Diskutera Digital Fotografering här

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Esquire skrev:
2427866 Vad har du för väska till din digitala systemkamera??
Jag fick med en usel axelväska från Konikaminolta. Idén var bra, men hålet i väskan var för litet för att få in kameran. Vet i tusan hur (om) de tänkt egentligen.

Köpte därför en ryggsäck:
http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/classic/Mini_Trekker_Classic.aspx
och i den förvarar jag "allt". Däremot är den sällan med ute eftersom jag tycker det är lite klumpigt att släpa med sig alla grejor på hundrundan osv.

Köpte då en topload-väska:
http://www.lowepro.com/Products/Toploading/classic/Topload_Zoom_1.aspx
i vilken kamera, extrabatt och nått filter får plats i. När jag tassar hemifrån sätter jag på den glugg jag kan tänkas använda och låter resten vara hemma. För längre utflykter hänger hela ryggan med...
Esquire skrev:
2427866 Så hur gör ni när nu ska ha med er kameran ut på hojen?
Enligt mitt system med att bara ta med det jag behöver brukar kameran förberedas, stoppas i toploaden och sen har jag hela rasket i tankväskan. Skulle det krisa med besluten tar jag på mig ryggan, men helst undviker jag att ha den med mig.

.....men sån e ja' :rolleyes:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Nu verkar det bli höst ta mig tusan. Blåser som fasen gör det, så det fick bli (ytterligare) en plåt nere vid havet idag.
Jag tycker det brukar bli så mysigt ljus och fina färger på foton man tar på hösten. Passa på! :tummenupp
wind060905.jpg

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Esquire skrev:

Jag fick med någon Lowepro Topload när jag köpte kameran. Den räckte inte till mycket mera än kameran med 18-55mm objektivet på. Batterigrepp och telezoomen var inte ens att tänka på att de skulle gå ner.

När jag skulle på semester så behövde jag en väska som kameran kunde ligga i och vara väl skyddad mot väder och vind. Så det blev en Lowepro Nova 4 AW som hade ett regnskydd man kunde dra över och dessutom satt som gjuten i min tankväska från Lidl. Fungerade perfekt. Men det är inte så skoj med en stor tankväska när man bara ska ut en sväng runt stan (på hojen) och vill ha med sig kameran, och att bara ha axelremsväska snett över ryggen känns inte helt tillförlitligt.

Därför gick jag idag ner på Clas Ohlson och köpte en Lowepro Micro Trekker 100 kameraryggsäck. Får precis plats med kameran och de tillbehör jag vill ha med mig. Men den är pytteliten. Nog för att den ser lite feminin ut till storleken, men den sitter också väldigt högt upp på ryggen. Midjebandet hamnar vid mina nedre revben, och jag är ändå bara 180cm lång.

Så hur gör ni när nu ska ha med er kameran ut på hojen? Ingen väska alls? Axelväska snett över ryggen? Kameran i kameraryggsäck? Kameran löst i vanlig ryggsäck? Kameraväska i vanlig ryggsäck? Specialinredd toppbox?

Man vill ju ha kameran både lättillgänglig och säkert på plats när man tar med sig den. :)

Edit: funderade just på om kanske en Boblbee skulle kunna vara ett bra skydd för kameran?
Välkommen till klubben ;)

Jag har börjat gå med fotoväst och nu beställt ett street-&-field system från lowepro. Har sex väskor liggandes hemma. Ryggsäckar, toploads, axelväskor .. Har för det mesta nu en STOOR väska för att få plats med det mesta (1D MarkII N, 70-200 f:2,8 L, 17-40 f:4 L, tamron 28-75 f:2,8, Canon 50mm 1,8, polaris ljusmätare, 550ex blixt, ST-E2 blixtsändare, batteripack CP-E2 till blixten och lite annat småtjafs...) Ibland har jag med mig en mindre väska vid sidan om. Annars, kameran på axeln och i framtiden objektiv i väskor runt midjan..

- Johan

MikkE

Guest
Esquire skrev:
Jag köpte (fick) en Lowepro CompuTrekker AW där jag får plats med allt och mer därtill.Finns även ett fack i ryggen där man kan ha sin laptop i. Jag får precis plats med min.
Den har tjocka bekväma axelband, bröst och magband också. Regnskydd finns inbyggt som man lätt kan dra över ryggan o det börjar bli dåligt väder.
Finns även storebror CompuTrekker AW Plus.

KIMEN: Kan du förminska eller ta bort den enorma bilen. Den är fin, men fuckar upp hela denna sida. Jobbigt att läsa medelanden.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det verkar finnas lika många väskor som det finns fotografer på forumet. Eller snarare så finns det fler väskor än vad det finns fotografer. :tomten

Nu till en liten fråga om nattfotografering:
Har ni några små knep för att enkelt kunna ställa in skärpan när ljuset är ganska obefintligt? Vi snackar alltså så mörkt att autofokusen inte vill vara med och leka utan man får vara lite oldschool och köra manuellt.

stolpe.jpg

Detta vart den skarpaste bilden på fyra försök.

MikkE

Guest
Esquire skrev:
2445769 Det verkar finnas lika många väskor som det finns fotografer på forumet. Eller snarare så finns det fler väskor än vad det finns fotografer. :tomten

Har ni några små knep för att enkelt kunna ställa in skärpan när ljuset är ganska obefintligt? Vi snackar alltså så mörkt att autofokusen inte vill vara med och leka utan man får vara lite oldschool och köra manuellt.

Jag satte skärpa på något inomhus, sedan ställde jag om till manuell fokus. Gick ut och fotograferade. Se bara till att inte röra fokusen :)

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
andra ridån är skitball. men man ska helst ha en extern blixt. det hade inte jag. det är en innebandyspelande skåning på bilden om nån undrar varför det ser ut som det gör.

Bifogat

• 7tor (Medium).jpg
    7tor (Medium).jpg
    40.5 KB · Visningar: 56

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Esquire skrev:
2445769 Det verkar finnas lika många väskor som det finns fotografer på forumet. Eller snarare så finns det fler väskor än vad det finns fotografer. :tomten

stolpe.jpg

Objektiven har ju i allmänhet en avståndsskala och sedan får man väl uppskatta avståndet och ställa efter det.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Micke O skrev:
2446917 Objektiven har ju i allmänhet en avståndsskala och sedan får man väl uppskatta avståndet och ställa efter det.

Har du en blixt så kan den hjälpa dig med hjälpljus till fokusen.

Annars får du väl ta med dig en ficklampa.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Blue skrev:
2448276 Har du en blixt så kan den hjälpa dig med hjälpljus till fokusen.

Annars får du väl ta med dig en ficklampa.

Javisst, jag förutsatte att vi nu pratade om längre avstånd :) Många DSLR:er har ju också inbyggd AF assist -lampa.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
beror påvilken kvallite du vill ha..

testa om du har en farglaser tillgängligt o se om du är nöjd med kvaliten

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Kungen skrev:
2450080 beror påvilken kvallite du vill ha..

testa om du har en farglaser tillgängligt o se om du är nöjd med kvaliten
Och funderar man på att köpa en färgskrivare för fotoutskrifter är det kanske inte en laserskrivare man ska titta på som vanlig hemanvändare.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
nej självklart inte. tänkte bara om han hade en laser färg att tillgå.

sen kostar en laser färg inte så mkt pengar numera.

skall du ha Foto kvallite så skall du ha en fotoskrivare inget snack om saken.

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Kungen skrev:
2450085 sen kostar en laser färg inte så mkt pengar numera.
Mja, det finns ju en del färglaser som kostar 2-3000kr i nypris. Det luriga då är att en del tillverkare inte säljer skrivarna med fulla tonerkasetter. Så då kanske man snart står där och måste köpa fyra (cyan, gul, magenta och svart) toners för en tusenlapp per styck.

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
jupp det är sant. kolla upp hur mkt farg som är i vid leverans. samt vad det kostar att fylla upp den när allt är tomt.

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
2451585 Jag beställde ingen företagsdator så färglaser är inte längre aktuellt. Så ge mig gärna tips på en bra fotoskrivare.

Beror lite på hur kräsen du är och hur lång livslängd du räknar med. Jag är torsk på Epson och har haft flera modeller. Just nu har jag en R220 som jag knappt hunnit testa :-( Farsan har en 2100 med pigmentbläck och jag upplever att både livslängden (på utskrifterna) och färgmättnaden är överlägsen på den. Har sett mycket bra resultat från HP också men dom verkar fortfarande ha lite problem med pappersmatningen på vissa modeller (senast på en mässa när dom skulle dema en för mig :) ). Canon är också bra.

Blev det lättare nu? :)

Utskrifterna från min gamla Epson 890 tyckte jag höll i knappt ett år om man hängde dom ljust, väldigt ljust. Förvaringen står i direkt proportion till livslängden. Vidare rekommenderar jag att man kör med papper från samma tillverkare som skrivaren. Detsamma gäller bläck även om det kostar deg. Kan vara svårt att få förutsägbara resultat annars, även om man använder dom inställningar som papperstillverkaren rekommenderar.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
2451617 Beror lite på hur kräsen du är och hur lång livslängd du räknar med. Jag är torsk på Epson och har haft flera modeller. Just nu har jag en R220 som jag knappt hunnit testa :-( Farsan har en 2100 med pigmentbläck och jag upplever att både livslängden (på utskrifterna) och färgmättnaden är överlägsen på den. Har sett mycket bra resultat från HP också men dom verkar fortfarande ha lite problem med pappersmatningen på vissa modeller (senast på en mässa när dom skulle dema en för mig :) ). Canon är också bra.

Blev det lättare nu? :)

Utskrifterna från min gamla Epson 890 tyckte jag höll i knappt ett år om man hängde dom ljust, väldigt ljust. Förvaringen står i direkt proportion till livslängden. Vidare rekommenderar jag att man kör med papper från samma tillverkare som skrivaren. Detsamma gäller bläck även om det kostar deg. Kan vara svårt att få förutsägbara resultat annars, även om man använder dom inställningar som papperstillverkaren rekommenderar.

Aha, då vet jag ju precis... :va

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife