Doohan om Rossi och Yamaha:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Mick Doohan has surprisingly added fuel to the fire over the rumours surrounding his Honda protégé Valentino Rossi’s proposed switch to Yamaha, claiming that the rival factory are in a strong position to snatch the signature of the Italian after learning from their previous experience during his own riding career. Doohan has revealed that Yamaha almost enticed him away from Honda on several occasions and admitted that their failure to do so could be the key to their determination to ensure that history is not repeated.

“I think Yamaha probably learnt a lot with myself,” said Doohan, who won the 500cc World Championship for Honda on five consecutive occasions during the 1990s. “I would do a contract every year rather than a two-year deal, and we toyed with it every year for a few years and I’m sure that they know that they have an opportunity now to grab Valentino and their experience from the negotiations with myself, they way they broke down, I’m sure they’re not going to let the same thing happen again with Valentino.

“It could just be that they might be committed to put something together. Yamaha is a big factory. Yamaha I’m sure can win races with a leader and Valentino is a leader. At the moment I don’t think we have that many leaders in the paddock.”

Despite his loyalty towards Honda, for whom he now works as HRC Racing Manager, Doohan also admitted that as a race fan he would enjoy seeing Rossi on board the YZR-M1. “I would like to see it happen like everybody else would like to see it happen but only if it’s beneficial to Valentino. I really hope wherever he goes he has a lot of fun and has some success and I believe he’ll have it anyway.”

Should Rossi make the switch, however, Doohan is already confident HRC have the ideal man to fill his boots. “We need some new leaders and without a doubt I think Nicky Hayden is a future World Champion within the next year or two. If Valentino does go I’m sure Nicky Hayden has every chance, with all the right backing behind him, of being the next World Champion. So Valentino would have to know also that it’s time to get a move on and get that bike up to speed and get himself into gear.”

To hear the rest of this exclusive interview, which also features Doohan’s thoughts on Rossi’s third consecutive title-winning season and Sete Gibernau’s surprise challenge, click on the video link to the right of this page.

(www.motograndprix.com)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
när jag va över i england i förra veckan hörde jag från hyffsat insatta källor att Rossi går till Yamaha.
Folket jag jobbar där med är engelska agenter för ett tillbehörs märke som rossi använder sig av, från fabriken hade dom hört att allt lutade mot Yamaha.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Money talks tydligen....
Intressant kommer det i varje fall bli - både för Yamaha och för Rossi. För mig blir det jobbigt eftersom jag nu har en förare i "mitt team" som jag är trött på, iofs mest trött kommentatorernas gulligull men ändå, fast jag ska nog lära mig när han piskar upp HOndorna på läktaren - trevlig tanke.... ;)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Många sitsar som ännu är lediga. En del lär säkert vara klara efter helgen, medan en del fortfarande kommer vara tomma ett tag till.
Det skulle vara kul att se Rossi på en yamaha faktiskt, och det skulle vara kul om Yamaha fick upp farten på sina maskiner så att de verkligen slåss med toppen igen. Tror att oavsett om rossi åker honda, yamaha eller ducati, så kommer han slåss om titeln nästa år. Däremot tror jag inte de andra fabrikanterna kommer höja sig tillräckligt nästa år, även om det skulle vara kul för mästerskapet det också :)

FinskaNinjan

Back to 1000cc..
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -08
Yamaha erbjuder säker ett 1 års kontrakt det är ju det Rossi ville ha av honda men som honda inte går med på. Så visst låter det rimligt att han flyttar till yamaha, kul skulle det vara ialf.
Rossis mål är ju att om ett år köra med ducati och vinna VM med italiensk hoj.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
FinskaNinjan skrev:
Rossis mål är ju att om ett år köra med ducati och vinna VM med italiensk hoj.

Är det? Vet vi det? Är vi helt säkra?

Blir lite lätt trött på allt spekulerande i vad Rossi tycker å tänker från alla håll å kanter..

Sådärja!

/B

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Money talks tydligen....

Nja, tror du det? Även om det är så lär vi knappast få höra det från Rossi. Istället kommer han dra den vanliga vattenkammade smörjan om vilken ära det är att köra den nya Yamahan etc. Även om Yamaha betalar mer än Honda ryktas det att Hondas bud låg på 14 miljoner dollar per år. Så det lär knappast vara för att klara av att betala hyran som han byter arbetsgivare. Återstår då arbetsförhållandena och möjligheten till utveckling. :va

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...