DOT (E13) Godkänt i Sverige?

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
DOT (E13) Godkänt i Sverige?
Hejsan!

Har en Craft RX-1 Cobra som jag köpte för 1.5 år sedan, aldrig använt så den sitter och samlar damm i källaren men jag har en fråga.
Jag visade hjälmen till en polare av mig och han la märke till att det stog DOT på backsidan och med ett inringat (E13) märke vid spännet, sedan sa han att det är olagligt att åka med sådana hjälm i med att de inte är godkända, är det sant? Jag verkar inte hitta något om DOT/E13 användande i Sverige så jag vänder mig till er erfarna cyklister. Har även kollat upp försäljare till just denna hjälm och där skriver de att den är EC 22 05 men hittar ingen tag på/i hjälmen :(

Tacksam för svar!

MVh

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Från nätet:
Är E13-märkning opålitligt?
I bland annat importörled hörs upprörda röster om att en stor andel av de billigaste och enklaste hjälmfabrikat E-godkänns i Luxemburg (märkning E13) som sägs sakna eget testinstitut. Luxemburgs vägverk som utfärdar godkännandet har fritt att välja vilket institut som skall utföra dessa tester.

Det måste inte vara ett labb i det egna landet som gör testet.
Varför de billigaste hjälmarna anmärkningsvärt ofta bär E13 är ännu outrett. Regelverket är detsamma i hela EU men det kan antas att det tillämpas olika i olika medlemsländer.
[Artikel författad 2008]

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tolkar det som att den är godkänd. Men leta efter ett erkänd crashtest på den. En hjälm från 70-talet är fortfarande laglig, men kanske inte så lämplig. Polisen behöver du nog inte oroa dig för. Din hälsa är nog viktigast.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Inte helt ovanligt. Att trafikpolisen drar pistol om dom upptäcker att du kör med en E13 hjälm. :)

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
DOT är väl en amerikansk säkerhetsmärkning (Department of Transportation) och saknar betydelse (i laglig mening) i Sverige. Det som gäller här är E-märkning. Och det verkar du ju ha så då är det lugnt.

(rätta mig gärna om jag har fel)

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
En viktig fråga...

Vill du åka med den hjälmen. Känns den opålitlig, lämna den på hatthyllan och köp en arai eller schoei hjälm.

Är det en öppen hjälm eller en integral? Är det en öppen hjälm då är t.o.m en biltema eller jula integralhjälm betydligt säkrare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En viktig fråga...

Vill du åka med den hjälmen. Känns den opålitlig, lämna den på hatthyllan och köp en arai eller schoei hjälm.

Är det en öppen hjälm eller en integral? Är det en öppen hjälm då är t.o.m en biltema eller jula integralhjälm betydligt säkrare.

Biltemas är ju bland de säkraste på marknaden, om än ganska brusiga...

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
En viktig fråga...

Det är en intregral hjälm, en bandit hjälm. Jag känner mig helt pålitlig, köpte hjälmen för 3200 kr, var väldig oerfaren vid den tiden jag köpte hjälmen och jag hoppas att de 3200 kr inte går till spillo nu... :/ Craft-RX1-Cobra-tian.jpg.

Kollat in deras hemsida och det står att den är anpassad efter ECE 22 05, vet inte om de har gjort ändringar på hjälmen, köpte min för ungefär 1,5 år sedan. Själv hittar jag endast en (E13) märke med siffror på. (Sorry för dubbel post)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...