Varning !!! Detta är bullshit som mäklare snackar för att få husen sålda snabbt och utan krångel!!!!!!!!
Åfan, vad tror du jag har försökt förmedla här i tråden
Anticimex är en riktig skojarfirma när man läser deras avtal/kontrakt/åtaganden och i slutänden är det alltid nån stackars privatperson som råkar ut för skiten.
Jag har varit med på en "återbesiktning" av ett hus där mögel fanns i ett duschutrymme och anticimex hade missat detta vid tidigare besiktning. Men inte en krona betalades ut då detta var ett synligt fel och således skulle köparen stå för det. Sen att besiktningsmannen skulle ha sett det hör inte hit tydligen

Jag kommer inte ihåg hela historien i huvudet just nu men man var måttligt imponerad av deras agerande och en smocka kändes mest fördelaktigt .
T-rex, den artikeln jag syftade på handlade tydligen om att man skulle se till att besiktningsmannens försäkring täckte tillräckligt mycket. Detta var ett hus som hade inhandlats för dryga 3 miljoner och det var tvunget att åtgärdas för över 800k (svartmögel pga konstruktionsfel med nybyggnation av tak samt ventilering som följd) men besiktningsmannen var bara god för upp till 500k.
Jag har antagligen läst det på nätet.
Det är mycket man ska tänka på som husköpare tydligen. Enda gången man är "säker" är när man köper ett gammalt hus (före 60-tal typ) för då har alla fel redan uppdagats och besiktningen kommer antagligen ha så många noteringar att man inte kan hävda ett skit sen
Jag rekommenderar alla husköpare att:
Anlita en egen besiktningsman med bra/hög företagsförsäkring samt bra referenser och inte bara ta den billigaste.
Anlita jurist/bank/mäklare för att få fram rätt kontrakt.
Ge fan i att köpa ett hus som är varudeklarerat. Eller rättare sagt, köp det inte pga det då det inte säger ett enda dugg