Djupintervju

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Har sökt nytt jobb och är därför kallad till en djupintervju.
Inför intervjun ska jag göra personlighetsprofil över nätet, därefter är det 1 h test + 2 h intervju hos rekryteringsfirman.

Vad kan man förvänta sig för sorts tester?

Jag tror att det kan röra sig om s.k "analprobing" som det kallas på företagssvenska.

cartman-gets-an-anal-probe-pic.jpg

Djup...

Definitivt anal probing. Allt annat är irrelevant.

OnT:
Det finns lite olika upplägg, antingen bara intervju eller intervju + personlighetstest + IQ-test.

Personlighetstesten är normalt en variant av Meyer Briggs som går ut på att definera vilken sorts person du är. Söker du t.ex ett chefsjobb kommer det fokusera mer på din förmåga att leda och delegera medan t.ex en ingenjörstjänst tittar närmare på ditt personliga ledarskap och analysförmåga.

IQ-delen är normalt inte ett rent IQ-test utan handlar mer om att lösa ofullständiga uppgifter under tidspress (matematik, logik, läsförståelse).

Detta brukar sedan ligga som underlag för intervjun, normalt genomförd av en personalvetare. Där blandas frågor om din personlighet tillsammans med klassiska frågor som är det viktigt att leverera i tid eller med rätt kvalitet om du måste välja.

Sammantaget ger detta en bild över hur du jobbar samt vilken förväntad kapacitet du innehar. Att bluffa är inte att rekommendera då de normalt sett och hört det mesta.

En rolig anekdot i sammanhangen är en väns exfru som sökte ett traineeprogram men kom inte in. Den egentliga orsaken är att hon är otroligt egocentrisk och går över lik för att lyckas. Hennes version är dock att hon fick för bra resultat på IQ-testet och alla "vet" att intelligenta personer kan vara lite udda, så det ville nog ha en mindre intelligent person...

Det spelar egentligen ingen roll, bara du svarar på samtliga frågor med en motfråga.

Spelar det någon roll?

Intervjufrågor är väl knappast något att plugga på, använd lite sunt förnuft istället, se bara rtill att ha koll på dina prioriteringar innan du går dit.

Men lyssna inte på mig angående arbetsintervju, min successrate på sådana är sämre än den på raggningsförsök i snabbköpskassan.

På djupintervjun efter testet så tror jag att det kommer att gå till så här:
Ni går igenom en sammanställning som intervjuaren har framför sig som är ditt resultat av frågorna du gjorde online. Intervjuaren visar var på skalan du ligger, dvs om du har mycket av egenskapen, medel eller lite. Det finns inget som är fel, men för tjänsten kan det vara så att de söker efter någon särskild utmärkande egenskap eller försöker undvika någon för att du ska tex passa in i en grupp. Som sagt, svara ärligt!
Du kommer eventuellt att få utveckla dina svar och berätta varför du i vissa frågor inte håller med resultatet på pappret och var du personligen anser dig vara etc. Intervjuaren kommer att be dig om exempel där du får berätta så att ni har tolkat frågan på samma sätt. Det är 1-2h diskussion om dig helt enkelt.

IQ-test: Logik. Testa lite nu på nätet för att få in tänket. Googla bara fram IQ-test. Tex: http://illvet.se/fragesport-och-test/testa-din-iq
Välj IQ.

Det kan även komma in andra frågor som är specifika för tjänsten.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...