Diskussion olyckor 2010

jonas62

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
BMW R1150RT
Jag startade själv en tråd med rubriken "Stopp för sporthojar" på forumet www.hojen.nu och det har bitvis varit en givande diskussion med en hel del livgivande inlägg i sommar. En liknande diskussion finns på www.bike.se. där jag skrev nedanstående inlägg och som jag även publicerar här efter att några på hojen.nu trodde att jag skulle få bra respons här.

"Först ett klargörande, jag tror egentligen inte på ett förbud, men ville ruska om, provocera och skapa debatt med rubriken och så blev det. Just nu 16 sidor.

Anledningen till mitt inlägg var att jag liksom många andra som kör i Stockholm med omnejd, särskilt på Bulten och Bogan, fruktat att få möte med dem som kör där på tid eller i hastigheter som är åt helvete med flera dödsfall som följd. Det som verkligen triggade mig var när jag fick ett möte med en supersporthoj som kom över ett krön i extremt hög fart, kom över i min körbana och touchade mig med kanske 20-30 cm luft. Snacka om att se döden i vitögat. Hade jag kört en bil eller traktor hade föraren (och troligen även jag) inte kunnat uppleva denna härliga sommar. Eller någon mer sommar.

Flera hojvänner har liknande berättelser från just främst Bulten och Bogan. Och det är just supersporthojarna som jag ser som det största hotet mot säkerheten där, men också att det är de som framför hojarna på detta vansinniga sätt, som får vägarna att plöjas upp, spåras och bulas. Till alla andra hojåkares förtret och irritation.

Ja, jag vet att även andra hojtyper/förare kan köra illa, men de är väldigt få, i alla fall på nämnda vägar, som jag sett som problem där.

Vidare fattar jag att det finns en tjusning i att köra fort, men enligt mig är att köra fort inte farter över 120-230 som inte sällan förekommer. Det är bara en galenskap som triggar andra, läs främst yngre, att slå rekord i dumhet.

Jag skulle vilja ha ett konkret svar av er som kör sporthojar på ovan beskrivet sätt hur ni tänker när ni med förhöjd risk riskerar livet på inte bara er själva utan även på andra hojåkare, bilister, cyklister, gående, ryttare, barn etc?

Nu lär det inte dröja länge innan även Bulten får en ny vägbana likt den på Bogan. Tack för det!

Avslutningsvis vill jag bara åter förtydliga att jag inte tror på ett förbud. Jag tror på utbildning och sanering inom de egna leden. Äldre sporthojsåkare måste sätta ned foten och ta ut de killar och tjejer som är adrenalinsugna till en bana och säga stopp när de kör som vettvillingar på allmänna vägar och gator.

Och säg nu inte att jag kan undvika Bulten och ta andra vägar till Rosenhill om jag vill slippa sporthojsåkarna. Bulten är en allmän väg och som uppskattas även av oss som ligger mellan 60-100 km/h och njuter av dess kurvor och natur."

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag startade själv en tråd med rubriken "Stopp för sporthojar" på forumet www.hojen.nu och det har bitvis varit en givande diskussion med en hel del livgivande inlägg i sommar. En liknande diskussion finns på www.bike.se. där jag skrev nedanstående inlägg och som jag även publicerar här efter att några på hojen.nu trodde att jag skulle få bra respons här.

"Först ett klargörande, jag tror egentligen inte på ett förbud, men ville ruska om, provocera och skapa debatt med rubriken och så blev det. Just nu 16 sidor.

Anledningen till mitt inlägg var att jag liksom många andra som kör i Stockholm med omnejd, särskilt på Bulten och Bogan, fruktat att få möte med dem som kör där på tid eller i hastigheter som är åt helvete med flera dödsfall som följd. Det som verkligen triggade mig var när jag fick ett möte med en supersporthoj som kom över ett krön i extremt hög fart, kom över i min körbana och touchade mig med kanske 20-30 cm luft. Snacka om att se döden i vitögat. Hade jag kört en bil eller traktor hade föraren (och troligen även jag) inte kunnat uppleva denna härliga sommar. Eller någon mer sommar.

Flera hojvänner har liknande berättelser från just främst Bulten och Bogan. Och det är just supersporthojarna som jag ser som det största hotet mot säkerheten där, men också att det är de som framför hojarna på detta vansinniga sätt, som får vägarna att plöjas upp, spåras och bulas. Till alla andra hojåkares förtret och irritation.

Ja, jag vet att även andra hojtyper/förare kan köra illa, men de är väldigt få, i alla fall på nämnda vägar, som jag sett som problem där.

Vidare fattar jag att det finns en tjusning i att köra fort, men enligt mig är att köra fort inte farter över 120-230 som inte sällan förekommer. Det är bara en galenskap som triggar andra, läs främst yngre, att slå rekord i dumhet.

Jag skulle vilja ha ett konkret svar av er som kör sporthojar på ovan beskrivet sätt hur ni tänker när ni med förhöjd risk riskerar livet på inte bara er själva utan även på andra hojåkare, bilister, cyklister, gående, ryttare, barn etc?

Nu lär det inte dröja länge innan även Bulten får en ny vägbana likt den på Bogan. Tack för det!

Avslutningsvis vill jag bara åter förtydliga att jag inte tror på ett förbud. Jag tror på utbildning och sanering inom de egna leden. Äldre sporthojsåkare måste sätta ned foten och ta ut de killar och tjejer som är adrenalinsugna till en bana och säga stopp när de kör som vettvillingar på allmänna vägar och gator.

Och säg nu inte att jag kan undvika Bulten och ta andra vägar till Rosenhill om jag vill slippa sporthojsåkarna. Bulten är en allmän väg och som uppskattas även av oss som ligger mellan 60-100 km/h och njuter av dess kurvor och natur."

Är det så, egentligen? Nu kör jag sällan på de vägar du nämner, men jag tycker inte att det buskörs speciellt mycket. Visst kör hojåkare generellt ngt för fort, men det gäller alla hojåkare och inte specifikt sporthojare.

jonas62

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
BMW R1150RT
Är det så, egentligen? Nu kör jag sällan på de vägar du nämner, men jag tycker inte att det buskörs speciellt mycket. Visst kör hojåkare generellt ngt för fort, men det gäller alla hojåkare och inte specifikt sporthojare.

Det är främst på just Bulten där jag kör tämligen ofta som en hel del kör som kamikazepiloter med supersporthojar. Visst ser man en och annan stolle som kör på andra vägar både vårdlöst och galet fort, med sporthoj, men för den del även med andra hojtyper. Men de jag åsyftar främst är de som kör på vägar som om det vore tävlingsbanor, vilket det ju inte är, med skyhöga risker för andra.

jonas62

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
BMW R1150RT
Vore skoj att höra seriösa banförares åsikter i frågan. Men det kanske är känsligt?

Men om någon ändå vill svara skulle jag vilja veta:

1. Hur ser ni på de värsta farterna på Bulten och andra allmänna vägar?

2. Vad gör ni för att föregå som goda exempel?

3. Är det möjligt att få folk att ta sig till banorna istället?

Vill gärna också höra allmänna funderingar av seriösa förare. Tack! =)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Du ser bekant ut, är du Polis? :tungan

Du borde kladda in dessa frågor i Stockholmsforumet istället då jag vet att våra vänner i övriga landet gärna slipper läsa ännu en bulten diskussion (jo, det finns förmodligen en miljard av dom om du söker efter dom :D ).

Har förövrigt ingen åsikt i frågan mer än att det kommer alltid finnas bus, bara gilla läget, det ska rätt mycket till att ge vuxna/myndiga människor en ny uppfostran, man lever och man lär :)
Jag köpte då ingen hoj för att fisa runt i 69 på 70-väg, men inte heller för att gasa som en vettvilling, utan för att fara runt och ha kul på mitt lyxfordon.

Fortsätter gärna diskussionen som aldrig kommer ta slut, och som även kommer återkomma 2011, i vårt eminenta stockholmsforum :)

Vi tänkte använda den här tråden till att diskutera olyckor som har hänt :)

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Blandat

Vore skoj att höra seriösa banförares åsikter i frågan. Men det kanske är känsligt?

Men om någon ändå vill svara skulle jag vilja veta:

1. Hur ser ni på de värsta farterna på Bulten och andra allmänna vägar?

2. Vad gör ni för att föregå som goda exempel?

3. Är det möjligt att få folk att ta sig till banorna istället?

Vill gärna också höra allmänna funderingar av seriösa förare. Tack! =)

Jag är iofs ingen banåkare men kvalar kanske in i slutklämmen :)

1. Illa kört helt enkelt på fel platser, 200+ på en tom nynäsväg kan jag
inte tycka är sådär värst eländigt, olagligt ja men för en kortare stund
är det inte något som stör mig iaf. 100+ på tex bulten förbi hus utfarter mm = dumt.

2. Kör i lagom hastighet för det jag känner att jag klarar av ca +20 -
+50 ibland på bulten tex på dom delar där det inte är utfarter osv.
Kör även bulten inom hastighetsbegränsningarna de flesta ggr.
(Tar ca 11-12 min :) )
(låter äckligt bror duktigt eg. men jag har inget val vill inte krascha :) )

3. JA. Förutsatt att man kan få topp-politiker till att börja köra bana
vilket skulle göra att en bana kan byggas mellan arlanda och
upplandsväsby innan dess blir det svårt.(i stockholmsområdet)

För min egen del och många andras är största hindret att de större
banorna är för långt bort från hemmet.
Vill man så går det säger flera inbitna banåkare men om mc-åkandet
är min "passion" men inte resten av fam. så blir det inte så enkelt
med planering och kostnaden.

De stunt o streetkvällar som arrangerades var extremt lyckade i min
mening men verkar vara för mycket arbete för att hålla verksamheten
igång tyvärr.

Skrev ett "säkerhetsinlägg" 2007 som blev kortlivat på den tiden, länkar
till det härunder. Funderar som bäst på ett karriärsbyte från yrkeschaufför
till någon typ av säkerhetsrådgivare inom trafiksäkerhet men har inte
riktigt hittat någon bra arbetsgivare än :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157419

jonas62

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
BMW R1150RT
Tack Mr.Burton och cleaner för seriösa svar!

Och nej, jag är inte polis.

Är bara nyfiken, och ja irriterad, över att inte kunna köra på vissa vägsträckor utan att känna ångest över att kanske få en sporthoj i fronten i ett backkrön. Tillhör förmodligen majoriteten av allmänheten som stör sig på busåkandet där det går alldeles för fort. Att det bitvis går undan på rakor på större vägar och t.o.m på Bulten stör jag mig inte alls på. Så kan jag köra själv. Men jag tänker aldrig flänga runt en kurva eller över ett krön i 130 eller mer för att möta blicken av ett skrämt barn, cyklist eller en bärplockare. Jag väljer mina tillfällen med stor omsorg.

Som sagt; tack för svar som inte bottnar i dynga. En konstruktiv diskussion gynnar nog alla. Ride on! =)

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Det är främst på just Bulten där jag kör tämligen ofta som en hel del kör som kamikazepiloter med supersporthojar. Visst ser man en och annan stolle som kör på andra vägar både vårdlöst och galet fort, med sporthoj, men för den del även med andra hojtyper. Men de jag åsyftar främst är de som kör på vägar som om det vore tävlingsbanor, vilket det ju inte är, med skyhöga risker för andra.

Naturligvis är det fel att köra så. Man ska respektera alla intressenter kring vägen så att alla som bor vid eller nyttjar den kan känna sig trygga.

Problemen kring Bulten tror jag bara att man löser med intensiv övervakning. De som kör som galningar på väg har nog inget större intresse för banåkning. Det är olika behov som styr.

jonas62

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
BMW R1150RT
Naturligvis är det fel att köra så. Man ska respektera alla intressenter kring vägen så att alla som bor vid eller nyttjar den kan känna sig trygga.

Problemen kring Bulten tror jag bara att man löser med intensiv övervakning. De som kör som galningar på väg har nog inget större intresse för banåkning. Det är olika behov som styr.

Bra inställning!

Tyvärr verkar ju inte polisens resurser räcka till varför man säkert gör som med Bogan och ger vägen en ny beläggning. Trist för oss andra som också älskar kurviga vägar, men som lägger ned hojen i mer moderata farter.

jetson

Guest
Tyvärr verkar ju inte polisens resurser räcka till varför man säkert gör som med Bogan och ger vägen en ny beläggning. Trist för oss andra som också älskar kurviga vägar, men som lägger ned hojen i mer moderata farter.

Snuten tycker väl som dom flesta - varför ska man riskera att flytta problemet till en mer befolkad sträcka? Men starta en bultentråd istället, brukar bli hyfsat rolig läsning.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Bra inställning!

Nåja, det går väl att diskutera. Har man råd att lägga över hundra bananer på att, i princip, ge sju pers krav på ombesiktning, har man nog råd att lägga ett större fokus på en väg än man gör idag.

Vidare, om du älskar kurviga vägar, varför inte bara undvika Bulten? Finns minst lika trevliga vägar på andra ställen kring Stockholm.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------

Känner mig väl delvis träffad av din beskrivning. Dock utan samvetskval.

Kör som jag känner för helt enkelt, vilket oftast är en gnutta över den lagliga hastigheten.

Tycker däremot att jag är förmögen att visa hänsyn till andra trafikanter som vistas på/nära vägen och håller mer än gärna igen lite extra där.

Så länge man är i sin egen fil och härjar är det ju safe.

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
Jonas62

Ta den här diskussionen någon annanstans. T.ex. Stockholmsforumet eller i någon av de andra miljontals bultentrådarna, inte skräpa ner denna tråd.

Tack på förväg:rolleyes:

sportbike

Guest
Jonas62
Ta den här diskussionen någon annanstans. T.ex. Stockholmsforumet eller i någon av de andra miljontals bultentrådarna, inte skräpa ner denna tråd.
Tack på förväg:rolleyes:

Om det är någonstans denna diskussion hör hemma, så är det just i den här tråden.
Vi kan ju inte ha en separat tråd för varenda vägsträcka.
Läs och delta, eller låt bli.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
En diskussionstråd om olyckor 2010 som handlar om olyckor som hänt
måste rimligen även handla om hur vi skall kunna motverka att fler olyckor
händer. Diskussionen borde vara av alla mc-åkares intresse att följa och
komma med seriösa kommentarer och förslag både i olycksorsaks-frågor
och förebyggande frågor.

Tyvärr verkar det som att det finns en ovilja att verkligen försöka få
ens hojpolare att leva och leva helare? Hur vi än vrider och vänder
på situationen så i 99 fall av 100 är det vi som förlorar vid en krock/
omkullkörning.

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Om det är någonstans denna diskussion hör hemma, så är det just i den här tråden.
Vi kan ju inte ha en separat tråd för varenda vägsträcka.
Läs och delta, eller låt bli.

Sant, men tycker du inte den här diskussionen skulle passa bättre i exempelvis här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=227146
Eller varför inte här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=226381
(Skapat av sportbike själv)

Jag menar vi/ni har väl ältat allt detta till förbannelse tidigare, varför skapa fler trådar om samma problem :tungan

Och är det bulten specifikt bara välja och vraka:
http://www.sporthoj.com/forum/tags.php?tag=bulten

;)

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Tyvärr verkar det som att det finns en ovilja att verkligen försöka få
ens hojpolare att leva och leva helare?

Jag håller helt med.
Det som numera är trafikverket har till uppgift att se till att våra vägar är i ett bra skick att färdas på för alla de fordon som gör det.
dock tas det inte hänsyn till motorcyklar i den föreskrift som berättar hur det skall gå till, VGU (vägar och gators underhåll).
det man lätt kan se är att det är en hel del olyckor är singelolyckor och man kan även se att en hel del av olyckorna som verkligen slutar illa är olyckor med räcken eller andra föremål som gör att det tar hastigt stopp.

kort sagt.
Hur många olyckor hade man hade sluppit dödlig utgång på om man hade fixat till vägarna så att vi hade haft samma standard som på tävlingsbanorna?

hur mycket hade det kostat att se till att vi får den standarden på vägarna ?

Hur många liv hade vi sparat genom att lägga dessa pengar på annat tex sjukvård ?

ang slingerbulten så är jag väl inte en av de som skall svara eftersom jag inte håller 200 på vägen osv enligt de föreskrifter som jonas bad svara, men
1) ta det i egen tråd, detta är inte rätt tråd tycker jag.
2) jag är fan så mkt mer orolig för Idioterna som medvetet slänger ut grus, stolar o annat skit på vägen för att få folk skall köra av.
3) jag är bra mycket mer orolig för att för X:e gången möta en lastbil precis när den håller på att köra om cyklister och lämnar 1 meter av grusad vägbana till mig i en kurva.
4) jag är bra mkt mer orolig för att möta rådjur eller andra löst springande djur på vägen, speciellt under skymning eller mörker.

Att möta en mc i 200 på "min" sida av vägen är inte ens med i top 10 då det är ytterst sällan jag ser det hända ENS på denna vägsträcka.
bra mkt oftare man ser punkt 2-4.

Jag försöker se till att jag håller mig på min sida så får alla andra hålla sig på sin sida, undantag är när det är fri sikt och man har möjlighet att se tillräckligt långt för att på ett säkert sätt ta sig tillbaks till sin sida.
kan folk inte det så har de inte på vägen att göra.
så svårt att inse kan det inte vara.

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Första klotningen!

Första dan efter semestern på väg till jobbet försvinner hojen under mig! Kör på Dunlop Arrowmax GT501 som nog är det sämsta jag kört med i vått:gnissla. Haft släpp ett par gånger på väg ut ur kurvor med det däcket så därför körde jag ovanligt försiktigt i regnet. Saktade in innan rondellen och höll kanske 60km/h när jag började nedlägget och hojen som sagt formligen försvinner under mig. Jag dunsar i asfalten med höft o axel och kanar efter. Totalt mörbultad lyckas jag ändå ta mig upp få igång hojen och ta mig till jobbet, men frågan är. Vad hände?!
Det kändes som asfalten var ren is. Det fanns inga vita vägmarkeringar. Ska man inte kunna kräva mer av ett hojdäck? Någon påstod att asfalten kan blöda olja när det regnar första gången efter en torrperiod. Låter en smula overkligt va? Myt eller sanning?:va
Gick ju trots allt bra, men är fortfarande totalt:confused:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Första dan efter semestern på väg till jobbet försvinner hojen under mig! Kör på Dunlop Arrowmax GT501 som nog är det sämsta jag kört med i vått:gnissla. Haft släpp ett par gånger på väg ut ur kurvor med det däcket så därför körde jag ovanligt försiktigt i regnet. Saktade in innan rondellen och höll kanske 60km/h när jag började nedlägget och hojen som sagt formligen försvinner under mig. Jag dunsar i asfalten med höft o axel och kanar efter. Totalt mörbultad lyckas jag ändå ta mig upp få igång hojen och ta mig till jobbet, men frågan är. Vad hände?!
Det kändes som asfalten var ren is. Det fanns inga vita vägmarkeringar. Ska man inte kunna kräva mer av ett hojdäck? Någon påstod att asfalten kan blöda olja när det regnar första gången efter en torrperiod. Låter en smula overkligt va? Myt eller sanning?:va
Gick ju trots allt bra, men är fortfarande totalt:confused:
Framför allt så blir dammet och sanden som finns på asfalten snorhal precis när det börjar regna, men det sköljs bort efter en liten stund. Fast 60 känns som ganska hygglig fart genom en rondell alldeles oavsett när det regnar?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin