Diskutera Digital Fotografering här

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
twinner skrev:
WEST W:Vartifrån? dyrt?

Strax under 3000kr. Bjud typ 330Eur så tror jag du vinner.
Hade flera på G på Ebay och nöp en av dom första på min lista.
Denna har jag mailat och snackat med redan. Skickar till Sverige för 17Eur. Verkar ärligt och vettig. Fick fler bilder på objektivt osv. Bara att slå till, din fruga får väl inga julklappar ändå :D

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7569898682&rd=1&sspagename=STRK:MEWA:IT&rd=1

Har läst massor om denna lins och visst den är inte lika snabb som en 70-200 men den blir man ju tvungen att köpa ny för 8'kr (restad till slutet på jan hos Cyberphoto). Flera som fotar racebilar och annat på bana som säger att denna lins funkar kanon. Då duger den åt mig också. När någon säger långsam fokusering vet man ju aldrig vad dom jämnför med. Har dom en kameraväska för 60'kr så anser jag att den linsen kommer uppfattas som perfekt åt mig.
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Ni som bor i göteborg kan se lite av det senaste jag har fotat ;).

Kolla i spårvagnar och i Nordstan (vet ej om de är uppe än) på lite reklam för en minimotoaffär. Där står det även foto: Johan Söderström ;)..Nöjd..

- Johan
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Hur fan gör ni för att inte losa kvalle? KONVERTERA FRÅN RaW till JPEG mm...På SH är väl limit runt 130kbs,hur krymper man en fil från 9mb till 130kb utan att förlora alltför mycket.Fick en länk på förra sidan men den var fuckad :rolleyes: Tack ändå :tummenupp

WestW skrev:
Strax under 3000kr. Bjud typ 330Eur så tror jag du vinner.
Hade flera på G på Ebay och nöp en av dom första på min lista.
Denna har jag mailat och snackat med redan. Skickar till Sverige för 17Eur. Verkar ärligt och vettig. Fick fler bilder på objektivt osv. Bara att slå till, din fruga får väl inga julklappar ändå :D

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7569898682&rd=1&sspagename=STRK:MEWA:IT&rd=1

Har läst massor om denna lins och visst den är inte lika snabb som en 70-200 men den blir man ju tvungen att köpa ny för 8'kr (restad till slutet på jan hos Cyberphoto). Flera som fotar racebilar och annat på bana som säger att denna lins funkar kanon. Då duger den åt mig också. När någon säger långsam fokusering vet man ju aldrig vad dom jämnför med. Har dom en kameraväska för 60'kr så anser jag att den linsen kommer uppfattas som perfekt åt mig.

Fan så nice!! ska kolla upp,måste spara lite stash också:=)
Slängde ihop ett album här http://www.prylplaneten.se/

Kolla denna också: Min första seriöst PS-moddade bild,svårt som fan det där.
http://www.fotosidan.se/obj/photo/167cdfb1a7031154f8bbfd83725616b1.jpg
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Först från RAW till JPG såklart! Sedan in i ps och fixa å dona lite. Brukar dra ner storleken till typ 800 pixlar på längsta sidan och sedan "Save for web" och där brukar jag dra kvalitetn så att den blir 140 kb typ... Finns säkert bättre sätt men det funkar...

Jag har lagt upp lite nya bilder här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1814228#post1814228

- Johan


twinner skrev:
Hur fan gör ni för att inte losa kvalle? KONVERTERA FRÅN RaW till JPEG mm...På SH är väl limit runt 130kbs,hur krymper man en fil från 9mb till 130kb utan att förlora alltför mycket.Fick en länk på förra sidan men den var fuckad :rolleyes: Tack ändå :tummenupp



Fan så nice!! ska kolla upp,måste spara lite stash också:=)
Slängde ihop ett album här http://www.prylplaneten.se/

Kolla denna också: Min första seriöst PS-moddade bild,svårt som fan det där.
http://www.fotosidan.se/obj/photo/167cdfb1a7031154f8bbfd83725616b1.jpg
 

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
Kinnekulle
Hoj
-
mr_rockster skrev:
Först från RAW till JPG såklart! Sedan in i ps och fixa å dona lite. Brukar dra ner storleken till typ 800 pixlar på längsta sidan och sedan "Save for web" och där brukar jag dra kvalitetn så att den blir 140 kb typ... Finns säkert bättre sätt men det funkar...

- Johan



Att bearbeta en JPG-fil i PS och sedan komprimera en redan komprimerad fil
är ett garanterat sätt att förstöra en bildfil!

RAW skall konverteras till TIFF och inget annat.

/Jonas
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ledsen om frågan kanske har avhandlats redan. Har inte haft tid att bläddra igenom alla hundra tusen sidor.

Jag vill köpa en digital systemkamera. Står och väger mellan Canon EOS 350d och Nikon D70s. Frågor:

- Hur stor fördel är de 2 megapixlarna som Canon har över Nikon?
- Hur mycket bättre är kitoptiken från Nikon (18-70) jämfört med Canons (18-55)
- Lite större skärm och repskydd ger Nikon fördel. Eller är skärmen bättre på Canon?
- Alla talar om Nikons byggkvalitet. Skall förstås klämma lite på dem för att bilda mig en egen uppfattning, men frågan är: Känns 350d plastig och billig i jämförelse?
- Canon drar lägre ISO-tal. Är det värt att beakta om man aldrig fotar i studio med full kontroll på ljusflödet?

Bonusfråga 1:
- Jag skall åka till Singapore under våren. Vågar man köpa utrustning där med avseende på garantier och dylikt?

Bonusfråga 2:
- Är KonicaMinolta D7D ett alternativ?

Hilfe! :näsblod
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
kinnekulle foto skrev:
Att bearbeta en JPG-fil i PS och sedan komprimera en redan komprimerad fil
är ett garanterat sätt att förstöra en bildfil!

RAW skall konverteras till TIFF och inget annat.

/Jonas
Själv ser jag ingen större vinst med det när bilderna ska upp här. Personligen kan jag inte se någon skillnad själv på om jag konverterar till tiff först eller till jpg först när jag ändå ska dra ner bilden till ena sidan på 800 pixlar (typ..) och få ner bilden till 140 kb. Du kanske ser det, men inte jag...

En annan sak är det fall jag skall använda bilden till något annat...

- Johan
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Kuritas skrev:
Ledsen om frågan kanske har avhandlats redan. Har inte haft tid att bläddra igenom alla hundra tusen sidor.

Jag vill köpa en digital systemkamera. Står och väger mellan Canon EOS 350d och Nikon D70s. Frågor:

- Hur stor fördel är de 2 megapixlarna som Canon har över Nikon?
- Hur mycket bättre är kitoptiken från Nikon (18-70) jämfört med Canons (18-55)
- Lite större skärm och repskydd ger Nikon fördel. Eller är skärmen bättre på Canon?
- Alla talar om Nikons byggkvalitet. Skall förstås klämma lite på dem för att bilda mig en egen uppfattning, men frågan är: Känns 350d plastig och billig i jämförelse?
- Canon drar lägre ISO-tal. Är det värt att beakta om man aldrig fotar i studio med full kontroll på ljusflödet?

Bonusfråga 1:
- Jag skall åka till Singapore under våren. Vågar man köpa utrustning där med avseende på garantier och dylikt?

Bonusfråga 2:
- Är KonicaMinolta D7D ett alternativ?

Hilfe! :näsblod


Hej!
Jag stod just mellan de valen du nu facar.Jag valde Minolta 7D,superfet kamera även om jag inte kan använda den ordentligt än:)
Läs recension på www.cyberfoto.se och www.fotosidan.se
Hade jag inte valt denna så hade det blivit en D70s.
Alla dom ovannämda är nog lika bra men 350 d kändes väldigt plastig och liten när jag provade den.Satsa på ett hus och ett fetbra objektiv så blir du nöjd,köp inte ett kit med objektiv för det är vad jag förstått bortkastade pengar.

KÖP

Fiona bilder Johan! Gillade denna mest http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121585

tjing
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
twinner skrev:
Hur fan gör ni för att inte losa kvalle? KONVERTERA FRÅN RaW till JPEG mm...På SH är väl limit runt 130kbs,hur krymper man en fil från 9mb till 130kb utan att förlora alltför mycket.Fick en länk på förra sidan men den var fuckad :rolleyes: Tack ändå :tummenupp

Jag gör så här.
Man öppnar raw filen i adobe raw converter och ställer in vitbalans och exponering m.m. sen öppnar man den i PS där man kan lägga till filter o.s.v sen beskär jag den och sist ändrar jag storlek till t.ex. 800 x 600 och skärper den.
Sen spara jag den för web där kan du ställa in kvalitén så att det blir lagom för forumet.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
twinner skrev:
Hej!
Jag stod just mellan de valen du nu facar.Jag valde Minolta 7D,superfet kamera även om jag inte kan använda den ordentligt än:)
Läs recension på www.cyberfoto.se och www.fotosidan.se
Hade jag inte valt denna så hade det blivit en D70s.
Alla dom ovannämda är nog lika bra men 350 d kändes väldigt plastig och liten när jag provade den.Satsa på ett hus och ett fetbra objektiv så blir du nöjd,köp inte ett kit med objektiv för det är vad jag förstått bortkastade pengar.

KÖP

Tackar! Är lite småsugen på D7D, främst på grund av sökaren och skärmen som slår Canon och Nikon på fingrarna. Är 18-70mm objektivet som man kan få med något att ha? Många pratar om att ljudet vid bildtagning är oroväckande högt på Dynaxen, vad har du upplevt?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Kuritas skrev:
Ledsen om frågan kanske har avhandlats redan. Har inte haft tid att bläddra igenom alla hundra tusen sidor.

Jag vill köpa en digital systemkamera. Står och väger mellan Canon EOS 350d och Nikon D70s. Frågor:

- Hur stor fördel är de 2 megapixlarna som Canon har över Nikon?
- Hur mycket bättre är kitoptiken från Nikon (18-70) jämfört med Canons (18-55)
- Lite större skärm och repskydd ger Nikon fördel. Eller är skärmen bättre på Canon?
- Alla talar om Nikons byggkvalitet. Skall förstås klämma lite på dem för att bilda mig en egen uppfattning, men frågan är: Känns 350d plastig och billig i jämförelse?
- Canon drar lägre ISO-tal. Är det värt att beakta om man aldrig fotar i studio med full kontroll på ljusflödet?

Bonusfråga 1:
- Jag skall åka till Singapore under våren. Vågar man köpa utrustning där med avseende på garantier och dylikt?

Bonusfråga 2:
- Är KonicaMinolta D7D ett alternativ?

Hilfe! :näsblod

-De två extra megapixlarna syns tydligen inte alls, speciellt inte med kitoptiken har jag hört. Läste nyligen en test mellan D50 och 350D och dom tyckte inte att 350 var bättre på detaljupplösning trots högre upplösning. D70s kitoptik är vassare än 350ns - kan vara en orsak till det. Hur mycket vet jag inte.
-Repskydd är aldrig fel, men jag har klarat mig utan på min 300D och den har varit med lite överallt (dock är jag väldigt rädd om kameran).
-Plastig och billig tycker jag är att ta i, men D70 känns mera solid helt klart. Dessutom är 350n för liten om man har stora händer enligt mig och många andra.
-Jag tycker inte att det är något problem att D70 inte går längre ner än ISO200, sålänge brusnivån är OK. Så som jag plåtar är det sällan eller aldrig jag använder ISO100 enbart för att få längre slutartider utan då för att få lägsta möjliga brus. Mina gluggar är så ljussvaga så det brukar räcka att blända ner :)

Utan att ens ha hållit i den (kanske på någon mässa) så har jag fått uppfattningen att D7D är en bra kamera, att den dessutom har bildstabilisator i huset gör ju inte saken sämre. Det som för mig är ett stort frågetecken det är hur lätt/svårt det är att få tag på beggade gluggar och andra tillbehör till den till vettiga priser.

Lite om 350s kitoptik:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page20.asp

Lite om D70s kitoptik:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page18.asp
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Micke O Utan att ens ha hållit i den (kanske på någon mässa) så har jag fått uppfattningen att D7D är en bra kamera skrev:
Stämmer att negagnatmarknaden för Minolta prylar,de flesta objektiv finns däremot med minoltafattning,men det är svårare med beggat såklart.

Kuritas skrev:
Tackar! Är lite småsugen på D7D, främst på grund av sökaren och skärmen som slår Canon och Nikon på fingrarna. Är 18-70mm objektivet som man kan få med något att ha? Många pratar om att ljudet vid bildtagning är oroväckande högt på Dynaxen, vad har du upplevt?

Hur man kan störas av en skön slutare fattar jag inte:=) den låter inte högre än nåt annat tycker jag.Jag blev avrådd från att köpa kitobjektivet kitet mao,för det skulle inte vara så mycket att hänga i granen.Dåliga objektiv gör inte bra kameror rättvisa.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ljunghusen skrev:
d70ns kitobjektiv, nja säger jag

???

Med den storleken på bild kan man inte avgöra någonting. Man måste ju veta vilken bländare som använts också.

Det är inte riktigt just att jämföra fast optik och zoom. Lite som att jämföra Rossis M1 med en gatreggad R1 :)
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
På tal om objektiv tjackade jag detta för 200kr:
Minolta objektiv 35-70 mm & Tokina 70-210mm

Var så billigt så jag slog till.Vet inte om dom är bra men för 200kr så...
Nån som bvet vart jag kan hitta recensioner om dessa?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
twinner skrev:
På tal om objektiv tjackade jag detta för 200kr:
Minolta objektiv 35-70 mm & Tokina 70-210mm

Var så billigt så jag slog till.Vet inte om dom är bra men för 200kr så...
Nån som bvet vart jag kan hitta recensioner om dessa?

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1035&message=15402552

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&message=12594758

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1035&message=15037359

Här hittar du nog något om Minoltan
http://forums.dpreview.com/forums/search.asp?query="minolta+35-70"&page=1
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Objektiv...

En nyfiken undran.
Är det någon som vet om det fuskas med digitalanpassade objektiven?
Alltså, eftersom de är anpassade efter sensorer som inte är fullformat
och därmet inte använder hela linsens bredd, fuskas det i kanterna?
Får man vinjettering som en [välj valfri vulgär svordom här] om man
råkar sätta det på sin vanliga systemare då?

// AA - läser inte tester om digitalanpassade gluggar av nån anledning
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Micke O skrev:
???

Med den storleken på bild kan man inte avgöra någonting. Man måste ju veta vilken bländare som använts också.

Det är inte riktigt just att jämföra fast optik och zoom. Lite som att jämföra Rossis M1 med en gatreggad R1 :)

Du ser ju hur färgerna skiljer sig. 18-70bilden är INTE naturlig

Varför vill man veta bländare? Jag körde på automatikläget med båda objektiven, för att det skulle bli så "jämt" som möjligt
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top