Jag startade själv en tråd med rubriken "Stopp för sporthojar" på forumet www.hojen.nu och det har bitvis varit en givande diskussion med en hel del livgivande inlägg i sommar. En liknande diskussion finns på www.bike.se. där jag skrev nedanstående inlägg och som jag även publicerar här efter att några på hojen.nu trodde att jag skulle få bra respons här.
"Först ett klargörande, jag tror egentligen inte på ett förbud, men ville ruska om, provocera och skapa debatt med rubriken och så blev det. Just nu 16 sidor.
Anledningen till mitt inlägg var att jag liksom många andra som kör i Stockholm med omnejd, särskilt på Bulten och Bogan, fruktat att få möte med dem som kör där på tid eller i hastigheter som är åt helvete med flera dödsfall som följd. Det som verkligen triggade mig var när jag fick ett möte med en supersporthoj som kom över ett krön i extremt hög fart, kom över i min körbana och touchade mig med kanske 20-30 cm luft. Snacka om att se döden i vitögat. Hade jag kört en bil eller traktor hade föraren (och troligen även jag) inte kunnat uppleva denna härliga sommar. Eller någon mer sommar.
Flera hojvänner har liknande berättelser från just främst Bulten och Bogan. Och det är just supersporthojarna som jag ser som det största hotet mot säkerheten där, men också att det är de som framför hojarna på detta vansinniga sätt, som får vägarna att plöjas upp, spåras och bulas. Till alla andra hojåkares förtret och irritation.
Ja, jag vet att även andra hojtyper/förare kan köra illa, men de är väldigt få, i alla fall på nämnda vägar, som jag sett som problem där.
Vidare fattar jag att det finns en tjusning i att köra fort, men enligt mig är att köra fort inte farter över 120-230 som inte sällan förekommer. Det är bara en galenskap som triggar andra, läs främst yngre, att slå rekord i dumhet.
Jag skulle vilja ha ett konkret svar av er som kör sporthojar på ovan beskrivet sätt hur ni tänker när ni med förhöjd risk riskerar livet på inte bara er själva utan även på andra hojåkare, bilister, cyklister, gående, ryttare, barn etc?
Nu lär det inte dröja länge innan även Bulten får en ny vägbana likt den på Bogan. Tack för det!
Avslutningsvis vill jag bara åter förtydliga att jag inte tror på ett förbud. Jag tror på utbildning och sanering inom de egna leden. Äldre sporthojsåkare måste sätta ned foten och ta ut de killar och tjejer som är adrenalinsugna till en bana och säga stopp när de kör som vettvillingar på allmänna vägar och gator.
Och säg nu inte att jag kan undvika Bulten och ta andra vägar till Rosenhill om jag vill slippa sporthojsåkarna. Bulten är en allmän väg och som uppskattas även av oss som ligger mellan 60-100 km/h och njuter av dess kurvor och natur."
Är det så, egentligen? Nu kör jag sällan på de vägar du nämner, men jag tycker inte att det buskörs speciellt mycket. Visst kör hojåkare generellt ngt för fort, men det gäller alla hojåkare och inte specifikt sporthojare.
Vore skoj att höra seriösa banförares åsikter i frågan. Men det kanske är känsligt?
Men om någon ändå vill svara skulle jag vilja veta:
1. Hur ser ni på de värsta farterna på Bulten och andra allmänna vägar?
2. Vad gör ni för att föregå som goda exempel?
3. Är det möjligt att få folk att ta sig till banorna istället?
Vill gärna också höra allmänna funderingar av seriösa förare. Tack! =)
Det är främst på just Bulten där jag kör tämligen ofta som en hel del kör som kamikazepiloter med supersporthojar. Visst ser man en och annan stolle som kör på andra vägar både vårdlöst och galet fort, med sporthoj, men för den del även med andra hojtyper. Men de jag åsyftar främst är de som kör på vägar som om det vore tävlingsbanor, vilket det ju inte är, med skyhöga risker för andra.
Naturligvis är det fel att köra så. Man ska respektera alla intressenter kring vägen så att alla som bor vid eller nyttjar den kan känna sig trygga.
Problemen kring Bulten tror jag bara att man löser med intensiv övervakning. De som kör som galningar på väg har nog inget större intresse för banåkning. Det är olika behov som styr.
Tyvärr verkar ju inte polisens resurser räcka till varför man säkert gör som med Bogan och ger vägen en ny beläggning. Trist för oss andra som också älskar kurviga vägar, men som lägger ned hojen i mer moderata farter.
Bra inställning!
Tyvärr verkar ju inte polisens resurser räcka till varför man säkert gör som med Bogan och ger vägen en ny beläggning. Trist för oss andra som också älskar kurviga vägar, men som lägger ned hojen i mer moderata farter.
Jag skulle vilja ha ett konkret svar av er som kör sporthojar på ovan beskrivet sätt hur ni tänker när ni med förhöjd risk riskerar livet på inte bara er själva utan även på andra hojåkare, bilister, cyklister, gående, ryttare, barn etc?
Jonas62
Ta den här diskussionen någon annanstans. T.ex. Stockholmsforumet eller i någon av de andra miljontals bultentrådarna, inte skräpa ner denna tråd.
Tack på förväg
Om det är någonstans denna diskussion hör hemma, så är det just i den här tråden.
Vi kan ju inte ha en separat tråd för varenda vägsträcka.
Läs och delta, eller låt bli.
Tyvärr verkar det som att det finns en ovilja att verkligen försöka få
ens hojpolare att leva och leva helare?
Framför allt så blir dammet och sanden som finns på asfalten snorhal precis när det börjar regna, men det sköljs bort efter en liten stund. Fast 60 känns som ganska hygglig fart genom en rondell alldeles oavsett när det regnar?Första dan efter semestern på väg till jobbet försvinner hojen under mig! Kör på Dunlop Arrowmax GT501 som nog är det sämsta jag kört med i vått. Haft släpp ett par gånger på väg ut ur kurvor med det däcket så därför körde jag ovanligt försiktigt i regnet. Saktade in innan rondellen och höll kanske 60km/h när jag började nedlägget och hojen som sagt formligen försvinner under mig. Jag dunsar i asfalten med höft o axel och kanar efter. Totalt mörbultad lyckas jag ändå ta mig upp få igång hojen och ta mig till jobbet, men frågan är. Vad hände?!
Det kändes som asfalten var ren is. Det fanns inga vita vägmarkeringar. Ska man inte kunna kräva mer av ett hojdäck? Någon påstod att asfalten kan blöda olja när det regnar första gången efter en torrperiod. Låter en smula overkligt va? Myt eller sanning?
Gick ju trots allt bra, men är fortfarande totalt
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |