Drömmen om en Caféracer ska besannas

jontelius

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Aprilia Tuono
Hej på er,

jag har under de senaste åren haft en dröm om att glida runt på en superläcker caféracer men inte riktigt vågat ta steget från nya sporthojar.
Nu har jag bestämt mig för att komma ut ur garderoben och skaffa en inför sommaren 2011.

Jag tror att jag bestämt mig för en Honda CB 500/750, men vill kolla med er erfarna vad ni anser är bäst i kategorin.
När jag kollar bilder är det något som detta som intresserar mig:
http://www.pipeburn.com/storage/kansas_cb750_cafe2.jpeg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1300144817612

Ska jag vänta tills den perfekta dyker upp på Blocket eller ska jag köpa en CB och börja bygga själv? Vad bör man räkna med i pengar och tid för att nå slutresultatet enligt bilden ovan?
Jag är inte helt ovan med att mecka, men är inget proffs.

Berätta om era idéer, egna erfarenheter och tips för en i min situation!

Tack,
Johan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag säger bygga själv. :tummenupp

Dock så är mitt råd att samtidigt ha en hoj du kan köra runt på, för byggen tar alltid mer tid än man tror. Speciellt ifall man vill ha riktigt bra restultat.
Så en billig vardagshoj samtidigt som ett bygge växer fram i garaget.
Och det där med att kunna bygga är något man lär sig längs med vägen. Det är få som är bra på det första gången, men allting går att få bra ifall man är nogrann och inte stressar.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Väl valda ord :)

Instämmer helt, bygg själv! Det där med att byggen tar längre tid än vad man tror..
Ehhh... ja det är jag ett levande bevis på. Sedan blir ett riktigt bra bygge aldrig klart. Det är ett ständigt pågående projekt. Vad gäller pengar så har jag slutat räkna för länge sedan.. det är inte nyttigt ;)

Kika även in www.cb750cafe.com

jontelius

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Aprilia Tuono
Tack!

Tack för nyttig info!
Väldigt bra tips det där med att ha två hojar, en i verkstaden och en på vägen. Det känns som att det får bli så om man ska mecka själv, eftersom körbegäret kommer överta annars.

Vet ni om det finns någon sorts 'how-to' eller liknande för hur man bygger sin egna caféracer? Med tips och trix på rätta stuket, val av komponenter osv.

'Ständigt pågående projekt' existerar väl dock inte, en av definitionerna för projekt är att det ska ha ett väl definierat start och slut. Jag antar att bygga en caféracer går under linjearbete då... :hojsmilie

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
bygg själv! om du vill ha en sådan bakdel som på den hojen som du länkade till så ta en tank från en yamaha dt125 och såga lite !! håller själv på att bygga en caferacer och har sågat i sär en sådan tank och det blir sjukt bra! jag bygger på en honda cb 650

Gick med
2 Jul 2009
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Skulle själv gärna köpa nån gammal 70-tals guldvinge med ekerfälgar att bygga cafe av ... om jag bara hade en mec-plats... :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tycker det verkar som att du lockas mer av att äga och köra en caferacer än av själva byggandet så jag går mot strömmen och säger köp en som någon annan byggt. Ekonomiskt får man inte ens betalt för prylarna man lägger på ett bygge och än minde för tiden.

Själv skulle jag förvisso bygga men det är för att jag är mer road av bygga än köra en liknande skapelse.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept