Diskutera Digital Fotografering här

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Micke O skrev:
2415865 Vadå, sätter inte ni bilderna på första försöket? ;)
Nae... :3freak

Jag skulle sälja en säng på blocket för länge sedan. Precis när jag knäpper av för att ta en annonsbild hoppar hunden fram från ingenstans... Fick som sagt ta en bild till. :hihi
kass_saeng.jpg

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
WestW skrev:
2418207 Hur ska ett UV-filter funka?
Jag köpte ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41077 och trodde hela världen skulle förändras :D
Det gjorde det ifs men bilderna vart skit. Har jag köpt fel, missat något eller liknande?

Kolla in dessa exempel:mad: . Jag har klippt ut lite från två bilder

http://voj.se/temp/PICT7587_grynigt.jpg

http://voj.se/temp/PICT7598_grynigt.jpg

Typ sådär ser mina bilder också ut innan man justerat lite i RS och/eller PS. Båda är en aning oskarpa men annars ser jag inget direkt fel (sitter iofs på en risig laptopmonitor just nu).

Var det ett pol-filter du tänkte på för att få mera tryck i färgerna och minska vissa typer av reflektioner? Du har länkat till ett pol-filter men nämner UV :)

Om det är ett pol-filter du använt så kan jag hålla med om att man saknar lite färgmättnad men man uppnår bara dom balla effekterna i vissa ljusförhållanden/vinklar.

Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Babar skrev:
2415607 Säger de samma.. hur många blev toktagningar innan du fick just den bilden..

Faktist enda bilden jag har på den killen. Extern ljusmätare och manuell exponering... Lite underexp. bakgrund och brassa på blixten lite extra så kan du frysa en panorering rätt okej, synkning på andra ridån brukar ge bra effekter...

Sedan skadar det ju inte att en har tagit typ +25000 MC bilder och panorerat på en hel del av de ;)

Micke O skrev:
2415865 Vadå, sätter inte ni bilderna på första försöket? ;)
Faktist så blir det ju fler och fler... Första gången jag fotade bågar så blev många rätt dåliga och helt oanvändbara men när en lär sig exponera bättre (rätt), använda grejjerna ordentligt etc. så blir ju fler och fler "första försök" bra. Vill man ha en viss bild på en viss förare så kan man ju alltid testa på lite annat först, ställa in alla grejjer så man ser att man har lagom slutartid, exponerar bra och har lagom blixt (om man vill ha de) kolla kompositionen etc. så kan en ofta få en bra bild på "första försöket (eftersom de andra "försöken" bara är testbilder för att ställa in grejjerna..)

rejser skrev:
2415968 Coolt med så mkt oskärpa och ändå skarp, bra med blixt ibland:tummenupp
Så du var här i byn och plåtade, därserman..
Jajjemen! IB skickade ut mig på lite Gocart plåtning så.. ;)

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Micke O skrev:
2418279 Typ sådär ser mina bilder också ut innan man justerat lite i RS och/eller PS. Båda är en aning oskarpa men annars ser jag inget direkt fel (sitter iofs på en risig laptopmonitor just nu).

Var det ett pol-filter du tänkte på för att få mera tryck i färgerna och minska vissa typer av reflektioner? Du har länkat till ett pol-filter men nämner UV :)

Om det är ett pol-filter du använt så kan jag hålla med om att man saknar lite färgmättnad men man uppnår bara dom balla effekterna i vissa ljusförhållanden/vinklar.

Pol filter menar jag så klart.
Mer tryck i färgerna var jag ute efter men jag var inte ett dugg nöjd med resultatet på dessa. Var ljust ute men inte strålande sol. Kanske berodde på det?

Får göra ett nytt försök

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Hoppas jag inte är långdragen och tradig. Bara haft min Canon S3IS några veckor nu och läst manualen så att det snurrar i huvudet.
Var i Azorerna en vecka och tömde minneskortet på 1gig. Problemet är att när man står där med motivet framför sig så har man totalt glömt vad det stod i manualen så tyvärr måste jag nog säga att kanske 3meg av en gig var något att spara.:confused: vad tycker ni om dessa?

azor0791pf1.jpg

zor0553fm7.jpg

azor0547us1.jpg

Tyvärr mins jag inte vilka inställningar jag använde för dessa. Jag inser att jag har mycket att lära:)

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
mr_rockster skrev:
2418658
Faktist så blir det ju fler och fler... Första gången jag fotade bågar så blev många rätt dåliga och helt oanvändbara men när en lär sig exponera bättre (rätt), använda grejjerna ordentligt etc. så blir ju fler och fler "första försök" bra. Vill man ha en viss bild på en viss förare så kan man ju alltid testa på lite annat först, ställa in alla grejjer så man ser att man har lagom slutartid, exponerar bra och har lagom blixt (om man vill ha de) kolla kompositionen etc. så kan en ofta få en bra bild på "första försöket (eftersom de andra "försöken" bara är testbilder för att ställa in grejjerna..)

Mitt inlägg var lite ironiskt :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kimen skrev:
2419522 Tyvärr mins jag inte vilka inställningar jag använde för dessa. Jag inser att jag har mycket att lära:)
För det första: Snälla du, minska ner åtminstone den sista bilden lite. Jag kör bara med 1024*768 i skärmupplösning, så det blir en massa scrollande med stora bilder. :)

Vissa inställningar brukar du kunna se genom att välja att visa bildens metadata eller använda programmet Opanda IExif eller liknande. http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

Lite mera angående den sista bilden: En god grundregel är att man alltid ska försöka hålla horizontlinjen helt vågrät när man fotograferar vatten på det där viset (jag vet att det är skitsvårt, jag har som landkrabba själv stora problem med det). Sedan skärpan, det kan vara en god idé att ställa om kameran till landskapsläge om man använder autofokus i en sån där situation. Nu så verkar det som att repet längst nere till höger är det som är skarpast. Något som ytterligare förstärks av att du har haft blixten på eller att en lampa har lyst bakom dig.

Det bästa med att ta en bild som inte är helt perfekt är att man alltid kan lära sig något av det. :tummenupp

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Det bästa med att ta en bild som inte är helt perfekt är att man alltid kan lära sig något av det.

Shitponfritt när jag köper min D80 eller 20D så kommer ni få se Massssssor med dåliga bilder.

Kimen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2004
Hoj
Skinställ & hjälm + en massa gamla fotton.... En fiddy.
Esquire skrev:
2420396 För det första: Snälla du, minska ner åtminstone den sista bilden lite. Jag kör bara med 1024*768 i skärmupplösning, så det blir en massa scrollande med stora bilder. :)

Vissa inställningar brukar du kunna se genom att välja att visa bildens metadata eller använda programmet Opanda IExif eller liknande. http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

Lite mera angående den sista bilden: En god grundregel är att man alltid ska försöka hålla horizontlinjen helt vågrät när man fotograferar vatten på det där viset (jag vet att det är skitsvårt, jag har som landkrabba själv stora problem med det). Sedan skärpan, det kan vara en god idé att ställa om kameran till landskapsläge om man använder autofokus i en sån där situation. Nu så verkar det som att repet längst nere till höger är det som är skarpast. Något som ytterligare förstärks av att du har haft blixten på eller att en lampa har lyst bakom dig.

Det bästa med att ta en bild som inte är helt perfekt är att man alltid kan lära sig något av det. :tummenupp
Har för brottom men jag skall lära mig att minska ner.:) Får vell köpa mig ett trebent stativ med vattenpass om jag skall klara av att ta kust bilder.
Men vad tycker du om fotto nr ett. Var svårt som f-n att ta. Hyrde två Honda 250 atv för att ta mig och frugan 3600 meter över vattnett.
Efter 2600 meter så var det mesta fridlyst och inte tillåten t område. Men vi tog oss dit och tog bland annat det fottot. Man fick faktiskt stå på knä för att inte huvudet skulle hamna bland molnen, så jag hade lite tur att det klarnade upp tillräkligt för att jag skulle kunna ta detta fotto.:)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Kimen skrev:
2422296 Har för brottom men jag skall lära mig att minska ner.:) Får vell köpa mig ett trebent stativ med vattenpass om jag skall klara av att ta kust bilder.
Men vad tycker du om fotto nr ett. Var svårt som f-n att ta. Hyrde två Honda 250 atv för att ta mig och frugan 3600 meter över vattnett.
Efter 2600 meter så var det mesta fridlyst och inte tillåten t område. Men vi tog oss dit och tog bland annat det fottot. Man fick faktiskt stå på knä för att inte huvudet skulle hamna bland molnen, så jag hade lite tur att det klarnade upp tillräkligt för att jag skulle kunna ta detta fotto.:)

Jag gillar din första bild som tusan.

Du kan rätta upp horisonter och liknande med acdsee om du inta har något annat bildbehandlingsprogram.

Bifogat

• horisont.PNG
    horisont.PNG
    38 KB · Visningar: 52

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Gul Hornet 600
Jag fortsätter med lite fler bilder...

En geting.
geting.jpg

Lite fiske i Värmland.
Jonas_fiskar_i_Lersj_n.jpg

En ekorre från Sri Lanka.
ekorre.jpg

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Testat att göra lite svart vita bilder hemma

Blev väl sådär. Kom gärna med tips

Bifogat

• 222.jpg
    222.jpg
    61.3 KB · Visningar: 85

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad har du för väska till din digitala systemkamera??

Jag fick med någon Lowepro Topload när jag köpte kameran. Den räckte inte till mycket mera än kameran med 18-55mm objektivet på. Batterigrepp och telezoomen var inte ens att tänka på att de skulle gå ner.

När jag skulle på semester så behövde jag en väska som kameran kunde ligga i och vara väl skyddad mot väder och vind. Så det blev en Lowepro Nova 4 AW som hade ett regnskydd man kunde dra över och dessutom satt som gjuten i min tankväska från Lidl. Fungerade perfekt. Men det är inte så skoj med en stor tankväska när man bara ska ut en sväng runt stan (på hojen) och vill ha med sig kameran, och att bara ha axelremsväska snett över ryggen känns inte helt tillförlitligt.

Därför gick jag idag ner på Clas Ohlson och köpte en Lowepro Micro Trekker 100 kameraryggsäck. Får precis plats med kameran och de tillbehör jag vill ha med mig. Men den är pytteliten. Nog för att den ser lite feminin ut till storleken, men den sitter också väldigt högt upp på ryggen. Midjebandet hamnar vid mina nedre revben, och jag är ändå bara 180cm lång.

Så hur gör ni när nu ska ha med er kameran ut på hojen? Ingen väska alls? Axelväska snett över ryggen? Kameran i kameraryggsäck? Kameran löst i vanlig ryggsäck? Kameraväska i vanlig ryggsäck? Specialinredd toppbox?

Man vill ju ha kameran både lättillgänglig och säkert på plats när man tar med sig den. :)

Edit: funderade just på om kanske en Boblbee skulle kunna vara ett bra skydd för kameran?

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife