Diskutera Digital Fotografering här

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Babar skrev:
2459738 de har kampanjpris på den där för 11000 nu hos cyberphoto. Ruskigt vad priserna rasar neråt. Rena julklapparna mot för ett år sen ..:tomten Börjar du snacka om 60% av dagens nypris, dvs ca 6600kr, börjar vi närma oss nåt intressant. Men för det kommer jag istället få en sprillans ny 400D om några månader när den släpps..

Vad ska du sikta på då.. en Canon EOS 1Ds Mark II ???

Det är samma sak jämnt man köper bland det värsta DYRT direkt när det kommer. Sen gråter man 1år senare när det är halva priset.

Gäller att trivas med grejerna och ha kul och inte titta på hur priserna rasar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är en riktig gröngöling när det kommer till att foto. Gröngöling är nog nästan en för smickrande beskrivning.

Jag är kass. Helt kass. Jag har mest använt kompakta digitalkameror med värdelösa resultat.

Nu ska jag iaf försöka ta mig i kragenoch lära mig ordentligt och börja fota "på allvar".

Jag har tänkt köpa en Canon EOS 400D (med tanke på att det bara skiljer typ 400:- mot 350D så kan jag kosta på mig de där två sista megapixlarna och dammrengöring).

Istället för att köpa med kit-objektiv tänkte jag slå till på ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro.
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=84590#rparams=ss=359

Jag kommer att köpa 2gig minne för en spottstyver och utöver detta tänkte jag nog köpa ett UV-filter som får agera linsskydd.

Vad behöver jag mer? Finns det något mer "must-have" eller räcker detta till att komma igång för mig som klåparfotograf?!

edit1:
Jag är som sagt nybörjare inom fotoområdet men har greppat att enda sättet att bli bra är att fota tusentals bilder. Som med poker där man måste se tusentals händer för att snabbt kunna avgöra vilken som är bra...

Självklart ska jag fota som fan men ändå vill jag ha tips på bra "tutorials" eller "kom-igång-guider".
Fotosidan.se har en rad bra artiklar men de är ofta väldigt hårt fokuserade på en enda sak. De lär vara användbara när jag väl kommit igång ordentligt men jag skulle behöva en riktig "steg-för-steg"-anvisning.

- "Today kids, we will learn how to...."

Det ska alltså vara teori uppblandat med "gör-det-själv-uppgifter" så man kan testa alla teorierna.....

Någon som har några bra länkar?

Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
korvgubbe skrev:
2468765 Jag är en riktig gröngöling när det kommer till att foto. Gröngöling är nog nästan en för smickrande beskrivning.

Jag är kass. Helt kass. Jag har mest använt kompakta digitalkameror med värdelösa resultat.

Nu ska jag iaf försöka ta mig i kragenoch lära mig ordentligt och börja fota "på allvar".

Jag har tänkt köpa en Canon EOS 400D (med tanke på att det bara skiljer typ 400:- mot 350D så kan jag kosta på mig de där två sista megapixlarna och dammrengöring).

Istället för att köpa med kit-objektiv tänkte jag slå till på ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro.

Jag kommer att köpa 2gig minne för en spottstyver och utöver detta tänkte jag nog köpa ett UV-filter som får agera linsskydd.

Vad behöver jag mer? Finns det något mer "must-have" eller räcker detta till att komma igång för mig som klåparfotograf?!

edit1:
Jag är som sagt nybörjare inom fotoområdet men har greppat att enda sättet att bli bra är att fota tusentals bilder. Som med poker där man måste se tusentals händer för att snabbt kunna avgöra vilken som är bra...

Självklart ska jag fota som fan men ändå vill jag ha tips på bra "tutorials" eller "kom-igång-guider".
Fotosidan.se har en rad bra artiklar men de är ofta väldigt hårt fokuserade på en enda sak. De lär vara användbara när jag väl kommit igång ordentligt men jag skulle behöva en riktig "steg-för-steg"-anvisning.

Det ska alltså vara teori uppblandat med "gör-det-själv-uppgifter" så man kan testa alla teorierna.....

Låna en bok om digital fotografering på biblioteket.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
korvgubbe skrev:
2469086 Finns det någon bok som "lär ut" i formen "tutorials"?
Ren teori och beskrivningar finns det spaltkilometer av...
Clas Ohlson har en bok som heter "Digital fotografering i praktiken" (38-1432 119kr). Jag vet inte hur den är upplagd, men har du vägarna förbi något av deras varuhus kan du ju alltid droppa in och bläddra lite i den. Om inte annat så var ju priset klart fördelaktigt.

Edit:
Hittade just denna.
Digital SLR Photography with Photoshop CS2 All-In-One For Dummies
By Kevin Ames

ISBN: 0-7645-9577-6
Format: Paper
Pages: 449 Pages
Pub. Date: January 2006

Price: $34.99

5 books in 1 -- your key to terrific digital photos

Your one-stop, full-color guide to Photoshop CS2 and your digital SLR

You've just bought a brand-new digital single lens reflex camera and Photoshop CS2. Congratulations! Now the question is, "How do I make great photos?" You're in luck! The first two minibooks cover everything you want to know about using your new camera to capture images. The last three explore the wonders of digital photography using Photoshop CS2.

Discover how to
* Set your camera for the right exposure
* Select the right lens for the job
* Choose the better format--JPEG or RAW
* Tweak exposure and white balance images in Photoshop
* Use layer masks in retouching and special color effects
http://www.dummies.com/WileyCDA/DummiesTitle/productCd-0764595776.html
Finns säkert någon miljon liknande böcker också.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Esquire skrev:
Finns säkert någon miljon liknande böcker också.

Säkert.. Det är därför jag önskar hjälp med att hitta russinen i gröten.

"- Hej, jag skulle vilja hitta en bra film!"
"- Då tycker jag du ska gå in på www.imdb.com, där finns det info om hundratusentals!"
:tungan

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
korvgubbe skrev:
2468765 Jag är en riktig gröngöling när det kommer till att foto. Gröngöling är nog nästan en för smickrande beskrivning.

edit1:

Kan tipsa om tidningen Digitalfoto. Dom kör guider och förklaringar på en massa olika fototillfällen och hur man gör m.m.
Nu senast hade dom en artikel om hur du blir en bättre motorsportfotograf (Koncentrerat på hojar på bana :tummenupp )

EOS 400D är en kanonkamera :tungan gluggen vet jag inget om men det kan säkert Micke O tala om! ;) Har själv en 350D som jag är störtnöjd med och då lär 400:an bara stå högre.

Good Luck!!!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
JKay skrev:
2471761 Nu senast hade dom en artikel om hur du blir en bättre motorsportfotograf (Koncentrerat på hojar på bana :tummenupp
Är det nummret som finns ute nu? Alltså nummer 9 2006? I så fall måste jag nog sprinta till någon tidningsbutik efter jobbet... :)

Annars så föredrar jag Kamera&Bild. Egentligen så är de flesta fototidningar ganska lika. Det blir mest en smaksak vilken man köper.

Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Tjena!

En jag har fått upp ögonen lite för digitalfoto och hade tänkt inhandla en systemdigital. Nu är det så att min kompis erbjuder mig att köpa hans canon 10d med ett canon 28-135 usm is objektiv för 6000kr, tycker det är ett jäkligt bra pris. Bör jag slå till eller satsa på en nyare kamera, typ 400d?

Kommer antagligen fota ganska mycket bilar/mc och sådant.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Cyren skrev:
2471977 Tjena!

En jag har fått upp ögonen lite för digitalfoto och hade tänkt inhandla en systemdigital. Nu är det så att min kompis erbjuder mig att köpa hans canon 10d med ett canon 28-135 usm is objektiv för 6000kr, tycker det är ett jäkligt bra pris. Bör jag slå till eller satsa på en nyare kamera, typ 400d?

Kommer antagligen fota ganska mycket bilar/mc och sådant.

Jag har haft ett 28-135/f 3,5-5,6 IS USM och jag var nöjd med det. Bildstabiliseringen fungerar kanon. Det är inte Canons skarpaste objektiv men ett bra alternativ för de pengarna.

Slå till, sen kan du ju alltid sälja av prylarna när det är dags att byta upp sig.

Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Thundercat skrev:
2472014 Jag har haft ett 28-135/f 3,5-5,6 IS USM och jag var nöjd med det. Bildstabiliseringen fungerar kanon. Det är inte Canons skarpaste objektiv men ett bra alternativ för de pengarna.

Slå till, sen kan du ju alltid sälja av prylarna när det är dags att byta upp sig.
Ok, låter ju schysst! Tror inte objektivet kommer sätta begränsningen för hur bra bilder det kan bli än på ett tag :)

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Nybörjare...

Vi har precis skaffat vår första digitala systemkamera, en Sony Alfa DSLR 100 med 18/70 kitobjektiv.
Har skummat igenom de första 20 sidorna i den här tråden och inser vad mycket jag har att lära...
Skit vilken skillnad på bilder även fast jag bara fotar dessa i jpeg-format och autoläge.

Bifogat

• DSC00020_kompr.jpg
    DSC00020_kompr.jpg
    42.9 KB · Visningar: 47

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Varför? Skicka iväg istället för att ha en egen skrivare (säger jag som har en Canon Pixma skrivare hemma.. ;))

- Johan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tjohoo! :banana
Nu är min kamera och mitt objektiv påväg... med lite tur kommer de redan i morgon.

Jag fick låna en kollegas EOS350 för att få klämma och känna lite i väntan på min.. Det är t.o.m kul att fota på kontoret.. (Jag har nog 100 bilder på min dator och mina högtalare :tungan )..

Ibland kan riktigt misslyckade bilder bli bra...

1. Flummet är ett totalt misslyckande i söderledstunneln påväg hem.
2. Gyrobollen är det absolut första foto jag tog
3. Bilen är min gamla skorv.. tyckte bara det blev lite kul att bilden ser svartvit ut trots att det är färgfoto...

Bifogat

• tunnel.jpg
    tunnel.jpg
    133.6 KB · Visningar: 76
  • gyro1.jpg
    gyro1.jpg
    46.5 KB · Visningar: 65
  • bil2.jpg
    bil2.jpg
    47.1 KB · Visningar: 69
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
korvgubbe skrev:
2476810 Tjohoo! :banana
Nu är min kamera och mitt objektiv påväg... med lite tur kommer de redan i morgon.

Jag fick låna en kollegas EOS350 för att få klämma och känna lite i väntan på min.. Det är t.o.m kul att fota på kontoret.. (Jag har nog 100 bilder på min dator och mina högtalare :tungan )..

Ibland kan riktigt misslyckade bilder bli bra...

1. Flummet är ett totalt misslyckande i söderledstunneln påväg hem.
2. Gyrobollen är det absolut första foto jag tog
3. Bilen är min gamla skorv.. tyckte bara det blev lite kul att bilden ser svartvit ut trots att det är färgfoto...

Tycker att den första bilden är skön. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife