Dispyten vid parkeringsplatsen i Landskrona

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det finns stora problem i Landskrona. Man kan titta i backspegeln och tycka att integrationspolitiken varit åt helvete. Situationen är som den är. Man har helt klart mycket att fundera över. Vi lämnar den diskussionen till OT2 trådar.

Jag är inte säker på att det som hände i Landskrona har något att göra med ovan nämnda problematik. Förutsatt att han var påverkad av droger och hade kort stubin. Då har nationalitet inget att göra med brottet. Ingen normalt funtad person med sina sinnes fulla bruk hade slagit till ett äldre par med sådan kraft över en bagatell som ett bråk över en parkeringsplats.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Men hey! Nu har ni väl ändå förutfattade meningar om killen... Dom säger att han var mörkhårig och körde en mindre röd bil av den sportiga typen, det innebär inte att han är utlänning för det...

........bajsar björnar i skogen? :crash

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tänker inte ens börja försvara Landskrona—det sker mycket brott men sällan drabbar det nån hederlig person. Tyvärr gjorde det det nu.

För er som inte varit på platsen kan jag säga att det finns troligen inga vittnen som hann att göra något. Det är öppet och man ser dit ganska långt, gick det fort är det ingen som hinner dit. Och anledningen till att de 'dragit ner' på beskrivningarna av killen är troligen för att de har en aning om vem det är. Så stor är inte stan och det går ganska fort innan det går till rasistiska kommentarer—inte bara här på SH... ;)

Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Just att killen körde en röd "sport-kupe" typ Toyota/Mazda gör väl att han hamnar i gränslandet?

Både "coola killar i keps" och "kebanätare" kör ju just dena typ av bil. Hade det varit en volvo så hade nog polisen kunna lista ut att de var en "cool kille i keps". Hade det å andra sidan varit en kebabvagn typ Merca eller BMW så hade nog polisen slagit in x antal dörrar i miljonprojekten på jakt efter dena kebabätare.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag tänker inte ens börja försvara Landskrona—det sker mycket brott men sällan drabbar det nån hederlig person. Tyvärr gjorde det det nu.

Nu har ju inte jag bott i L. men hur menar du? Har de gentlemannatjuvar där eller? I Gbg drabbas i högsta grad hederligt folk. Personrån, våldtäkter, stölder, misshandel. Skulle väl vara att misshandelsoffer också ofta har varit gärningsman i andra fall. När det kommer till skottlossningar/mord stämmer det säkert att det ofta är annat bös som är offer, vilket är bra.

Men betänk tex alla bil-, bostads- och butiksinbrott. Där är i princip bara hederliga människor som är brottsoffer. Och vi får alla betala i större otrygghet och högre kostnader och försäkringspremier.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Problemet är att yngre inte har någon respekt för äldre människor. Spelar väl mindre roll om killen är blatte eller svensk, en kille slog ihjäl en äldre försvarslös kvinna. Hjärnaktiviteten är inte på högsta nivå om man gör något sånt men för att ha respekt för någon annan behöver man inte vara speciellt smart.

Hemskt tråkigt detta som hänt. :(

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men betänk tex alla bil-, bostads- och butiksinbrott. Där är i princip bara hederliga människor som är brottsoffer. Och vi får alla betala i större otrygghet och högre kostnader och försäkringspremier.

Vad jag tänkte på vad våldsbrott av den typen som oftast hörs om Landskrona—och som Helsingborgs Dagblad mer än gärna skriver vitt och brett om medan man gömmer den egna stadens högre brottslighet. Trust me, man kämpar lite i motvind trots att man vet att Landskrona inte är ett dugg värre än andra städer. Och givetvis är det svårt att tvätta rent ett rykte, Landskrona var inte trevligt för tio år sen.

Tyvärr har jag lite insikt också, nåt jag gärna sluppit (jag har själv aldrig brutit mot nåt annat än hastighetsbegränsningar dock).

Det sker stölder och inbrott också men inte mer än på andra ställen. Dåligt uttryckt av mig, ber om ursäkt för det.

EDIT: BTW: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6881177.ab

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det kan du ju bara glömma. Drogpåverkan ger honom inte lägre straff.

Jag pratade med åklagaren i ett inbrottsfall där jag var/är målsägare. Killens blod fanns överallt. Ett halvår senare torskade han dit för olovlig körning och brott mot knivlagen. Topsades, matchades med blodet och erkände inbrottet. Han var även tidigare straffad.

Hur som helst sa jag till henne(åkl.), att nu får han väl ändå fängelse. Nej, det är inte alls säkert sa hon. Har han missbruksproblem kan han istället få vård för det. :confused: Dessutom fick jag känslan av att det var vad hon ville. Och detta är åklagaren. De ska ju för f-n vilja sätta dit asen.

Nu vet jag inte vad som händer. Man blir ju aldrig underrättad trots att man bett om det och sist jag ringde och hörde fick de inte ens tag i honom. De verkar inte vilja sätta folk i fängelse. Vet inte om det är en ekonomisk fråga eller vad det är.

Nu skiljer ju det sig en del jämfört med detta dråp men ändå. Drogerna blir ju i princip en förmildrande omständighet.

Vad jag tänkte på vad våldsbrott av den typen som oftast hörs om Landskrona—och som Helsingborgs Dagblad mer än gärna skriver vitt och brett om medan man gömmer den egna stadens högre brottslighet. Trust me, man kämpar lite i motvind trots att man vet att Landskrona inte är ett dugg värre än andra städer. Och givetvis är det svårt att tvätta rent ett rykte, Landskrona var inte trevligt för tio år sen.

Tyvärr har jag lite insikt också, nåt jag gärna sluppit (jag har själv aldrig brutit mot nåt annat än hastighetsbegränsningar dock).

Det sker stölder och inbrott också men inte mer än på andra ställen. Dåligt uttryckt av mig, ber om ursäkt för det.

EDIT: BTW: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6881177.ab

Okej. Som sagt vet du mer om Landskrona än jag men folks missnöjesröstande är ändå exceptionellt där. Hur är det med polisnärvaro där egentligen?

Edit: Ang din länk:

Polisen har också kollat upp vem som står som ägare till bilen.

Har ni kontaktat honom eller henne?

– Det vet jag faktiskt inte.

Nähä, kanske dags att göra det då?

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
J Har han missbruksproblem kan han istället få vård för det. :confused: Dessutom fick jag känslan av att det var vad hon ville. Och detta är åklagaren. De ska ju för f-n vilja sätta dit asen.

Två kids (16 år) plockades på bar gärning när dom försökte sno min bil. Gissa om jag blev förvånad då just åklagaren ringde och ville att jag skulle ta skadorna på försäkringen istället för att kräva ungarna på pengarna för att det skulle bli dyrt för dem. Nä, ta konsekvenser av sitt handlande är ju för mycket...

(nä, försäkringsbolaget blev inte inblandat och pengar fick jag)

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jag pratade med åklagaren i ett inbrottsfall där jag var/är målsägare. Killens blod fanns överallt. Ett halvår senare torskade han dit för olovlig körning och brott mot knivlagen. Topsades, matchades med blodet och erkände inbrottet. Han var även tidigare straffad.

Hur som helst sa jag till henne(åkl.), att nu får han väl ändå fängelse. Nej, det är inte alls säkert sa hon. Har han missbruksproblem kan han istället få vård för det. :confused: Dessutom fick jag känslan av att det var vad hon ville. Och detta är åklagaren. De ska ju för f-n vilja sätta dit asen.

Nu vet jag inte vad som händer. Man blir ju aldrig underrättad trots att man bett om det och sist jag ringde och hörde fick de inte ens tag i honom. De verkar inte vilja sätta folk i fängelse. Vet inte om det är en ekonomisk fråga eller vad det är.

Nu skiljer ju det sig en del jämfört med detta dråp men ändå.

Som du säger så är det inte riktigt jämförbart. En pundare som begår ett inbrott plus lite annan småskit som i detta fall, kan mycket väl få kontraktsvård, om personutredningen ger vid handen att detta är lämpligt och tjyven själv är villig att underkasta sig detta. En förutsättning är dock att den samlade brotslighetens straffvärde inte är så högt att fängelse är oundgängligt. I ett fall som det du beskriver skulle jag vilja påstå att det är relativt vanligt med vård i kombination med skyddstillsyn, förutsatt att det är fråga om en missbrukare.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Okej. Som sagt vet du mer om Landskrona än jag men folks missnöjesröstande är ändå exceptionellt där. Hur är det med polisnärvaro där egentligen?

I Landskrona är inte SD ett missnöjesparti per se—det är långt ifrån bara Sjöboeliten (med keps och EPA-traktor) som röstar på SD i Landskrona, jag känner folk ur alla stora folkgrupper som röstade på SD sist. De lovade riktig förändring i stan och det lockade röster. Sen att de som faktiskt fick stolarna i kommunfullmäktige är basket cases deluxe är ju en annan sak...

Hur polisnärvaron är just nu vet jag faktiskt inte, det är ändå nästan tre år sen jag flyttade men då hade de precis börjat få in den nya styrkan. Man ser polisen i innerstan varje dag och jag tror att sista uppdateringen var ett tjugotal nya snutar (då, för tre år sen) med ett par, tre bilar. Men det har varit riktigt dåligt. Tidigt 2000-tal var det två polisen stationerade i Landskrona. Då var det kaos.

En del vill även ge världens elakaste MC-gäng creds för att det blivit lugnare. De flyttade från Helsingborgsförorterna till Landskrona -07 också och hela Öster blev lugnt, det var lite spännande...

Nähä, kanske dags att göra det då?

Håll det inte mot honom, han är helsingborgare... ;)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Någon omfattande polisövervakning har de inte i Landskrona. Det fanns en period när den var näst intill obefintlig. Man har nog successivt ökat närvaron sedan dess.

Är så gott som aldrig i Landskrona. Det är egentligen en rätt fin stad. Fina parker och hus samt nära till havet. Det skulle kunna vara en idyllisk liten småstad. Själv är jag för ung för att minnas, men man hade en varvsindustri som lades ner i början på 80- talet. Arbetslösheten gick i taket. Integrationspolitiken förbättrade inte situationen. Arbetslösheten lär knappast ha blivit bättre när man tog in massor med invandrare. Om jag förstått saken rätt fick kommunerna åtminstone förr om åren betalt desto fler man tog emot. Landskrona var nog mer eller mindre beroende av dessa bidrag. Det vi ser i Landskrona är resultatet av en misslyckad integrations politik samt arbetspolitik. Jag vet inte om de som förlorade jobben i varvsindustrin någonsin fick jobb igen.

Politikerna har med andra ord inte gjort många rätt de senaste 30 åren i Landskrona.

Jag är inte förvånad att läsa att SD får så pass stort stöd i Landskrona och jag tror att det även smittar ner sig på grannkommunerna. Invandringsfientligheten är rätt stor på sina håll även om folk inte säger det rakt ut. Man känner att det ligger och gryr något under ytan. Situationen är betydligt allvarligare än vad man får intryck av när man läser i media.

Som sagt kan man inte titta i backspegel utan måste agera utifrån hur situationen ser ut idag.

Den här diskussionen bör egentligen fortgå i en annan tråd. Jag är som sagt rätt övertygad om att misshandeln som ledde till att kvinnan dog skulle kunna inträffa var som helst i landet om det fanns droger med i bilden och att personen hade ett labilt psyke. Vilket ursprung personen spelar då ingen roll. Det skulle kunna vara både en svensk och en person med invandrarbakgrund.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
I Landskrona är inte SD ett missnöjesparti per se—det är långt ifrån bara Sjöboeliten (med keps och EPA-traktor) som röstar på SD i Landskrona, jag känner folk ur alla stora folkgrupper som röstade på SD sist. De lovade riktig förändring i stan och det lockade röster. Sen att de som faktiskt fick stolarna i kommunfullmäktige är basket cases deluxe är ju en annan sak...

Hur polisnärvaron är just nu vet jag faktiskt inte, det är ändå nästan tre år sen jag flyttade men då hade de precis börjat få in den nya styrkan. Man ser polisen i innerstan varje dag och jag tror att sista uppdateringen var ett tjugotal nya snutar (då, för tre år sen) med ett par, tre bilar. Men det har varit riktigt dåligt. Tidigt 2000-tal var det två polisen stationerade i Landskrona. Då var det kaos.

En del vill även ge världens elakaste MC-gäng creds för att det blivit lugnare. De flyttade från Helsingborgsförorterna till Landskrona -07 också och hela Öster blev lugnt, det var lite spännande...

Bara en sån sak. Ha 2 poliser i en stad av Landskronas strl. Ingen nattbemanning då antar jag.

Basket cases ja. SD:s största problem anser jag. Vem som ska sitta i stolarna.

Vilket gäng? B eller H eller det tredje vad de nu heter?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag pratade med åklagaren i ett inbrottsfall där jag var/är målsägare....

Fick tummen ur pga detta snack vi har och ringde Gbg:s tingsrätt igen. Inget svar hos åklagaren naturligtvis. Fick prata med nån sekreterare på avd 2. Hon kunde bara säga att det skickats ut en ny delgivning om stämning som de inte fått svar på.

Frågade henne om vad som praktiskt görs för att få tag i personen. Det visste hon inte. Frågade om jag blir underrättad om de får tag i honom och det blir rättegång. -Det blir du säkert, svarade hon. Blir jag det eller blir jag det "säkert", frågade jag. -Det blir du.

Hm, får väl se.

Sen undrade jag över preskriberingstiden eftersom detta verkar dra ut på tiden och inbrottet ägde rum för snart 2 år sen. Den visste hon inget om men skulle koppla mig till en annan sekreterare. Där satt jag som ett jävla fån i 5 minuter med en tyst lur tryckt mot örat. Ridå.

Det sköts inte snyggt alltså. Nu skiter ju jag egentligen i det här. Jag har väl anspråk på 15-20000 på killen(pengar jag aldrig kommer få) och har ju inga men eller så förstås, men om de behandlar riktiga brottsoffer så här då är det under all kritik. Ankan - lobba!

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Fick tummen ur pga detta snack vi har och ringde Gbg:s tingsrätt igen. Inget svar hos åklagaren naturligtvis. Fick prata med nån sekreterare på avd 2. Hon kunde bara säga att det skickats ut en ny delgivning om stämning som de inte fått svar på.

Frågade henne om vad som praktiskt görs för att få tag i personen. Det visste hon inte. Frågade om jag blir underrättad om de får tag i honom och det blir rättegång. -Det blir du säkert, svarade hon. Blir jag det eller blir jag det "säkert", frågade jag. -Det blir du.

Hm, får väl se.

Sen undrade jag över preskriberingstiden eftersom detta verkar dra ut på tiden och inbrottet ägde rum för snart 2 år sen. Den visste hon inget om men skulle koppla mig till en annan sekreterare. Där satt jag som ett jävla fån i 5 minuter med en tyst lur tryckt mot örat. Ridå.

Det sköts inte snyggt alltså. Nu skiter ju jag egentligen i det här. Jag har väl anspråk på 15-20000 på killen(pengar jag aldrig kommer få) och har ju inga men eller så förstås, men om de behandlar riktiga brottsoffer så här då är det under all kritik. Ankan - lobba!

Preskriptionstider och sånt vet sekreterarna ingenting om. Det är ju juridik. Vad gäller delgivning så brukar det oftast inte vara något problem då man i flertalet fall tillämpar förenklad delgivning. Man skickar då ut två brev med några dagars mellanrum och sen anses personen delgiven. Detta kräver dock att personen ifråga är upplyst om att förensklad delgivning kommer att användas. Detta sker normalt i samband med polisförhör. Missar konsptapeln detta, så måste man dock gå den vanliga traggliga vägen och då kan man ju hålla sig undan, och på så sätt förhala målet.

Det jävliga är att killen kan få viss straffrabatt om det gått lång tid sedan brottet innan målet kan prövas. Om det är han som förhalat saken skall han dock inte räkna med det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år