Drömhojen...Honda NR750!

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
JAAA, på rubriken

Hoppas du lyckas.
Hur har du tänkt försöka få tag i kåpor till hojen?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nu blir jag snuskigt nyfiken !

Hur har du lyckats med kåporna. hur fick du till finishen så bra. Vad är det för grundmaterial ?

EXTREMT !!!! snyggt bygge på de bilderna. Så bra att jag först inte trodde på dig (vilket är sagt i positiv mening).
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Häftigt :tummenupp

När jag såg den svenska regskylten, så visste jag inte vad jag skulle tro. Det var ju så länge sedan man såg en NR750. Snyggt bygge!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Ser fram emot en utförlig beskrivning av det här bygget!
Minns hur jag dregglade över en NR uppe i Göteborg när den kom, men min budget räckte endast till Tamiyas skala 1:12 byggsats..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vansinnigt läckert och vilken vansinnig idé; "Jag bygger en NR!" :tummenupp
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
En sån här poster hade jag på väggen tidigt 90-tal. Riktigt porrig fortfarande!
im4ra.jpg

Härligt bygge.:tummenupp
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Honda NR750...
Hondas skrytbygge, i mycket begränsad upplaga, utan ekonomiska gränser. Ovala kolvar, insprutning (kom ihåg att detta var 1992), kaross helt i kolfiber med en sanslös finish...
NR750_05.jpg

370 000 kostade den 1992 (en Fireblade kostade då 92 900)
Idag kan du i bästa fall få en beggad för ca 600 000...
För vanliga dödliga var den ouppnåelig då, och ännu mera ouppnåelig nu.

Så vad gör man? Drömma vidare? Mja.
Jag råkade få syn på en NR-replica på nätet, byggd på en VFR-91. En Holländare som byggt den för länge sedan.
Sedan fick jag nys om att en Fransk firma som tillverkar glasfiberkåpor hade "NR"-kåpor...till en CBR900..? (WTF?)
Passar kåporna på en CBR900 så måste de även gå på den smalare VFR:en, tänkte jag och skickade iväg en beställning. (friskt vågat hälften vunnet)
IMAG0910s.JPG

Samtidigt letade jag upp en lämplig hoj att bygga på.
Det blev en lagom inkörd VFR-95.
IMAG0909s.JPG
Kåporna var ju dock lååångt ifrån "NR-Replica"...
Ljusöppningen var helt fel....mängder av detaljer stämde inte.
Så nu börjar ett evighetsjobb...såga, spackla, slipa, ändra, spackla, slipa..zzzz!
IMAG1172.jpg

Forts. följer...
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
...snark...såga, spackla, slipa...
IMAG1208.jpg
Halva VFR-kåpan passade sisådär med "NR"-bakdelen...pussel med passbitar + polyester och spackel!

VFR-gaffeln duger ju inte på en NR, så jag tänkte först ha en USD-gaffel från CBR929, men sen hittade jag en CBR900-96-gaffel billigt...då kunde jag dessutom behålla VFR-framhjulet inkl. skivor. Bara lite nya distanser skulle svarvas fram.
IMAG0974.JPG

Avgassystem då?
Det måste ju sitta inne i bakdelen precis som på NR:en.
Här visste jag från början att jag var tvungen att bygga det själv.
Köpte lösa avgasdelar på B-tema och kapa, prova, kapa nya bitar, prova, svetsa lite, börja om...
Ljuddämparna är sammansatta av delar som jag ritat och sedan fått tillverkade på en mekanisk verkstad.
(tur att man är i den branchen!:D)
IMAG1326.jpg20141207_112757.jpg

Tillbaka till kåporna:
En stor utmaning var att få "kläderna att sitta rätt".
Många timmar gick åt för att hitta rätt läge på kåporna, och få plats med prylarna innanför utan att något koliderade när man vrider på styret. Kåpställning och bakram fick bli av egen konstruktion.
IMAG0985.JPG
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Grymt bygge!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fantastiskt arbete, och kul idé.

Undrar hur många såna kåpkit de säljer per år egentligen:confused:
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Som sagt, det krävdes mååånga timmar för att få fason på kåporna.
Men för att det skulle bli en NR så måste ju även tanken fixas till. Luftrören på tanken är ju en signifikant NR-detalj som jag var tvungen att få med.
NR750_03.jpg
Jag fixade två rörbitar med rätt mått och utformning med hjälp av en 3D-printer.
Dessa limmade jag på tanken, och öste på spackel...mycket spackel...hade jag vetat hur mycket som krävdes så skulle jag ha börjat med något lättare i botten, typ cellplast.
20140603_081919.jpg
Sedan skulle man ju få till formen runt rören mot tanken också. Spackla, slipa, spackla igen, mäta lite, slipa, spackla... Detta var den enskilda detalj som slukade mest tid. Gissar på ca 80 timmar:brinnerup
Men resultatet blev ju rätt bra.
IMG_3265.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top