Drömtouring deluxe!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Detta är på gränsen till OT, men det är off season och fordonet ifråga har ändå 2 hjul & ett styre. Massor med fantastiska bilder med dagbok. Duger mer än väl som inspirationskälla även för oss som tourar på lite andra slags 2-hjulingar!

http://www.lostcyclist.com/cv/

Ett mycket bra citat att läsa för alla som aldrig vågat lyfta blicken utanför västeuropa:

"Östra Turkiets natur hör till den absolut vackraste jag någonsin sett och folket är precis som i resten av Turkiet, eller egentligen i hela muslimska världen oerhört hjälpsamma och vänliga. Fast det verkar som förtroendet sinsemellan inte helt är på topp… Att kurderna i sydöst inte har något förtroende för regeringen i Ankara är ju inte svårt att förstå, men många turkar (och kurder) försöker också få mig att inse det idiotiska med att cykla genom Iran. Jag minns ett tillfälle på en restaurang där en i personalen höjde sina armar till en gest som föreställde att han sköt med ett automatvapen. Detta för att demonstrera vad som kommer att hände mig om jag trots hans varningar väljer att cykla genom Iran. Jag viftade bort det med ett skratt och tänkte på att sådana här ”varnig för nästa land” fasoner har jag träffat på i varje land på resan så här långt. Det började ju redan i Sverige där alla varnade mig för östra Europa, och skulle jag trots allt överleva de ytterst kriminella kommunisterna skulle naturligtvis de fasansfulla terroristerna i Turkiet, Iran och Pakistan ta kål på mig.

Fast lever man i en bubbla här uppe i norr där alla tycks tro att just vi lever som man ”ska” och med den naiva övertygelsen att folk från andra länder naturligtvis inte vill något hellre än att leva som oss, bara dem provar på det ett tag och ger det en chans. Vi lever som man ”ska” och vårt sätt är det riktiga. Punkt. Men om man nu tror att kölappssystem, mellanmjölk och filosofin om att man absolut inte ska prata med någon du inte känner på bussen är någon sorts norm, kan man kanske förstå de räddas tanke om Den Stora Stygga Omvärlden? Hursomhelst började detta sätt att tänka alltså redan i Sverige och fortsatte genom Europa: Polacker varnade mig för slovaker och ungrare, ungrare varnade mig för rumäner, rumäner varnade mig för bulgarer och bulgarer varnade mig för de galna muhammedanerna i Turkiet. Och nu blev jag varnad föra att cykla i Iran?"

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
... men varenda gång man lyfter blicken utanför Europa så ser man ju mest bara krig och elände med länder som står i brand i inbördeskrig styrda av diktatorer där en kula från ett vapen är lika vanligt som en slant på disken i Europa.Sedan flyr de bla till Sverige med flera andra Europeiska länder för att få lugn och ro !?.Har grannar från Irak, fd Jugoslavien, Turkiet mm i trappan som hyllar Sverige för deras lugna temperament och oftast vänliga inställning till anda medborgare oavsett om de är muslimer , judar eller kristna.Ett bra betyg för ett trångsynt Sverige kan jag tycka. :)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jösses vilken äventyrare! Kul att läsa och han hade knäppt snygga foton.

Reagerade dock på:
"Pakistan är ett av mina absoluta favoritländer – men tyvärr kastade ungar sten på mig så att kameran gick sönder."
Låter ju som ett skittrevligt land... ? :D

Tack för länken.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag gillar hans bild-dagbok på 49 bilder med text till. Snacka om att man lever ett tråkigt liv när man jämför med hans...:rolleyes:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Efter att ha kollat in hans resesida har jag skruvat upp äventyrsfaktorn i mina planerade utflykter under nästa sommar, samt gjort min vision att åka Indien + Himalayas T&R hela vägen från svea på min babyblade mer verklighetsförankrad i mitt medvetande. Jag beundrar starkt folk som visar att det många tror är omöjligt i själva verket är möjligt i allra högsta grad.

Edit: Han fick visst lite hjälp under "caucasus 2008": :)
3881315625_90e6bdd462.jpg

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Efter att ha kollat in hans resesida har jag skruvat upp äventyrsfaktorn i mina planerade utflykter under nästa sommar, samt gjort min vision att åka Indien + Himalayas T&R hela vägen från svea på min babyblade mer verklighetsförankrad i mitt medvetande. Jag beundrar starkt folk som visar att det många tror är omöjligt i själva verket är möjligt i allra högsta grad.

Gör det lite mer hardcore och led hojen istället :yoparty

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping