Dispyten vid parkeringsplatsen i Landskrona

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Uppsåt

Kärnfrågan tycks vara uppsåt. I min värld är det så att om man slår en 70-årig kvinna med knuten näve i huvudet så har man allt uppsåt i världen, fast tydligen inte enligt lagen.

För ca. 10 år sedan kände jag en person som fick den mindre briljanta idéen att köra berusad, vilket ledde till en krock där en passagerare dog. Han fick ett längre straff än detta och han ansågs genom att tagit en så stor risk haft ett visst uppsåt.

Slutsatsen är alltså att om jag vill döda någon så är det bättre att slå ihjäl dem och sedan köra med "Det var inte meningen..."

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Vore det då inte lämpligare att länka till en artikel om någon som faktiskt dömts för mord? Dömda mördare brukar inte släppas på fri fot.

Fast du kanske föredrar att vi slappnar av lite med beviskraven för att kunna sätta dit de vi ogillar lite lättare. Ingen rök utan eld lixom...

Om en person dödar en annan människa, men domen säger grov misshandel, räknas han då inte som mördare?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Du kan kalla honom för jultomten men han kommer inte kunna låta dig träffa Rudolf med röda mulen för den skull.

Nää, jultomten är ju en snäll farbror. Den här killen känns inte lika trevlig. Men allvarligt, det skulle faktiskt vara intresant att höra vad du tycker i frågan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nää, jultomten är ju en snäll farbror. Den här killen känns inte lika trevlig. Men allvarligt, det skulle faktiskt vara intresant att höra vad du tycker i frågan

Då tycker jag att du skall läsa tråden. Där skriver jag flera gånger om vad jag tycker om påföljden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Frågan är om han kan kallas mördare eller inte?

Poängen är att det i en rättsstat är domstolarna som dömer och det är de som utdelar straff. Sen kan du och jag kalla förövarna för mördare, tomtar, terrorister, träsktroll eller vad vi vill.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej. Mord innebär att man i uppsåt tagit livet av någon. Gör man det "av misstag" kallas det dråp.

Nej, även dråp kräver en avsikt att döda men kräver inte att det är överlagt som vid mord. Alternativet är att personen med säkerhet vet att gärningen kommer att leda till att personen dör men gör det ändå. Ett exempel var väl de som lämnade en misshandlad tjej i en snödriva ute i ödemarken.
Förvisso helt vid liv men utan kläder och i den kylan var det i förväg säkert att hon skulle dö och alltså dömdes de till dråp.

I det här fallet har han vare sig haft avsikt att döda eller kunnat räkna med att en sving leder till att tanten dör. Ja, risken fanns uppenbarligen men det är inte detsamma som att det var något självklart.

Tycker jag att straffet var tillräckligt?
Nej, oprovocerat våld som leder till att offrat dör skall givetvis ha betydligt hårdare påföljd även om det inte går att bevisa dråp. Detsamma gäller de som på fyllan kör ihjäl folk. Det borde definitivt finnas något som hamnar mellan dråp och grovt vållande för den typen av brott.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Det är en sjukt tråkig sak som hänt.

Jag var faktiskt själv inblandad i en liknande incident dagen före julafton förra året.
Detta låter helt sjukt! Jag parkerade bilen fort utanför en liten ica-butik, ställde mig lite snett och var inne i max 2 minuter. Kom ut och en pensionär med rullator tyckte jag hade ställt mig i vägen så han inte kom förbi, han kunde gått två meter åt andra hållet, inga problem alls då.

Jag sa att jag skulle backa ut och att han måste akta sig så jag inte backar på honom. Då blev han arg och drog in rullatorn i sidan på bilen. Jag blev irriterad och gick ut och kollade så det inte blev märken på bilen. Förklarade att jag tillkallar polis om han inte skärper sig och att jag vill backa ut bilen utan några mer problem.

Då ställer han ifrån sig rullatorn och puttar till mig och det brister för mig under en tusendels sekund varpå jag puttar honom med samma kraft då jag kände att han inkräktade på mig. Skämdes ögonen ur mig och gick fram och skulle hjälpa honom upp, han sparkade mot mig liggandes, reste sig upp och försökte dra sönder min backspegel på bilen.

Hela skiten avslutades med att jag ligger med något UFC-grepp runt gubben, med halva ica-butiken som åskådare, barn med tomteluvor.

Det finns alltid två sidor på ett mynt, försvarar aldrig ett sådant beteende, att döda eller att ha ihjäl någon är totalt oförlåtligt. Men som sagt, jag som är oerhört lugn av mig kan också brista. Bara en tanke, gå till er själva

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Nej. Mord innebär att man i uppsåt tagit livet av någon. Gör man det "av misstag" kallas det dråp.

Precis, eller en annan förklaring.

Är det överlagt / planerat under tid är det mord

För att bli dömd till dråp kan du också ha planerat det, men omständigheterna gör det till ett förmildrande än om det vore mer planerat, då blir det mord.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Jag vet vad lagen säger när det gäller mord eller dråp. Det var mest en tanke jag hade, när kan man kallas mördare?
Sticker du kniven i magen på en person som dör, men du döms bara för grov misshandel. Är du då en mördare? Går ett vådaskott av när du rengör ditt gevär och kulan träffar din granne och du då döms för vållandes till annans död, är du då en mördare?
Det är en viss skilnad på dessa sätt att ta död på en människa.

Kanske bara jag som tycker att det var en intressant frågeställning:D

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag vet vad lagen säger när det gäller mord eller dråp. Det var mest en tanke jag hade, när kan man kallas mördare?
Sticker du kniven i magen på en person som dör, men du döms bara för grov misshandel. Är du då en mördare? Går ett vådaskott av när du rengör ditt gevär och kulan träffar din granne och du då döms för vållandes till annans död, är du då en mördare?
Det är en viss skilnad på dessa sätt att ta död på en människa.

Kanske bara jag som tycker att det var en intressant frågeställning:D

Det har ju med din egen uppfattning, utbildning och intelligens huruvida du kallar någon mördare. Per definition är mördare, ja det har vi gått igenom. Då är det ganska pantat rent ut sagt att kalla någon mördare som genom ett vådaskott i skogen tagit livet av någon.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det har ju med din egen uppfattning, utbildning och intelligens huruvida du kallar någon mördare. Per definition är mördare, ja det har vi gått igenom. Då är det ganska pantat rent ut sagt att kalla någon mördare som genom ett vådaskott i skogen tagit livet av någon.

Hade du sett dig själv som mördare om det, som slutade med en kramstund framför barnen, istället hade slutat med att gubben fallit olyckligt och slagit ihjäl sig? För egentligen skiljer inte så överdrivet mycket sett till själva händelseförloppet, bara i utgången.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Håller jag med om men att sitta och gnälla på SH får nog inte våra beslutsfattare att göra nått åt saken. Men det ger ju vissa en möjlighet att få kräka ur sig sina brunskjorteidiologier.

Garotering alternativt ett skott i nacken verkar ju vara det som förespråkas så fort det gäller en gärningsman med utlänskt ursprung:va

Att försöka hänvisa till brunskjorteideologier eller att det skulle vara en gärningsman med utländskt ursprung är rätt ogenomtänkt tycker jag.

Dom flesta här upprörs över brottet och inte över gärningsmannens etniska ursprung.
Jag tycker att straffet är för lågt i förhållande till brottet i det här fallet. Han kan gott få sitta inne längre.
På samma sätt tycker jag att Mats Alm borde få sitta inne mycket länge. Och han är ju som bekant av svenskt ursprung. Så att det skulle vara rasbetonat är bara skitsnack. Det är baserat på en total brist på respekt för liv kombinerat med en god portion "skylla ifrån sig".

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Hade du sett dig själv som mördare om det, som slutade med en kramstund framför barnen, istället hade slutat med att gubben fallit olyckligt och slagit ihjäl sig? För egentligen skiljer inte så överdrivet mycket sett till själva händelseförloppet, bara i utgången.

Det jag gjorde var att jag försvarade mig själv och min egendom. Hade jag knuffat honom och han hade trillat och avlidit av skadorna vet jag inte vad jag hade fått för straff. Möjligen vållande till annans död, men det tror jag inte heller. Hade jag däremot slagit ihjäl honom genom att jag förlorade besinningen hade det möjligen blivit starkare rubricering.

Men till frågan, nej jag hade inte sett mig som en mördare i det sista fallet, om jag förlorat besinningen och slagit ihjäl honom. Mord är en kallblodig handling.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Men till frågan, nej jag hade inte sett mig som en mördare i det sista fallet, om jag förlorat besinningen och slagit ihjäl honom. Mord är en kallblodig handling.[/QUOTE]

I det fallet tror jag att de flesta av Sveriges befolkning faktsiskt skulle anse att du är en mördare

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
I det fallet tror jag att de flesta av Sveriges befolkning faktsiskt skulle anse att du är en mördare
Inte jag i alla fall! Jag hade sett honom som precis det han beskriver sig som: en helt vanlig människa med förmågan att tappa besinningen och att ta till våld, även om det kan leda till dödlig utgång. Inget unikt eller tecken på ondska utan bara på mänsklighet.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Inte jag i alla fall! Jag hade sett honom som precis det han beskriver sig som: en helt vanlig människa med förmågan att tappa besinningen och att ta till våld, även om det kan leda till dödlig utgång. Inget unikt eller tecken på ondska utan bara på mänsklighet.

Är det verkligen normalt att en människa tappar besinningen i den grad att han slår ihjäl en pensionär med rullator, bara för att han puttar på dig lite lätt. Tycker mer det låter som om den personen skulle lida av extrema aggresioner. Jag är övertygad om att de allra flesta av befolkningen skulle reagerat just som BENEDICT gjorde. Dvs. Knuffa tillbaks eller möjligtvis hålla fast gubben till han lugnat ner sig.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år