Diskutera Digital Fotografering här

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:
2451754 Aha, då vet jag ju precis... :va

Beror ju på hur höga krav man har. Du måste helt enkelt kolla på utskrifterna.

#Vad är viktigast, spelar det någon roll att vanlig text ser marginellt sämre ut t ex?
#Vad får det kosta?
#Ska den ha möjlighet till direktutskrift från kamera/minneskort (helt oväsentligt för mig t ex)?
#Ska den ha möjlighet till nätverkskoppling och isf måste det vara trådlöst?
#Måste den ha separata patroner för varje färg?

Sen kan ju kanske tillgången och pris på papper skilja.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Micke O skrev:
2451792 Beror ju på hur höga krav man har. Du måste helt enkelt kolla på utskrifterna.

#Vad är viktigast, spelar det någon roll att vanlig text ser marginellt sämre ut t ex? Nej
#Vad får det kosta? kanske max 2000-2500
#Ska den ha möjlighet till direktutskrift från kamera/minneskort (helt oväsentligt för mig t ex)? nej
#Ska den ha möjlighet till nätverkskoppling och isf måste det vara trådlöst? inget nätverk, inget trådlöst
#Måste den ha separata patroner för varje färg? :va ? Vad är det för fördelar och nackdelar med det?

Sen kan ju kanske tillgången och pris på papper skilja.

:tummenupp

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Thundercat skrev:
2451585 Jag beställde ingen företagsdator så färglaser är inte längre aktuellt. Så ge mig gärna tips på en bra fotoskrivare.
Tjenna!

Jag kör Canon skrivare, canon patroner och Canon papper och det funkar bra. Använder dock bara skrivaren i nödfall då jag skickar iväg det mesta annars.

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Lifan LF125-T6
Tjena!

Jag har testat en trave skrivare, och kör själv med en Epson 2100, den är helt enkelt den bästa jag provat, detta gäller strl A3. Den är inte snabbast eller tystast, men jösses vikken kvalle det blir! Kör med semigloss och glossy papper. Har även en Epson R300 som kör A4 med mkt bra kvalitet.

Det finns en del fin fina Canon maskiner, ex Pixma serien, och om man lägger typ 4 lakan å sin maskin, får man en alldeles ypperlig apparat! Mina nästa A4 maskin blir nog en Canon..

Bestäm dig för vad du har för behov och budget. Bläck o papper kostar litegranna innan du lärt dig att ställa in alla färger osv.. Det kostar ganska mycket mer om man vill kunna köra A3. Kör alltid med originalpatroner, ink club bläck förstör skrivhuvuden! (o de är dyra..)

Jag köper färg på www.wesellcd.com som funkar skitbra både med dvd/cd media och färgpatroner mm.

Det var lite av mina erfarenheter..
Fredrik

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Thundercat skrev:

Ok, då är du ju ganska fri att välja ;) Såvitt jag vet är det bara fördelar med separata patroner. Enda nackdelen kan ju vara att enligt vad jag läst någonstans så spolar den igenom alla patronerna även om du bara byter en för att få fram "färskt" bläck. Vill minnas att det iaf gällde R220 som jag har. Blir lite onödig bläckåtgång.

Har inte tillräcklig koll på utbudet för att kunna rekommendera något speciellt men är nöjd med Epson.

R800 ska väl ha samma eller uppdaterat utskriftssystem som t ex 2100 fast A4. Ett tips är att prova det matta papperet med någon av dessa - blir hur skönt mättade färger som helst utan att man måste vinkla papperet för att undvika blänk (smaksak). Använder också Premium SemiGlossy (halvblankt), dyrt dock, kostar typ 20:- per A3, bara papperet alltså.

Gå gärna på någon mässa eller liknande och be att få testutskrifter av en egen bild på liknande papper från dom du är intresserad av. Tänk dock på att om du stoppar i ett eget minneskort och skriver direkt från det kanske skrivaren "förbättrar" bilden innan den printas. Vet inte om dom är så smarta.

Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tjena gott folk!

Det var ett tag sedan nu:)
Jag få ta o erkänna att det har tyvärr inte blivit så mycket fotande, även att
jag köpt nytt objektiv och blixt. Men det blir ändring med det.

I söndags så var jag ute med en kompis och hans bror ute på sjön. Skulle fota
när dom flyger med båtarna.....Så här är ett smakprov.

Säg vad ni tycker:tummenupp

Bifogat

• Bennywtmk.jpg
    Bennywtmk.jpg
    87 KB · Visningar: 86

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
jävla helvete mitt paketerbjudande från cyberphoto som jag tänkte köpa när lönen kommer har försvunnit:mad:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Cool bild Panos!!:tummenupp

Själv har jag fått en Lowepro Computrekker AW rygga!! :)
Nu kan man bära med sig kameran på ett RIKTIGT vis...inte nertryckt i en vanlig rygga som repar huset. :mad:

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Hallojs!
Student som jag är så har jag haft fullt upp med att se till att våra nya studenter fick en trevlig introduktion, dvs nollning, de senaste veckorna. Jag missade givetvis inte chansen att dokumentera detta och har fotat ganska flitigt senaste tiden, visserligen är de flesta bilder av liknande slag men kul har det varit! Här får ni ett litet urval:

DSC_3641jpg045jpg045.jpg

DSC_3729jpg133jpg133.jpg

DSC_3571jpg014.jpg

DSC_3702jpg106jpg106.jpg

DSC_3625jpg030jpg030.jpg

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
JKay skrev:
2455105 Cool bild Panos!!:tummenupp

Själv har jag fått en Lowepro Computrekker AW rygga!! :)
Nu kan man bära med sig kameran på ett RIKTIGT vis...inte nertryckt i en vanlig rygga som repar huset. :mad:

Coolt JKay:tummenupp

Jag själv har en Lowepro Nature Trekker AW som jag är riktigt nöjd med.
Riktigt grym och stabil väska:yoparty

lowepro_NatureTrekkerAWII.jpg

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Ja, det va KLART behagligare o trycka ner huset o gluggarna i den! :)
Sen att man kan spänna dit allt annat med...gör ju inte saken sämre!

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nädå! Det har du rätt i ;)
Det var ganska jobbigt innan utan en riktig väska.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
30D Någon? 9000kr. Som nytt:=) För 10k medföljer batterigrepp.
. ......Ska börja spara:=)

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
twinner skrev:
2459628 30D Någon? 9000kr. Som nytt:=) För 10k medföljer batterigrepp.

de har kampanjpris på den där för 11000 nu hos cyberphoto. Ruskigt vad priserna rasar neråt. Rena julklapparna mot för ett år sen ..:tomten Börjar du snacka om 60% av dagens nypris, dvs ca 6600kr, börjar vi närma oss nåt intressant. Men för det kommer jag istället få en sprillans ny 400D om några månader när den släpps..

Vad ska du sikta på då.. en Canon EOS 1Ds Mark II ???

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
twinner skrev:
2459628 30D Någon? 9000kr. Som nytt:=) För 10k medföljer batterigrepp.

Äh behåll den. :D Jag tar minst lika bra bilder med min 30D som jag gjorde med Mark II:an. Kolla in dom senaste bankörningarna på Sturup.
www.toksurfa.com (klicka på event-foto)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
KetogaN skrev:
2460285 Jag tar minst lika bra bilder med min 30D som jag gjorde med Mark II:an.
Det beror nog mer på fotografen än på kameran. :tummenupp

När jag ändå är inne på en massa utrustningsfrågor: Blixtar.
Vad ska man ha som glad amatör för utomhusfoto i första hand? Alltså upplättning, nattfotografering där slutartiden inte mäts i hela sekunder etc.

Den blixt jag har till min analoga kamera är kanske inte riktigt önskedrömmen till en EOS 350D. Den är cirka 20 år gammal och det mesta som har med den att göra är således en aning oautomatiskt. Man använder helt enkelt en tabell bakpå blixten för att räkna ut vilken bländare man ska ha.

En Canon Speedlite 580EX vore ju drömmen. Tyvär så känns det som att den kostar 1½ förmögenhet och är lite överkurs. Men en Speedlite 430EX? Fast den har ju maximalt ledtal 43 jämfört med 58 för 580EX.

Sedan finns det ju även Sigma EF-500 DG Super II som känns ganska lockande och en nästan motsvarande från Metz.

Så exakt hur stor är kvalitétsskillnaden på Sigman och Canons 430EX? Sigman är ju billigare och har högre ledtal, men är kvalitéten skräp så är det ju ingen mening att köpa den.
Hur högt ledtal kan man tänkas "behöva"? Hur stor roll spelar det?

Det är ju en djungel det där med blixtar. :huvet

En framtida dröm är att köpa ett par studioblixtar och förvandla halva garaget till fotostudio. :drool Men det får bli när jag har en fast inkomst så frågan gäller vad jag ska nöja mig med tills dess. (dessutom stoppar man inte direkt studioblixtar i kameraväskan och tar med sig ut när man ska fota lite sladdande med bil en vinternatt)

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Skillanden i bildkvalité på 30D och 1D MkII är ju obefintlig. Däremot vädertätad, bättre AF, bättre byggd, möjlighet till att spela in ljud, bättre sökare, dubbla kortplatser så man kan köra backup, minsta af upp till f:8 (när man har konverter). för att bara nämna något som motiverar priset.

- Johan

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Esquire skrev:
2460960 Det beror nog mer på fotografen än på kameran. :tummenupp

När jag ändå är inne på en massa utrustningsfrågor: Blixtar.
Vad ska man ha som glad amatör för utomhusfoto i första hand? Alltså upplättning, nattfotografering där slutartiden inte mäts i hela sekunder etc.

Den blixt jag har till min analoga kamera är kanske inte riktigt önskedrömmen till en EOS 350D. Den är cirka 20 år gammal och det mesta som har med den att göra är således en aning oautomatiskt. Man använder helt enkelt en tabell bakpå blixten för att räkna ut vilken bländare man ska ha.

En Canon Speedlite 580EX vore ju drömmen. Tyvär så känns det som att den kostar 1½ förmögenhet och är lite överkurs. Men en Speedlite 430EX? Fast den har ju maximalt ledtal 43 jämfört med 58 för 580EX.

Sedan finns det ju även Sigma EF-500 DG Super II som känns ganska lockande och en nästan motsvarande från Metz.

Så exakt hur stor är kvalitétsskillnaden på Sigman och Canons 430EX? Sigman är ju billigare och har högre ledtal, men är kvalitéten skräp så är det ju ingen mening att köpa den.
Hur högt ledtal kan man tänkas "behöva"? Hur stor roll spelar det?

Det är ju en djungel det där med blixtar. :huvet

En framtida dröm är att köpa ett par studioblixtar och förvandla halva garaget till fotostudio. :drool Men det får bli när jag har en fast inkomst så frågan gäller vad jag ska nöja mig med tills dess. (dessutom stoppar man inte direkt studioblixtar i kameraväskan och tar med sig ut när man ska fota lite sladdande med bil en vinternatt)

Tror inte du behöver stirra dig blind på ledtalet. Det är nog viktigare att mätningen blir rätt. Satsa på 430, då vet du att den funkar bra ihop med kameran och vill du kan du fjärrstyra den med en 580 framöver.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife