Digitalkamera, hjälp!

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Jag står i valet och kvalet att köpa digitalkamera.
Jag står och väljer mellan främst två olika modeller, nämligen Minolta Dimage 7i och Sony Mavica MVC-CD500.
Länk: Minoltan & Sonyn .

Jag skulle gärna vilja höra lite kommentarer om dessa båda kameror, någon som har dem eller liknande.

Mina plus och minus till kamerorna, i teorin.
Minolta:
+ Snygg
+ Vikten (i förhållande till Sony..)
+ Digital lagring, dvs inga rörliga delar

- Priset
- Filmfunktionerna
- Digital lagring, dyra minneskort samt begränsat med plats
Sony:
+ Filmfunktionerna
+ Billigt lagringsmedia
+ Carl Zeiss-optiken

- Rörliga delar i u med lagringsmediet.

Vad har ni att fylla på med och hjälpa till med?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
låter iof smart med sonys lagring...

men annars kan väl minolta det här med kameror rätt mkt bättre :fakta

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
gå in på Cyberphoto.se och kolla, där kan du ställa upp faktatabeller mot varandra och kolla testbilder och liknande. Jag tror det är hugget som stucket.

jag tycker inte varianten med CD-R verkar som en bra lösning, inte alls faktiskt, minnesmedierna som finns på marknaden idag tycker jag fungarer bra överlag. Ser ingen fördel med en klumpig 8 cm skiva på 156 mb när mitt största SmartMedia rymmer 128, men knappt mätbart i storlek, jämfört med CDn. Jag har en Olympus Camedia C2100UZ, mycket bra!

Stirra dig heller inte blind på att det är Carl-Zeiss-optik på Sonyn. Minolta är duktiga på optik de med, de har byggt kameror länge. Carl-Zeiss är väl mer ett namn när man kommer upp i periskop och liknande specialbyggen, men när det gäller massproduktion skulle jag gissa att de ligger i nivå med de stora kamertillverkarna.

Jag skulle satsa på en 7i eller Hi och ett microdrive på 1GB, sedan har du fria händer att fota hur mycket du vill!

Å andra sidan, när man börjar komma upp i de här priserna så har faktiskt digitalkamerahusen till systemkamerorna kommit ned i pris, kolla på det om du har någon gammal systemkamera liggandes!

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
CalleE skrev:
gå in på Cyberphoto.se och kolla, där kan du ställa upp faktatabeller mot varandra och kolla testbilder och liknande. Jag tror det är hugget som stucket.

jag tycker inte varianten med CD-R verkar som en bra lösning, inte alls faktiskt, minnesmedierna som finns på marknaden idag tycker jag fungarer bra överlag. Ser ingen fördel med en klumpig 8 cm skiva på 156 mb när mitt största SmartMedia rymmer 128, men knappt mätbart i storlek, jämfört med CDn. Jag har en Olympus Camedia C2100UZ, mycket bra!

Stirra dig heller inte blind på att det är Carl-Zeiss-optik på Sonyn. Minolta är duktiga på optik de med, de har byggt kameror länge. Carl-Zeiss är väl mer ett namn när man kommer upp i periskop och liknande specialbyggen, men när det gäller massproduktion skulle jag gissa att de ligger i nivå med de stora kamertillverkarna.

Jag skulle satsa på en 7i eller Hi och ett microdrive på 1GB, sedan har du fria händer att fota hur mycket du vill!

Å andra sidan, när man börjar komma upp i de här priserna så har faktiskt digitalkamerahusen till systemkamerorna kommit ned i pris, kolla på det om du har någon gammal systemkamera liggandes!

Optiken stirrar jag mig inte blind på, det var liksom bara en fördel.. :)

Angående lagringen, jag tänkte om man exempelvis drar till en bandag, då tar man dels högupplösta kort när man inte kör.
Sen sätter man kameran på stativ på hojen eller i bilen och sätter igång filmningen.
Sonyn är då den helt klart bästa. Dels för att den laddar högre upplösning på filmen, men främst för lagringen.

Då kan man köra ett pass, filma i stort sett hela passet, och sen byta cdskiva och fortsätta filma nästa.

På minoltan kan man filma till 1GB-minnet är fullt, sen behöver du en dator... Till skillnad från Sonyn, där du kan ha ett skivfordral med massa skivor i. Täcker det mesta, alltså. :rolleyes:
Visst, man kan ha flera GB-minnen med, men det blir dyyyrt. :bow

Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Okay! Då förstår jag dilemmat!

Tyvärr kommer jag att vara lite tråkigt hård och kantig här! Försök att få tag på demofilmer från en sådan kamera! Min erfarenhet säger att filmade saker från en digital-stillbildskamera är precis därefter, på samma sätt som att foton tagna med en DV-kamera är därefter. Kamerorna är inte byggda för det helt enkelt, men det kanske har ändrat sig på de nyare modellerna?

Kort sagt, ska man ta bilder, satsa på en stillbildskamera, ska du filma, satsa på en DV kamera. Kan du tänka dig att leva med skillnaden(det gör man i ca två veckor) så köp Sonyn, för du verkar ha en plan för den som håller. Men det hänger på filmkvaliten!

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
CalleE skrev:
Okay! Då förstår jag dilemmat!

Tyvärr kommer jag att vara lite tråkigt hård och kantig här! Försök att få tag på demofilmer från en sådan kamera! Min erfarenhet säger att filmade saker från en digital-stillbildskamera är precis därefter, på samma sätt som att foton tagna med en DV-kamera är därefter. Kamerorna är inte byggda för det helt enkelt, men det kanske har ändrat sig på de nyare modellerna?

Kort sagt, ska man ta bilder, satsa på en stillbildskamera, ska du filma, satsa på en DV kamera. Kan du tänka dig att leva med skillnaden(det gör man i ca två veckor) så köp Sonyn, för du verkar ha en plan för den som håller. Men det hänger på filmkvaliten!

Yes, allting hänger på filmkvaliteten.

Presis som du säger, det har ju alltid varit uppdelat mellan filmkameror och stillbildare...undrar om detta är ett steg mot gemensamt hus. Hm, det återstår att se.

Jag ska försöka ragga tag i någon med en sådan kamera, eller snacka med en fotobutik för att få se film och bilder från dessa kameror. Vi får la se vad som händer... någonting blir det i alla fall.
Tack för hjälpen. :tummenupp

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Räkna med att batterierna tar slut låååååååååååångt innan minnet gör det.

Filma med en digitalkamera är inte nåt att sträva efter alls. Minsta snabba rörelse och det blir inge bra. De är även usla då inget/dåligt ljus finns.

Sen tror jag helt ärligt att det inte kommer att funka alls att filma från hojjen.

För övrigt tror jag inte ens att Sony'n kommer att spara 1 meg när hojjen vibrerar. Antar att du inte har nån goldwing som går vibrationsfritt.

Sen kommer problemet med fokus in. Digitala stillbildkameror har svårt att snabbt finna fokus (då det är nogrannare då man fotar än filmar)

Nä ta en funderar på vad du egentligen vill ha. Vill du filma så köp kamera för detta annars köp en för att fota.

Treo

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu
Kvaliten blir verkligen lidande om man filmar med en stillbildskamera som sagt.. dessutom får man ju inte med nåt ljud. Så, tanken är god men tekniken är inte riktigt där ännu..

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Det finns visst ljud på många Digitalkameror! På min BenQ tex. En billig liten kamera som videosekvenserna blir helt ok på. Inte toppklass, men som sagt, helt ok.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Jag har nu en Fuji mx1200
Är iof 3 år gammal nu, men den fungerar bra
skulle jag byta kamera nu skulle jag köpa en
Minolta D-image utan tvekan. Liten optisk zoom och
har massor med bra funktioner!

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Treo skrev:
Kvaliten blir verkligen lidande om man filmar med en stillbildskamera som sagt.. dessutom får man ju inte med nåt ljud. Så, tanken är god men tekniken är inte riktigt där ännu..

Tekniken är där, big time.
Har en filmsnutt från Sonyn där uppe. 12mb på en 10-sekundersfilm.
Väldigt bra upplösning, även grymt ljud.

Men v-g hade en bra poäng där.. cd-lösningen går bort när det gäller filma från hoj. För jag har ingen Goldwing.. host.

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
HAr en Dimage 7i själv, är mycket nöjd med den kameran, skulle hellre vilja ha 7Hi istället pga av att den skriver snabbare till kortet.
Jag tar foton i frifall med min kamera, vilket den klarar mycket bra, men som sagt skulle vilja at den skrev lite snabbere, eftersom man bara har 45-60 sekunder på sig att ta korten.
Men ska jag filma, då är det bara att spänna på DV kameran på hjälmen, för att filma med digi kamera går bort.

Den kameran som har kommit närmast att fungera som både och är en fuji kamera, kommer inte riktigt ihåg vad den heter, men det är en kompromiss mellan bägge världarna. Den får smisk på bägge områdena av de flesta digi eller DV kameror som är mycket billigare.
Fuji FinePix M603 heter den.

Blev avrådd från att köpa microdrive till mina behov, eftersom det är en liten minihårddisk med rörliga delar. Blir utsatt för ganska extrema på frestningar när man ska fota i 200 knyck och en temperatur omställning när man från att falla i 200 i nollgradigt till att landa i 30 gradig värme 2 min senare.
Dimagen klarar det galant.

Bara säg till om du vill ha smakprov från 7i:n...har allt från 30 kb foton till 40 megs monster bilder

edit: fuji kamera

Last edited:

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
v-g skrev:
Räkna med att batterierna tar slut låååååååååååångt innan minnet gör det.

Filma med en digitalkamera är inte nåt att sträva efter alls. Minsta snabba rörelse och det blir inge bra. De är även usla då inget/dåligt ljus finns.

Sen tror jag helt ärligt att det inte kommer att funka alls att filma från hojjen.

För övrigt tror jag inte ens att Sony'n kommer att spara 1 meg när hojjen vibrerar. Antar att du inte har nån goldwing som går vibrationsfritt.

Sen kommer problemet med fokus in. Digitala stillbildkameror har svårt att snabbt finna fokus (då det är nogrannare då man fotar än filmar)

Nä ta en funderar på vad du egentligen vill ha. Vill du filma så köp kamera för detta annars köp en för att fota.

Jag byggde en kameratrampolin till min Canon ixus v2 och det blev bra resultat av filmningar från den. bra ljud oxå !! men det e klart jämför du med värsta grymmekameran så e det väl pissdåligt resultat..eller varjefall sämre resulta :fakta t

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Har oxå en Dimage 7i. Fungerar mycket bra för stillbilder. Fundera inte ens på att försöka filma från hojen med den. Den klarar inte längre filmsekvenser än en minut, vilket inte är ens ett varv på många banor.
Som stillbildskamera är den ypperlig. Insrällningsmöjligheter i det oändliga. Jag vågar påstå att man måste vara en mycket duktig fotograf innan kameran utgör någon begränsning att tala om.
Några nackdelar: Autofokusen kunde vara snabbare. Den tär dessutom rätt duktigt på batterierna. Den inbyggda blixten är jag inte vidare förtjust i (men det gäller alla inbygda blixtar).
Håller man sig till stillbilder behöver man inte så mycket minne heller. Jag har kort på 128 mb och tycker det räcker. Med högsta upplösning och "fin" kvalité, får jag in 90 bilder på kortet. Drar man ned upplösningen ett snäpp får man plats med hur många bilder som helst praktiskt taget.
Skall du i förstas hand satsa på stillbilder kan denna kamera rekommenderas. Skall du ta rörliga bilder, skaffa en renodlad filmkamera.

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Ni får det att låta som om 128 mb e lite...."128mb tycker jag räcker"

det e väl ganska mycket eller ????

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
fluppen skrev:
Ni får det att låta som om 128 mb e lite...."128mb tycker jag räcker"

det e väl ganska mycket eller ????

Nja. 128 mb räcker inte speciellt långt.
Kameran det lutar åt nu gör av med 1,2mb per sekund man filmar. Hög kvalitet, ja. :)

Tänk dig då ett snabbt varv på Sviestad; 60 sekunder = 72mb.
Då räcker ett 128mb-kort inte speciellt långt.
Men med enbart fotografering räcker det en bit.

Min utrustning lutar åt:
Fuji Finepix s602z
1 (ev. 2) Compact Flash 1GB
X-drive m. 20GB

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
John skrev:
Nja. 128 mb räcker inte speciellt långt.
Kameran det lutar åt nu gör av med 1,2mb per sekund man filmar. Hög kvalitet, ja. :)

Tänk dig då ett snabbt varv på Sviestad; 60 sekunder = 72mb.
Då räcker ett 128mb-kort inte speciellt långt.
Men med enbart fotografering räcker det en bit.

Min utrustning lutar åt:
Fuji Finepix s602z
1 (ev. 2) Compact Flash 1GB
X-drive m. 20GB

128 mb räcker mycket långt på en digkamera då den används till det den är bra på, dvs fotografering. Varför inte köpa mindre minne till kameran och köpa en billig videokamera istället? Kan lova att vilken värdelös videokamera som helst kommer att totalspöa dig kameran på alla fronter. Det enda som du missar med det är att du inte direkt kan kolla filmerna på datan.

John

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
v-g skrev:
128 mb räcker mycket långt på en digkamera då den används till det den är bra på, dvs fotografering. Varför inte köpa mindre minne till kameran och köpa en billig videokamera istället? Kan lova att vilken värdelös videokamera som helst kommer att totalspöa dig kameran på alla fronter. Det enda som du missar med det är att du inte direkt kan kolla filmerna på datan.

Det jag missar om jag köper en billig videokamera är:
Fotograferingsmöjligheter värda namnet.
Utrustningen att få in filmen i datorn. Har inte firewire.

Angående totalspö från alla billiga videokameror.
Har faktiskt ingen faktariktig uppgift vad billiga filmkameror går för.
Här är en filmsnutt från nämda kameran. Bättre kvalitet behöver jag inte på filmen.
10sek, 12mb.

Här är en testbild från kameran. 1,3mb.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping