2468765 Jag är en riktig gröngöling när det kommer till att foto. Gröngöling är nog nästan en för smickrande beskrivning.
Jag är kass. Helt kass. Jag har mest använt kompakta digitalkameror med värdelösa resultat.
Nu ska jag iaf försöka ta mig i kragenoch lära mig ordentligt och börja fota "på allvar".
Jag har tänkt köpa en Canon EOS 400D (med tanke på att det bara skiljer typ 400:- mot 350D så kan jag kosta på mig de där två sista megapixlarna och dammrengöring).
Istället för att köpa med kit-objektiv tänkte jag slå till på ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro.
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=84590#rparams=ss=359
Jag kommer att köpa 2gig minne för en spottstyver och utöver detta tänkte jag nog köpa ett UV-filter som får agera linsskydd.
Vad behöver jag mer? Finns det något mer "must-have" eller räcker detta till att komma igång för mig som klåparfotograf?!
edit1:
Jag är som sagt nybörjare inom fotoområdet men har greppat att enda sättet att bli bra är att fota tusentals bilder. Som med poker där man måste se tusentals händer för att snabbt kunna avgöra vilken som är bra...
Självklart ska jag fota som fan men ändå vill jag ha tips på bra "tutorials" eller "kom-igång-guider".
Fotosidan.se har en rad bra artiklar men de är ofta väldigt hårt fokuserade på en enda sak. De lär vara användbara när jag väl kommit igång ordentligt men jag skulle behöva en riktig "steg-för-steg"-anvisning.
- "Today kids, we will learn how to...."
Det ska alltså vara teori uppblandat med "gör-det-själv-uppgifter" så man kan testa alla teorierna.....
Någon som har några bra länkar?