Dispyten vid parkeringsplatsen i Landskrona

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag undrar hur många som skulle handla rationellt i en situation som är så unik som att man anser sig ha en fara för sitt liv. Då tar helt andra funktioner i hjärnan över. Det rationella tänkandet försvinner och hela kroppen ställer in sig i försvarsläge och fokuserar all aktivitet till det.

Personligen tycker jag att man bör ha oerhört svårt att uttala sig i en sådan fråga om man inte upplevt ruset själv. Man har oftast bara minnesbitar som består av små fragment av själva raseriutbrottet.

Jag arbetar inom neuropsykiatrin och där finner jag förståelse för vad människor gör under olika psykiska påfrestningar. Det är inte alltid lätt att ta rätt beslut under fel förhållanden. Missförstå mig rätt, försvarar inte handlingen

Är det verkligen normalt att en människa tappar besinningen i den grad att han slår ihjäl en pensionär med rullator, bara för att han puttar på dig lite lätt. Tycker mer det låter som om den personen skulle lida av extrema aggresioner. Jag är övertygad om att de allra flesta av befolkningen skulle reagerat just som BENEDICT gjorde. Dvs. Knuffa tillbaks eller möjligtvis hålla fast gubben till han lugnat ner sig.

Det beror precis på hur du blir bemött efter knuffen. Nu förstod personen i fråga att jag menade allvar. Hade han gett sig på mig ytterligare vet jag inte hur det hade slutat. Olika människor upplever mer eller mindre obehag i trängda situationer. Man behöver inte lida av aggressionsproblematik för att det skall spåra ur. Den stress man upplever i en sådan situation får en människa att gå från rationellt tänkande till överlevnadsinstinkt.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Är det verkligen normalt att en människa tappar besinningen i den grad att han slår ihjäl en pensionär med rullator, bara för att han puttar på dig lite lätt. Tycker mer det låter som om den personen skulle lida av extrema aggresioner. Jag är övertygad om att de allra flesta av befolkningen skulle reagerat just som BENEDICT gjorde. Dvs. Knuffa tillbaks eller möjligtvis hålla fast gubben till han lugnat ner sig.
Pratade vi inte om BENEDICT??

Å för övrigt är det faktiskt helt normalt och mänskligt att tappa fattningen (Varför tror du annars att människor gör det?!) och då göra dumma saker som vi ett ögonblick senare ångrar, t.ex. slå knytnäven i något hårt så att "smärta uppstår", eller för den delen slå en annan person, inkl spädbarn. Något som ju folk bevisligen gör.

Sedan kunde vi ha en lång debatt om vad det är som gör att vissa personer har lättare att ta till våld än andra personer, och det är sällan smickrande för den som använder våldet. Men att det inte är smickrande är knappast ett bevis mot att det är en del av att vara människa.

dessutom vet vi från forskning att den stora majoriteten av människor är oerhört lätta att manipulera till att använda våld, t.o.m. dödligt våld, mot andra personer och att det ofta går att fixa på mindre än en halv timme om du vet vad du ska göra.
Sorgligt men sant.

Å fortfarande inget försvar för det som hände i L-krona.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Precis som Bonny säger.

och som Tikki frågar "Är det verkligen normalt att använda dödligt våld"

Du får tänka hur normal situationen är du hamnar i också. Går du omkring och slåss dagligen och är totalt socialt missanpassad har du en problematik.

Hamnar du i en situation som inte är normal / vardaglig / hotfull så kommer du också agera utifrån det, helt onormalt mot vad du brukar göra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Själva händelsen i sig är inte det vidrigaste, det är efterspelet.
Att man skickar in halva släkten/klanen/blivande andrefrun (9 år) samt moskén för att rädda läget är en kulturyttring jag hade velat slippa.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag kommer att fnissa lite om killen lämnar landet nu (inte helt otroligt eftersom han duckade konstaplarna innan de fick honom).
Det vore så härligt att höra Äckel-Sillens dåliga ursäkter efteråt.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Sånt här dravel och daltande med brottslingar gör mig förbannad. Riktigt förbannad, svenska rättsväsendet är ju ett skämt. Skydda brottslingar och inte tvärtom. Och den här jävla tomten Silbersky, honom borde ju någon slå ihjäl så får vi se om han är lika pigg på att försvara mördare efter det. Missförstådd hit och dit. Nackskott är det enda rätta. :huvet

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sånt här dravel och daltande med brottslingar gör mig förbannad. Riktigt förbannad, svenska rättsväsendet är ju ett skämt. Skydda brottslingar och inte tvärtom. Och den här jävla tomten Silbersky, honom borde ju någon slå ihjäl så får vi se om han är lika pigg på att försvara mördare efter det. Missförstådd hit och dit. Nackskott är det enda rätta. :huvet

Precis! Halshuggning, hängning och sen giljotinering!:näsblod

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...