Domkraft

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ska köpa en sådan, och jag blir lite rädd... kostar de verkligen 4000 kr? Alltså inte biltemavarianten, utan en mer robust sak med bredare tryckplatta.

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Ska man ligga på topp så kostar det. :tummenupp
Men vet att även biltemas dyrare domkrafter har fungerat hyffsat bra.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82776

Men se till att köpa till en gummiplatta så du inte lyfter stål mot stål.
Lycka till!

Swedie skrev:
2611462 Ska köpa en sådan, och jag blir lite rädd... kostar de verkligen 4000 kr? Alltså inte biltemavarianten, utan en mer robust sak med bredare tryckplatta.

Last edited:

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
ser den här tillräckligt mervärdig ut till dig??
kostar 1700 på jula..

Bifogat

• 601018_c.jpg
    601018_c.jpg
    14.1 KB · Visningar: 167

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad skall du lyfta som inte en biltema med gummiplatta på duger till...

BTW så är Kamazas levrantör av domkrafter precis samma som biltemas.....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Swedie skrev:
2611462 Ska köpa en sådan, och jag blir lite rädd... kostar de verkligen 4000 kr? Alltså inte biltemavarianten, utan en mer robust sak med bredare tryckplatta.
Mitt tips om du ska handla en domkraft av den typen (sk garagedomkraft) är att handla en där den lyftande armen är tillräckligt lång. Annars blir sidoförflyttningen av fordonet så stor pga sinusfelet att det blir mycket riskabelt att använda domkraften till att exempelvis ställa upp en bil på 2 eller flera bockar. Många billiga garagedomkrafter har alltså alldeles för kort lyftarm. Men det finns bra garagedomkrafter på både Biltema och Jula. Det är bara det att man ska passa sig för de minsta modellerna.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, syftet är även att lyfta upp bilen. Därmed att jag behöver en rejälare doning. Vill inte riskera att bilen eller mcn faller ner av någon konstig anledning, typ domkraften flyttar på sig eller inte klarar tyngden.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Swedie skrev:
2611568 Ja, syftet är även att lyfta upp bilen. Därmed att jag behöver en rejälare doning. Vill inte riskera att bilen eller mcn faller ner av någon konstig anledning, typ domkraften flyttar på sig eller inte klarar tyngden.

Det är väl en vanlig Viatara du har och den kan du garanterat lyfta med biltemas vanliga 600kr domkraft...
Tänk dock på att aldrig någonsin lita på någon domkraft stick aldrig in huvud eller dyl under en bil som är uppallad av en domkraft, skall du in och arbeta under blen så använder man pallbockar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Boris JR skrev:
2611576 Det är väl en vanlig Viatara du har och den kan du garanterat lyfta med biltemas vanliga 600kr domkraft...
Tänk dock på att aldrig någonsin lita på någon domkraft stick aldrig in huvud eller dyl under en bil som är uppallad av en domkraft, skall du in och arbeta under blen så använder man pallbockar.
Bytt brumbrum till en läckrare bil. Hehe. Men japp, samma typ.

Okej! Ska åka och handla domkraft på biltema. Fast jag gillar inte riktigt att de har så grov kontaktyta. Finns det något "skydd" eller nått. Kan tänka mig en damask, men om det är biltema standard så är syftet endast att "ligga" på plats och det kommer den aldrig göra.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har Biltemas billigaste för 159 kr och en jack-pad för 49 kr att ha mellan domkraften och bilen. Har använt dem i åratal helt utan problem, visst armen är kort men det är ju hjul på domkraften så den justerar sig själv när man lyfter. Ett verkligt problem är dock att de billigaste domkrafternas minimihöjd är för hög för "sportigare" bilar, att lyfta racebussen går dock utmärkt. Skulle jag köpa en ny dyrare så skulle det mest vara för minimihöjden i så fall, det suger att behöva använda originaldomkrafterna.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82774

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82782

Dr.Bike

Guest
Denna SER ju häftig ut... såg jag på JULA häromdan:

601018_c.jpg

Och ja det finns olika former av kontaktskydd. Alltifrån "puckar" till gummimojänger man stääer fast på plattan. Själv har jag alltid en tvåtum-fyra eller lite MDF-board från nåt baslådebygge och lägger emellan. Billigt och bäst!

Edit: Ops. Ser att en annan redan rekat Julajacken. Nåväl, 1700 kostar den, men lyfter väl inte bättre än just det... ;) Biltema! :D

Swedie skrev:
2611568 Ja, syftet är även att lyfta upp bilen. Därmed att jag behöver en rejälare doning. Vill inte riskera att bilen eller mcn faller ner av någon konstig anledning, typ domkraften flyttar på sig eller inte klarar tyngden.

Flyttar på sig gör alla domkrafter med hjul. Så lyssna på Boris visdomsord avseende pallbockar! :mattias
Jag har en släkting som "jag ska bara" och la sig under traktorn när ena bakdäcket var borta...
han fick bromstrumman i bröstet när domkraften vek sig, men överlevde mirakulöst.

So be careful out there!

Last edited:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
För 4k så får du en med tryckluftsanslutning.. bra om du är lat :D

Har själv två st 3t från Jula á 895kr/st. Massiva och fungerar klockrent. Tråkiga är vikten på ~40kg...

"Racevarianten" liknar en som vi hade ute på tullinge i år.. slutade i att "framhjulet" separerade. Tydligen inte konstruerad för att användas som dolly :tungan

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jag köpte en 3 tonsvariant på Biltema till slut. Den gjorde jobbet.
tyvärr fanns ingen gummiplatta att sätta på kontaktytan.

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2612971 jag köpte en 3 tonsvariant på Biltema till slut. Den gjorde jobbet.
tyvärr fanns ingen gummiplatta att sätta på kontaktytan.

Eller en gammal heltäckningsmatta? Eller en brädlapp? Eller...
BÄST är väl nåt mer permanent iofs.

Neutral skrev:

Oerhört lik de runda restbitar i MDF man får över efter basreflexportarna... ;)

Last edited:

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
skär ut en bit av ett rejält däck (tex lastilsdäck) på 15x15 cm och lägg imellan. det har jag levt med i "alla" år :tummenupp

Dominator-Rocks

Guest
Swedie skrev:
2613009 den där passar inte på den modellen jag köpte... finns inget hål heller för att möjligen fästa något sådant... skulle få borra ett hål i järnet. orka

Alltså man fäster den INTE! Man lägger bara dit den:tummenupp

Sen med X antal ton´s tryck så ligger den där den skall!

Kolla på jackpaden nedan så får du se.(inga hål för å bulta fast)

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...