pajjar nåt och det är många som kan hjälpa en ifall man har problem med maskineriet osv osv. Sedan är de inte speciellt dyra i drift, tanka och åka. En bra instegshoj och många många har åkt 600 så delar och hojjar finns i stort utbud.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tyckte ju för ett par dagar sen att en R1:a vore the thing för mig men efterhand så börjar jag titta på 600:eek:rna och tänker att det kanske inte är så dumt med en sån ändå. För mig som lekman, kommer jag verkligen att behöva tokväxla hela tiden med en 600:a eller kommer jag som nybörjare att klara mig med en sån?

Det där med Falken var en jäkla bra idé, problemet är att jag måste få min båge såld tills dess. Men det ska väl gå att fixa... :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
imaster skrev:
2389580För mig som lekman, kommer jag verkligen att behöva tokväxla hela tiden med en 600:a eller kommer jag som nybörjare att klara mig med en sån?

Fenometet "tokväxla" existerar mest vid landsvägskörning, där man kan njuta av bra vrid och slipper växla hela tiden för en omkörning t.ex.

EDIT: jag menar inte bara landsvägskörning, menar även körning i trafik överhuvudtaget.

På bana väljer du ju alltid den optimala växeln genom och ut ur en kurva, oavsett om du kör en 600 eller en 1000. Skillnaden kommer vara:

1) 600:an varvar mer (annan karaktär och ljud)
2) det kan vara svårare att hitta den perfekta växeln för varje ställe på banan på en 600 eftersom den är lite kinkigare med varvtalet.

Men jag skulle vilja påstå att det problem man ofta talar om när det gäller klent vridmoment hos 600:eek:r inte alls utgör samma problem på bana.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
nazurro skrev:
2389880 Fenometet "tokväxla" existerar mest vid landsvägskörning, där man kan njuta av bra vrid och slipper växla hela tiden för en omkörning t.ex.

EDIT: jag menar inte bara landsvägskörning, menar även körning i trafik överhuvudtaget.

På bana väljer du ju alltid den optimala växeln genom och ut ur en kurva, oavsett om du kör en 600 eller en 1000. Skillnaden kommer vara:

1) 600:an varvar mer (annan karaktär och ljud)
2) det kan vara svårare att hitta den perfekta växeln för varje ställe på banan på en 600 eftersom den är lite kinkigare med varvtalet.

Men jag skulle vilja påstå att det problem man ofta talar om när det gäller klent vridmoment hos 600:eek:r inte alls utgör samma problem på bana.


Håller med fullkomligt.

Visst har en 600 sämre vrid/arbetsområde än en 1000hoj men jag tror inte att man blir snabbare på en 1000hoj bara för att den har mer effekt, man ska ju kunna förvalta det med. Kan bara se till mig själv som inte har nån känsla alls i högern (eller resten av kroppen med för den delen) så en snabb highside lär komma fan så mkt snabbare på en stor maskin jäntemot en effektsvagare 600. Därav föll valet för min egen del på en standard 600.
Som med de flesta andra motorsporter så bör man skynda långsamt dvs bli snabb på en svag hoj först så man lär sig körteknik först.
Även fast hojjen klarar 57 tider på sviestad lär inte jag göra det:(
Men visst tusen e ju tusen och nothing beats cubic inches......:)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
imaster skrev:
2386081

Jag har dock aldrig kört bana med hoj. Är det ett problem, eller räcker det att jag börjar med det till nästa säsong? Tänkte själv inte börja tävla nästa säsong utan köra in mig ordentligt, träna och bli bättre. Kanske ställa upp i BERF :)hihi) mot hösten eller nåt kanske - om man hittar nån mer att köra med.
Prova att köra några bandagar med gathoj innan du bestämmer dig, Falkenberg har bandagar & även Sydskanesemse har bandagar.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top