Diverse tips!!!

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Skulle behöva lite tips.. :)

Vad ska man tänka på när man ska köpa sin första mc som man även kanske ska övningsköra med.. Behöver typ alla möjliga tips inför att ta kortet fallgropar, vad man ska tänka på helt enkelt..:rolleyes:

Någon som man kan övningsköra med?? Boendes i Halmstad!!
Eller ska man börja i skola.. Har kört en del men inte så mycket, som sagt hjärnan bubblar snart över med frågor..:confused: :confused:

Riktigt bra forum!!!:yoparty

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad är DITT behov av hojen vad vill du få ut av 2 hjulstillvaron för att må bäst?
Köra skita ned dig i ett endurospår, dra iväg till Italien, softa runt på stan, åka bana.
Lyssna och ta in erfarenheter från andra, både IRL och från facktidningar och eminenta forum som sporthoj:tummenupp Och bilda dig en uppfattning vad som är bäst för dig just NU! Detta kan drastiskt ändras med åren och erfarenheten till något annat.

Övningsköra med hoj, tänk på om hojen skall gå som begränsad el icke, tänk på att vissa hojar kanske är Bökigare att köra upp på, även om man kan lära sig handsaks med alla hojar. Andra kan ses som "snällare" både för du som kör och för Vägverkets kontrollant..även om det inte skall ha någon betydelse.
När man köper en hoj för första gången är det bra att ha med sig "kunniga" vänner el bekanta och några fler så är det alltid fler ögon som kritiskt kan granska objektet objektivt.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har du köpt eller ska du köpa gsxr 600???

Satsa kvalitets grejer ffa gällande skinnställ och hjälm men varför göra det halvdant!

Ring till alla försäkringsbolag 2 ggr för prisförslag!

Kan bli svårt att hitta en kille/tjej som vill vara handledare för en okänd då dom åker dit för det du gör(inget personligt menat mot dig)!

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
Jag håller helt klart med ovanstående talare. Vet du inget om hojar så ta reda på vad du vill och köper du en beg hoj ta me ngn som du känner som vet vad det handlar om. lycka till

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Hur mycket har du kört? moped tidigare?

Jag tog kortet förra året med 1v konstant intensivkörning.
Fick ta ledigt från jobbet!
Körde mellan 07.00-16.00 varje dag i 7dagar och alla hade en varsin hoj hela tiden,körde allt från alla dessa konbanor till trafikkörning och oj oj vad petiga dom var med placering osv som man alldrig tänkt på tidigare. Man vart rätt dumförklarad i början. Men Men det funka fin fint och även för dom som alldrig suttit på en hoj tidigare klarade kortet!
Dock har jag kört 2hjuligt hela mitt liv med bla 7st mopeder och tävlat i cross osv.

Oavsett hur mycket du kör privat kommer du ändo ha det tufft på bilskolan så jag rekomenderar skola.

kolla med din bilskola hur dom lägger upp sina mc lektioner.
jag ringde typ alla skolor i stan.

Hur e det med ålder? Tung eller begränsad tung?
Hade du köpt hoj?
kollat försäkringar?
utrustning?

Zolla gsx

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
Suzuki Gsxr-600
Körde rätt mycket sommaren 06 min dåvarande flickvän hade en yamaha fzr i fint skick som jag körde rätt mycket på fast då inte i trafik, det var nog det som fick upp mitt intresse på riktigt sen hade en kompis till henne en super motard en liten bidragande faktor till intresset kanske.. :) Moped har det ju varit fast det var ju ett tag sen.

Starkt jobbat att fixa det på 1 vecka, hoppas man kan få det på kanske 1 månad.. Hur mycket kostade det för dig med intensiv kurs??
Har inte köpt mc än, vill ju sen när kortet är i handen köpa en Gsx antingen 750 el. börja med en 600.. Vet ju tyvärr inte än så mycket om mc på det sättet som dom flesta härinne men drömmen är ju en Gsx, sen kanske man ändrar sig med tiden.. Vill ju ha något att åka med i stan samtidigt som det skulle vara sjukt kul att köra på bana,

Har tänkt att den får kosta ca 40-50t, du får gärna ge mig tips lite längre fram..

Tack för svaret! :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...