Digitalfoto på TV

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som vet varför det blev så jäkla risig upplösning på tv'n (LCD) när jag kollade digitalfoton på den? Borde ju vara hyfsat, men det var riktigt illa, betydligt sämre än på datorn - vilket inte är så konstigt - men det borde väl inte vara natt och dag?
Fotat i högsta upplösningen (kanske 1900x2400 och tv'n är HD)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vilken upplöning har din LSD-teve då? Om den endast har samma upplösning som vanlig analog teve (680x435 eller vad det är) så förklarar det ju endel. Vilken ingång på teven använde du för att skicka in bild fr kameran?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Zee skrev:
2305060 Vilken upplöning har din LSD-teve då? Om den endast har samma upplösning som vanlig analog teve (680x435 eller vad det är) så förklarar det ju endel. Vilken ingång på teven använde du för att skicka in bild fr kameran?
Det är ju hd så då är det väl inte 640? Jag brände dem på en cd och körde dem från dvd:n.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
När du visar JPEG-bilder från en CD med hjälp av en DVD-spelare är du låst till vanlig PAL-upplösning. 720x576.

Om du vill titta på dina bilder i högre upplösning så måste du koppla din dator till TVn och köra bilderna från den.

Har du en vanlig HD-tv så har den 1366x768 i upplösning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
morlock skrev:
2305378

Om du vill titta på dina bilder i högre upplösning så måste du koppla din dator till TVn och köra bilderna från den.

Fan vad jobbigt, och ologiskt - är det inte? Var brister tekniken?
Kan man inte köra det där trådlöst med någon mojäng?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
morlock skrev:
2316511

Det förklarade jag i min föregående post.

Nej, det gjorde du faktiskt inte. Du talade om hur det förhöll sig, men inte om det beror på cd-skivan, bildformatet, överföringen, dvd-spelaren, skärmen eller något annat. Jag trodde nämligen att alla de komponenterna klarar av bättre upplösning.

360 usd verkar Rokugrejen kosta, det är för mycket tyvärr.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
2317031 Nej, det gjorde du faktiskt inte. Du talade om hur det förhöll sig, men inte om det beror på cd-skivan, bildformatet, överföringen, dvd-spelaren, skärmen eller något annat. Jag trodde nämligen att alla de komponenterna klarar av bättre upplösning.

360 usd verkar Rokugrejen kosta, det är för mycket tyvärr.
Jo, jag sa att det beror på DVD-spelaren, och att man med en sådan är låst till en viss upplösning.

Alltså beror det på DVD-spelaren och överföringen. Inte CD-skivan,bildformatet eller skärmen.

:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
morlock skrev:
2317110 Jo, jag sa att det beror på DVD-spelaren, och att man med en sådan är låst till en viss upplösning.

Alltså beror det på DVD-spelaren och överföringen. Inte CD-skivan,bildformatet eller skärmen.

:)

Semantik är mitt huvudämne. :mattias
Texten du skrev (När du visar JPEG-bilder från en CD med hjälp av en DVD-spelare är du låst till vanlig PAL-upplösning. 720x576.) kunde lika bra betydit att det var cd-skivan som var den svaga länken, inget i din text pekar ut subjektet DVD-spelaren som extra skyldig. :fakta

;)

Men okej, kan det ine finnas bättre dvd-spelare då? Den jag har är ändå stinking dålig.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
2317123 Semantik är mitt huvudämne. :mattias
Texten du skrev (När du visar JPEG-bilder från en CD med hjälp av en DVD-spelare är du låst till vanlig PAL-upplösning. 720x576.) kunde lika bra betydit att det var cd-skivan som var den svaga länken, inget i din text pekar ut subjektet DVD-spelaren som extra skyldig. :fakta

;)

Men okej, kan det ine finnas bättre dvd-spelare då? Den jag har är ändå stinking dålig.
Jo, eftersom jag skrev "med hjälp av en DVD-spelare" så belös jag DVD-spelaren som boven, inte CD-skivan. :fakta

:hihi

Nåväl, en DVD-spelare bestyckad med HDMI-utgång har möjlighet till högre upplösning än en vanlig DVD-spelare, tack vare uppskalningskretsar. Vet däremot inte hur en sådan hanterar JPEG-bilder. Måste undersöka det.

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Markus skrev:
2317123

Det blir ändå inte bäst. Din TV klarar inte den upplösningen som bilderna tagna med. Att den är HD säger inte så mkt, det finns ju både 750p och 1080p (din klarar bara den sämre). Enorm skillnad för den inbitne prylbögen.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Markus skrev:
2318252 Hur vet du vilken tv jag har? :mad:
Inte ens jag vet vilken upplösning den har. :gråta
Du har köpt din TV på ONOFF eller liknande. Du ville ha en stor TV, gärna LCD, det hade du hört bra om och en platt TV är jettehipp!
Du läser HD Ready på en liten klisterlapp i hörnet på skärmen och tänker wow, en HDTV, till ett bra pris också! Dum ( :gnissla ) som du är slår du till dIrekCt. Men nu, när du för första gången läser igenom manualen ser du att din ny fina HDTV bara har en upplösning på 1366 x 768. Du har läst lite om HD och vet att det finns 2 format, 750p och 1080p. Fasiken! Du har köpt en ny TV som du tänkt leva lycklig med i 15år, men som bara klarar 750p formatet. Ditt liv faller i spillror och du för ensam och olycklig.

Eller så är det för att det nästan inte finns några 1080p apparater på marknaden här i Sverige än. Så jag gissade helt enkelt. :tomten

Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Biifer skrev:
2319133 Du har köpt din TV på ONOFF eller liknande. Du ville ha en stor TV, gärna LCD, det hade du hört bra om och en platt TV är jettehipp!
Du läser HD Ready på en liten klisterlapp i hörnet på skärmen och tänker wow, en HDTV, till ett bra pris också! Dum ( :gnissla ) som du är slår du till dIrekCt. Men nu, när du för första gången läser igenom manualen ser du att din ny fina HDTV bara har en upplösning på 1366 x 768. Du har läst lite om HD och vet att det finns 2 format, 750p och 1080p. Fasiken! Du har köpt en ny TV som du tänkt leva lycklig med i 15år, men som bara klarar 750p formatet. Ditt liv faller i spillror och du för ensam och olycklig.

Eller så är det för att det nästan inte finns några 1080p apparater på marknaden här i Sverige än. Så jag gissade helt enkelt. :tomten

Och du har läst info på nån obskyr internetsida, 720p heter det faktiskt. Vilket kommer att vara fullt tillräckligt tills det börjar bli dags att uppgradera igen.

//Thermal, fullständigt tillfreds med min 720p rörliga bildvisningsutrustning.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Thermal skrev:
2319146 Och du har läst info på nån obskyr internetsida, 720p heter det faktiskt. Vilket kommer att vara fullt tillräckligt tills det börjar bli dags att uppgradera igen.

//Thermal, fullständigt tillfreds med min 720p rörliga bildvisningsutrustning.
Ah, my misstake. Jag är inte på något sätt expert på området. :)

edit: jag tror ändå att det är ganska stor skillnad på att titta på så högupplösta foton i 720p och 1080p.

Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Biifer skrev:
2319158 Ah, my misstake. Jag är inte på något sätt expert på området. :)

edit: jag tror ändå att det är ganska stor skillnad på att titta på så högupplösta foton i 720p och 1080p.

Tror gör man i kyrkan :mattias Jag ser i alla fall ingen större skillnad på 720 eller 1080. Båda är ruggigt skarpa, när det gäller video alltså.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
SItter man med en ynklig 40-tummare så behöver man inte 1080p. 46-tum och större och behovet av 1080p är större. Såtillvida man tänker skaffa Blu-ray/HD-DVD eller PS3 eller en HTPC med möjlighet till 1080p output.

En 720p skärm räcker gott och väl. De bra 1080p-skärmarna i 40-tum som kommer i höst kommer att ha en prislapp runt 30.000:-.

Idag hittar du bra 1080p 46-tummare för dryga femtilappen.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
morlock skrev:
2319188 SItter man med en ynklig 40-tummare så behöver man inte 1080p. 46-tum och större och behovet av 1080p är större. Såtillvida man tänker skaffa Blu-ray/HD-DVD eller PS3 eller en HTPC med möjlighet till 1080p output.

En 720p skärm räcker gott och väl. De bra 1080p-skärmarna i 40-tum som kommer i höst kommer att ha en prislapp runt 30.000:-.

Idag hittar du bra 1080p 46-tummare för dryga femtilappen.
meneee..
så du menar att under 46" så är 1080p onödigt?

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
heimdal skrev:
2319306 meneee..
så du menar att under 46" så är 1080p onödigt?
Egentligen ska man ha 1080p på alla skärmar. I alla storlekar. Men när man kommer upp i storlek som är större än 40-tum så har man större behållning av upplösningen.
Om du sitter 3-4m ifrån en 40-tummare så är inte skillnaden dramatisk mellan 720p och 1080p. Förutsatt att du inte sitter med näsan i rutan. Sätt dit en 50-tummare eller en HD-proj och duk på samma avstånd så är 1080p -> :yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati