DN om mcbranchen och miljön.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Motopeed byggde om en glidare till Etanol, det var mer än munstycken de bytte kan jag säga.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Vi kanske inte åker så mkt hoj på våra breddgrader, men ser man det i ett större perspektiv finns det en hel del mc, scootrar och moppar världen över. Mao är det väl skäligt att krav ställs på tillverkarna även om jag själv inte är intresserad av förbrukningssiffror och miljöhänsyn när jag väljer hoj. Vi tvingas nog helt enkelt dit med tiden...

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du har helt rätt i att mopeder och skotrar samt gräsklippare ger värre utsläpp! Etanoldrift borde inte vara ngt problem men det jag läst om det har varit riktat till hojar med förgasare! Men det går ju bra på bilar med sprut så då borde det funka på mc!

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
KTM Superduke
Intressant

Tycker det är intressant hur dom tar upp det där med att folk använder hojen mest för nöjesåkning.

Undrar när dom skall ta upp samma frågeställning vad det gäller båtar i så fall, för där borde ju antalet "nöjeskörningar" vara lika högt och dessutom ett större problem. Även om de flesta större båtar går på diesel förbrukar dom ju desto mer.

Men där är det antagligen mer accepterat då det är vanligare med båtägande än hojägande bland "elitfolket" kanske.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Snöskoter! 8-900cc tvåtaktare!

Så, då var diskussionen över!

En poäng har han faktiskt om man bemödar sig att läsa artikeln med öppet sinne!

"" Motorcykelbranschens miljöförsvar är ett försiktigt tassande.""
"" Det är fåfängt att tro att koldioxidutsläpp för nöjes skull kommer att få fortsätta utan reaktioner. Då räcker inte försvaret att det handlar om i sammanhanget små mängder från fordon som främst körs under sommaren.""

""Snart kanske vi alla är cyklister i stället för motorcyklister? Vare sig vi vill eller ej. ""

Jag vill då inte det!
Stoppa huvudet i sanden har aldrig fungerat!

P.S Han skriver "Vi", är han också motorcyklist?
KentW

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Motopeed byggde om en glidare till Etanol, det var mer än munstycken de bytte kan jag säga.

Jag snackade med killen med den smala näsan på Motospeed och de satte vad jag vet bara i större spridare på den.
"Vi gjorde nästan ingenting" har jag för mig totalomdömet var.

Själv hade jag min förgasarhoj i Dynojetbänk för att åka e85 och det var ingen lätt historia. Vi gav upp.

För de som är intresserade: plus 6hk på topp, fick den aldrig ur "lean" på mellanregistret trots nålar i topp och stora munstycken.

njelger

Guest
"" Det är fåfängt att tro att koldioxidutsläpp för nöjes skull kommer att få fortsätta utan reaktioner.

Men det är väl inte själva fordonet som är för nöjes skull? Sommartid pendlar jag med mc. Och i rusningstrafik finns det inte en chans att en bil är i närheten av min hoj i förbrukning. På sin höjd en Prius som kan stå still utan motorn igång. Men en Prius är inte miljövänlig att tillverka. Tom så dålig att det väger upp att inte köra en sån.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
DN har under det senaste åren bestämt sig för att de vill vara med på varenda spadtag i grävandet av vägen tillbaka mot medeltiden, så de ser nog snart varenda fritidssyssla som ett allvarligt hot mot klimatet...allt på grund av en grumlig hypotes om att människans utsläpp av koldioxid banar väg för jordens undergång.

Tjolahopp

Säljer även snart avlatsbrev(utsläppsrätter)till förmånliga priser där jag lovar att för varje tusenlapp odla ett träd i naturen för att kompensera era synder...skicka PM

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning