Dog och återuppstod - Aprilia RS 125

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
En märklig sak hände idag.

När jag skulle köra hem från skolan värme jag upp hojen til 3 prickar, som den ska ha. körde en korsning. Gasade på, rätt så mkt men inte överdrivet. Och då, wrummmm dom dom dom donk. Den dog mitt på gatan så jag var snabb med att flytta den. Trodde motorn skurit så jag tog bussen hem för den gick inte att starta. Åkte tillbaka 5 timmar senare, och den startade. wierd!! Värmenöp den?

Fick reda på att choken inte ska anvädas när den e varm vilket den måste ha för att kunna gå.

Endast förgasare inställningar? Varför dog den så och inte gick att starta?

Till er som har aprilia kan ni med era hojjar lägga i Neutral vid stillastående? Och hur mycket måste ni gasa när ni ska köra iväg? Har ju kört CBR:N och jämför med den. Jag kan aldrig få en lugn och fin start från trafikljusen, den rullar 1 meter och sen börjar dö. Måste man verkligen gasa så mkt? 3000-4000 varv bör räcka?

Tackar för all hjälp :)
 

waga95

Guest
Om det är nån hjälp så går min varadero iväg på ca 2500-3500 varv
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Är den strypt eller inte?
Strypt: Cdi:n dödar varvtalet upp till 5000 varv. Detta gör att man måste varva extremt mkt för att komma iväg med rs:en. Detta är synd då det enligt mig typ förstör körglädjen på rs:n plus att det sliter som faan på koppling.

Ostrypt: Cdi:n dödar inte varvtalet. Däremot är det ju en 2 taktare. Så bottenvridet är fortfarande hemskt. Detta gör ju att man måste hålla väldigt höga varvtal för att få kraft.

Varaderon är en fyrtaktare vilket ger bättre bottenvrid. Så du borde behöva varva mera på Rs:en
 
Last edited:

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Okej. Joo för jag får slira mkt på kopplingen. Hur avacerat är det att strypa av den då? Har visserligen sett att någon har varit på CDI boxen under sadlen eftersom den är limad på baksidan. Ändå gör den inte mer än 140km/h.

Byte av munstycke och sånt skit då eller?

Som sagt, behöver ju choke vid tomgång annars går den inte. Är det bara till att varm köra den en bit och sen skruva på den svarta knoppen på högersida av föggen för att få tomgång? Så slipper jag skicka upp den till verkstad.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om du körde med choken när den var varm kan den ha sotat igen. Kolla om tändstiftet är svart/köp nytt. Se till att köpa rätt bara ;)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top