Domkraft

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Antagligen som att svära i kyrkan men har fundering kring domkraft (för bil):gnissla
Räknar med att här borde finnas några med erfarenheter om detta.

1, Om bilen väger 2,1 ton hur mycket behöver då domkraften klara? (för att lyfta upp ett hjul)

2, Om jag vill köpa en som inte väger så mycket och jag inte vill köpa kvalité från Biltema/Jula, vart letar jag då?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I min fordonsflotta, förutom ett antal motorcycklar.
2st Saab 9-5, 1st VW Transporter T4 och en T5.
Dessa får service vår och höst inkl. hjulbyten, och där Biltema's -15873 DOMKRAFT och-15109 PALLBOCKAR alltid har gjort en förnämlig insats för säkerheten och effektiviteten vid dessa tillfällen.
Även när jag hjälpte grannen att "justera" hans uthus gjorde Biltema's -15873 DOMKRAFT ett fullgott jobb.

Motsvarande funktion kan du finna tex. här:

http://www.pricerunner.se/sp/garagedomkraft.html

För att lyfta upp "ett hjul" så klara du dig med en domkraft som lyfter 300kg och då har du ändå en stor säkerhetsmarginal.

/KentW

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har en från Jula och det fungerar kanon. Använder man domkraften till hjulbyte på hushållets bilar 2 gånger årligen är dyrare meningslöst

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Problemet med de minsta och billigaste är inte lyftkapaciteten, utan lyfthöjden.
Har en 2,5 tons från biltema, mest för att den lyfter högre.

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Köpte en från jula. Modell halvstor (den med 360graders funktion i handtaget)..
Totalt värdelös. 3e gången jag skulle använda den så va den kass! Sjunker sakta även vid lätt belastning, typ att jag ställer mig på den (80kg). Kvitto va väl borttappat innan den ens va urpackad så det får ses som läropengar.. Är på jakt efter en rejäl domkraft nu som lyfter min 50cm och är tillräckligt låg för att gå in under Porschen. Letar begagnad pga pris och vill gärna ha en som sänken sitter direkt i handtaget på så man slipper ta loss handtagen och passa in det på en liten skruv som handtaget aldrig passar på..
Ang 300kg för att bara lyfta ett hjul håller säkert i teori men de flesta moderna bilar är såpass styva så lyfter man på en punkt lyfter det oftast hela sidan på bilen.. Lyfter jag typ 30-40cm vänster fram på min bil så lyfter vänster fram, vänster bak och även höger fram lättar från backen..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Köpte en från jula. Modell halvstor (den med 360graders funktion i handtaget)..
Totalt värdelös. 3e gången jag skulle använda den så va den kass! Sjunker sakta även vid lätt belastning, typ att jag ställer mig på den (80kg). Kvitto va väl borttappat innan den ens va urpackad så det får ses som läropengar.. Är på jakt efter en rejäl domkraft nu som lyfter min 50cm och är tillräckligt låg för att gå in under Porschen. Letar begagnad pga pris och vill gärna ha en som sänken sitter direkt i handtaget på så man slipper ta loss handtagen och passa in det på en liten skruv som handtaget aldrig passar på..
Ang 300kg för att bara lyfta ett hjul håller säkert i teori men de flesta moderna bilar är såpass styva så lyfter man på en punkt lyfter det oftast hela sidan på bilen.. Lyfter jag typ 30-40cm vänster fram på min bil så lyfter vänster fram, vänster bak och även höger fram lättar från backen..

Fast du kan ju lyfta i länkarmen om du behöver byta hjul.:)

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Fast du kan ju lyfta i länkarmen om du behöver byta hjul.:)
Njee tror fan inte jag har nån domkraft som är låg nog att räcka in till en länkarm på Porschen..Sen om det är hjulbyte som gäller är det ju ganska praktiskt att kunna lyfta en sida åt gången från en o samma lyftpunkt..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!