dom bästa däcken

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Bättre att gå på pilot power i början och slutet av säsongen. I ditt fall skulle jag välja det nya pilot power 2ct. Racegummin i kompination låg temp är ingen höjdare....

Pilot Race kräver en längre sträcka innan du får temp i dem och i början och slutet av säsongen är det svårt att få upp temp i dem alls när vi talar gatåkning. (gäller alla racedäck)

När sedan värmen kommer och du känner att du behöver racedäck så då har du inte samma problem...

Tänk också på att vi upplever däck olika.
Vet de som hyllar diablo medans jag själv tyckte det var pest och pina att åka med...

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Kör på pilot sport, räknas det som race lr? Satt på hojjen vid köp o inte hunnit slite ner dem (kort sent förra sommaren).

Med race menar ja som du sa, att de behöver längre sträcka för o bli varma. Vad räknas som längre sträcka för en som aldrig kört race? =P Bara fått ett släpp, och var efter 3-4 min körning :3freak

Kan ju va bra att få höra från mer erfarna så man vet ungefär när de blir varma normalt sett :p

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Stoffy skrev:
Tja Blom, köp michelin slicks så kan du låna min däcksskärare.
Eller varför inte köpa en motard!? Det har du ju redan gjort en gång ;)
nää så roligt ska vi inte ha riktigt än :tungan

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag lånar tråden lite. Har alla "racedäck" spetsigare profil än gatditona? Jag har ett 207gp fram på min hoj, och den spetsiga profilen gjorde underverk för egenskaperna på en annars lite trög hoj. Problemet är att däcken är sen 00, och de är rysligt hala innan det blir värme i dem.

Blir det bättre med nya däck, och vilka däck har liknande profil?

MC Doktorn

Guest
Zam skrev:
Jag lånar tråden lite. Har alla "racedäck" spetsigare profil än gatditona? Jag har ett 207gp fram på min hoj, och den spetsiga profilen gjorde underverk för egenskaperna på en annars lite trög hoj. Problemet är att däcken är sen 00, och de är rysligt hala innan det blir värme i dem.

Precis enkelt resonerat så blir stabiliteten rakt fram på ett racedäck blir sämre medan renodlade gatdäck har en rundare profil och bättre stabilitet rakt fram.

Olika däck passar bra på olika hojar och självsvängningarna i chassiet kan försvinna eller förstärkas av vissa däckstyper så helt enkelt är det inte.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Zam skrev:

Jag har ingen aning som hur profilerna är på Dunlop men vet att däck från -00 inte är hälften så bra som däck från -05.
Det där med profil är så svårt att jämföra dessutom. Alla är olika både fram och bak, många kör med 180 oavsett om dom har ett par år gammal 600 eller ny 1000 och jämför. Men missar då att bakfälgen säkert är olika stora.
Det vikigaste är att du har ett stort förtroende för greppet och trivs med uppförandet dom ger.
Är hojen i sig lite sävlig kan man ju försöka åtgärda det.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Victor skrev:
Jag har ingen aning som hur profilerna är på Dunlop men vet att däck från -00 inte är hälften så bra som däck från -05.
Det där med profil är så svårt att jämföra dessutom. Alla är olika både fram och bak, många kör med 180 oavsett om dom har ett par år gammal 600 eller ny 1000 och jämför. Men missar då att bakfälgen säkert är olika stora.
Det vikigaste är att du har ett stort förtroende för greppet och trivs med uppförandet dom ger.
Är hojen i sig lite sävlig kan man ju försöka åtgärda det.
Jag gillar svängegenskaperna med 207 fram, men jag gillar inte dess egenskaper när de är kalla. Jag anar att det har med årgången att göra så jag köper helt enkelt ett par nya däck av racemodell så jag får den spetsigare profilen. Jag kommer fortsätta med 180 bak, precis som orginal. Tack förs svaren!

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Ser konstigt ut på bilden men i verkligheten är skårorna på Metzeler smalare.
pakopak skrev:
håller med, trodde nästan att det var något fel på mina när jag såg dem första gången. Metzelern har riktigt mkt gummi på sidorna.
Intressant!
Man kanske skulle köpa sig ett set Racetec och prova, bara några kronor i prisskillnad.

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Hos Håkan på http://www.raceshop.se är Metzeler billigare än Pirelli i år. 2450 för ett set med Racetec och du kan blanda hårdheter.
2450:- var ju ett riktigt bra pris måste jag säga!
Ska fundera lite, eventuellt ska jag och en polare beställa ett gäng set tillsammans och jag vet inte om han vill köra på Racetec.

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Dr.Bike skrev:
Varför handlar ni inte däcken på www.mcdackonline.se ?

Jag satt och gjorde en grundlig genomgång av däckonline och andra tyska däckleverantörer. Trodde att dessa var billigast. Men så till min glädje lästa jag denna tråd och hittade Håkan. Han var utan konkurrens den billigaste jag stött på. :yoparty

Köper min sulor av honom. :tummenupp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Sedan är det mycket roligare att köpa av en tävlingsåkare i Sverige än av en tysk firma. Spons i miniformat liksom. :)

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Michelin Pilot power ska ju vara väldigt bra har jag hört, men deras nya däck med hårdare gummiblandning i mitten(pilot race?) borde ju hålla längre eftersom däcken åfta slits hårdare i mitten på gatan i allafall. Frågan då om någon vet vad skillnaden är på att köra med dessa 2 michelin däck?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Neutral skrev:
Hos Håkan på http://www.raceshop.se är Metzeler billigare än Pirelli i år. 2450 för ett set med Racetec och du kan blanda hårdheter.
Ursäkta mitt språkbruk, men satan vad billigt! Tyvärr kan man bara köpa framdäck om man vill ha slicks :mad:

sandstream

Guest
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom