DIY växlingsbrytare för R1

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Enkelt:

p02.jpg
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Oh, du store Mattias som kan och vet allt. :bow

Hur funkar det där egentligen, Är det så enkelt att det är en brytare som helt sonika bryter strömmen från batteriet när det trampas på växelpedalen?

Funkar det bra?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är stödkontakten som flyttats från sin ursprungliga position. OM det funkar bra vet jag inte. Någon får väl testa.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Mattias skrev:
Det är stödkontakten som flyttats från sin ursprungliga position. OM det funkar bra vet jag inte. Någon får väl testa.

Aha, simpelt värre. Tack.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Det här ÄR intressant!

Jag är nyfiken!
Hur funkar dessa brytare? De man köper alltså... Bryter de på alla cylindrar eller bara på 2? Bryter de signalkablarna till tändspolarna eller vad? (Brink eller vad han heter borde veta sånt här va?)
Följdfrågorna blir nu, oavsett hur det går till, sliter det på motorn?

/Fohlin
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Re: Det här ÄR intressant!

Fohlin skrev:
Jag är nyfiken!
Hur funkar dessa brytare? De man köper alltså... Bryter de på alla cylindrar eller bara på 2? Bryter de signalkablarna till tändspolarna eller vad? (Brink eller vad han heter borde veta sånt här va?)
Följdfrågorna blir nu, oavsett hur det går till, sliter det på motorn?

/Fohlin

Nu är jag ute på djupt vatten men oavsett om det bryter på alla bukar eller bara hälfen (varför skuller det vara så?) så är det juh en växling utan koppling. Och det sliter. Inte lika mycket men ändå.
Fast det skiter ni räserfantomer i misstäker jag ;)
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Varför 2?

Ja det kan man undra faktiskt... Men jag har fått för mig att varvtalsregulatorn bryter på två... att det skulle vara tillräckligt för att sluta dra alltså, och jag vet inte om det går att växla upp med full motorbroms.
Men å andra sidan borde det i så fall slita mer om den bryter på bara 2, eftersom den i så fall går för fullt på 2 cylindrar och 2 bara snurrar med. Men som sagt, jag har igentligen ingen aning, därmed min fråga :)

Och som sagt, det gör inget om det råkar slita LITE mer än att använda kopplingen, men man vill ju inte renovera växellådan stup i kvarten...

/Fohlin
 

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XJR 1300
Normalt bryter man matningen (alla går på samma kabel) till tändspolarna, och inte själva tändkablen(arna).

Detta gäller iaf på Yamaha R1 98-99 och jag har ingen aning om hur det ser ut på andra hojar...
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Mer sofistikerade äxelbrytare klipper alla tändningen 30-60 millisekunder eller så.. (brukar vara ställbart å en del pill att få till)

Annars funkar gasavslag vid växling skapligt åsså.. På bana använder jag bara kopplingen mellan ettan å tvåan samt vid nerväxlingar.. Verkar inte skada växellådan något nämnvärt, har plockat ner en eller annan Ducatracermotor som använts på det sättet jämt å ständigt. syns överhuvudtaget inga skador på drev, förare eller trummor.. Fast Ducatilådorna är undercuttade vilket kan ha en inverkan, vet inte hur japanska lådor är i det avseendet..

/B
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sidostödsbrytaren bör vara kompletterad med en Quickshiftermodul. Jag personligen hatar dom där mekaniska lägesgivarna eftersom de flyttar på sig i tid och otid samt att växeltrummans olika växellägen kan behöva olika långt slag för att komma i läge.

Har sett att några roadracingförare övergått till metoden att växla med tutknappen (och samtidigt trycka på växelspaken med foten), dvs det som jag började använda för två år sen.

Jag har nu förfinat tutknappsväxlandet med en förspänd fjäderanordning på stången mellan växelspak och växelaxel. Kan ses på min hoj om ni åker upp till Lindesberg den 16 Augusti och Falun den 30 Augusti. Kanske även på Tierpsfältet på nån torsdagskväll. Himla enkel men ack så rackarns fiffig. Med den anordningen är det inte fotens hastighet som avgör hur fort man kan växla utan hur fort fjädern kan "tjonga" i nästa växel.

Om det var Freddy Papunen som började med tutknappandet vet ni varifrån han fick idén till det från... Köpte ett chassi i våras och det råkade stå i just hans garage - så blev det nån timmes snackande om allt och inget.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tutknappandet är äldre än så. Från början var det "fusk" i SS600, men sedan dess har reglerna ändrats och tillåter numera manuell växelbrytare.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Verkar vara lite vebosnickeri över denna lösningen. Men funkar det så varför inte? Om man använder stödkontakten rätt upp och ner riskerar man att få långsammare växlingar eftersom den bryter tändningen så länge man har växelpedalen i annat än viloläge, och jag tror inte att man hinner växla på nån milisekund. Någon som har testat denna modden?
Personligen föredrar jag idén att trycket/draget i växellänkaget utlöser tändningsbrytarn, som bryter ett par ms.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Skillnaden på vad som händer i lådan när man kör med resp. utan quickshifter är väl att lådan inte är belastad om du kör MED qs, men den effekten kan man väl få genom att slå av gasen lagom mycket?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top