Draggin jeans

Blessed

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
kawa 10
När stunden väl är kommen, är draggin jeans något jag vill ha på mig? Visst skulle jag se bra cool ut på vägen med de på mig men hur är de när jag gör den ”berömda” flygturen som ingen vill vara med om? Kanske bara jag som tycker att mer ”tyg” är säkrare? :confused:

Teknologin går onekligen framåt. Jag har läst om dom och sätt filmen, men jag är inte helt såld. någon som har egna erfarenheter?

Vi syns på vägen! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns gott om trådar om både Draggin och andra kevlarjeans. Sök och du skola finna :tummenupp Men spontant har jag gått omkull en gång för mycket för att våga åka i såna. Va de inte MC-folket som gjorde ett test där Levis vann över såna där jeans? :va
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Det finns gott om trådar om både Draggin och andra kevlarjeans. Sök och du skola finna :tummenupp Men spontant har jag gått omkull en gång för mycket för att våga åka i såna. Va de inte MC-folket som gjorde ett test där Levis vann över såna där jeans? :va

Lät ju inte allt för kul, har du ån artikel man kan läsa om det?
 

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Ort
västervik
Hoj
2008 kawasaki z1000
om du vill vara säker på att kläderna ska hålla så köp skinn.
jag har klotat 5 gånger .
det enda plagg som har hållit för en marksrtykning e skinnet resten vart det bara skit av.

2 gånger hade jag goretex bara att kasta.

1 gång mc jeans med kevlarförstärkning bara att kasta.

1 gång med vanliga levis jeans och en tjock tröja bara att kasta men det vart mindre skador på dom här kläderna än det vart på goretexkläderna samt mcjeansen.

1 gång med skinnställ funkade kanoners skinnstället vart skrapat men jag fick inga skrapsår som jag fick av dom andra kläderna.

så jag tycker att skinnställ e det bästa skyddet än så länge
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu handlar väl ändå inte kevlarjeansen om att de skall hålla utan snarare att de inte bränns sönder och fastnar i de härliga köttsåren som blir när man kanat på asfalt, eller?
För om det handlar om att det skall hålla för mer än en marksyning så skulle nog kevlaret behövt vara på utsidan.

Med det sagt så skulle jag nog ändå kassera det ställ jag kraschat i, oavsett material.

Och för TS, jag kör med STR´s kevlarjeans till o från jobbet, är helnöjd med de men har inte testat de i skarpt läge och vill helst låta bli också.
Sen är det viktigt att sätta i skydd i brallorna också, skulle aldrig åka runt i de utan i alla fall knäskydden på plats.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Läste det där testet du refererar till för länge sen.
Det tog ca 7 sekunder till stop om man klotade på asfalt i 100 km/h.
ALLA textilkläder oavsett material höll som längst 2.5 sekunder innan de blev hål och man kanade på sitt eget skinn. Jeans, inklusive mc-jeans var det hål på på under en sek. Skinnet höll i 10-14 sek beroende på skinställ.
 

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Ort
västervik
Hoj
2008 kawasaki z1000
Nu handlar väl ändå inte kevlarjeansen om att de skall hålla utan snarare att de inte bränns sönder och fastnar i de härliga köttsåren som blir när man kanat på asfalt, eller?
För om det handlar om att det skall hålla för mer än en marksyning så skulle nog kevlaret behövt vara på utsidan.

Med det sagt så skulle jag nog ändå kassera det ställ jag kraschat i, oavsett material.

Och för TS, jag kör med STR´s kevlarjeans till o från jobbet, är helnöjd med de men har inte testat de i skarpt läge och vill helst låta bli också.
Sen är det viktigt att sätta i skydd i brallorna också, skulle aldrig åka runt i de utan i alla fall knäskydden på plats.

he he he he he hur man än vänder och vrider på det så e skinnställ fortfarande det bästa skyddet vid klotning
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
he he he he he hur man än vänder och vrider på det så e skinnställ fortfarande det bästa skyddet vid klotning

Absolut.

Och hur man än vrider och vänder på det så är det säkrare att krocka i bil än på hoj.... men jag tänker inte sluta köra hoj för det. :)
Man får helt enkelt se till sig själv om man känner sig bekväm med att kompromissa lite på säkerheten eller inte.
Själv har jag gjort det valet för att kunna köra hojen i jobbet. :)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Håller med Carnivore, annars är ju de absolut säkraste att inte köra alls. Så är de ingen risk att du klotar. Själv tänker jag testa...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var in i Handelsbodens monter på MC-mässan för att titta på Draggin.
Är sugen på att ha något lättare/svalare när jag bara lågfartspendlar till kontoret. :)
Pratade med Fredrik som låtit sig släpas bakom hoj med Draggin i 70 blås.
Letade upp filmen på nätet för att titta själv.
Vet inte riktigt hur relevant det är men de verkar ju definitivt tåligare än Lewis. :fakta
Ingen som kört med Draggin och vill dela med sig av sina erfarenheter? :va
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Var in i Handelsbodens monter på MC-mässan för att titta på Draggin.
Är sugen på att ha något lättare/svalare när jag bara lågfartspendlar till kontoret. :)
Pratade med Fredrik som låtit sig släpas bakom hoj med Draggin i 70 blås.
Letade upp filmen på nätet för att titta själv.
Vet inte riktigt hur relevant det är men de verkar ju definitivt tåligare än Lewis. :fakta
Ingen som kört med Draggin och vill dela med sig av sina erfarenheter? :va

Det var ju knappast någon jättesträcka han blev släpad men som tidigare sagts så är det väl inte meningen att de ska hålla för en marksyning utan mest förhindra/begränsa skador.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
draggin jeans

Hallå! Nu har jag bara erfarenhet av Lindstrands Wraps, dock ingen krascherfarenhet, men jämfört med mina Allvädersbrallor så är dom faktiskt inte alls så mycket svalare. Kanske lite mera luftgenomströmning, men vid stillastående i solsken så är de lika hemska som allvädersbrallan. De är mycket tjockare.

Med vänlig hälsning, Tompten
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Man är faktiskt bra sugen på att köpa sig en schysst jacka och ett par draggin's. Dock ser man lite skitnödig ut i byxorna tycker jag allt! :näsblod
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ingen som kört med Draggin och vill dela med sig av sina erfarenheter? :va
Har kört med Draggin' i flera år. Fast tack och lov inte vurpat! *Peppar, peppar, ta i trä*

Varmare än vanliga jeans (tjockare + kevlar +skydd), men svalare än allvädersbyxa eller skinn. Tycker jag.

Även om de är lite "halvtjocka" så smiter ändå luft in nedtill i byxbenen och runt midjan och ger lite extra svalka (eller elakt vinddrag om man så vill...). Det gör stor skillnad om man fuskar med skydden eller inte. (Jo, jag vet att man inte ska fuska...) Att sitta med knäna i vinddraget bakom bomull och kevlar, eller med knäna dessutom täckta av CE-skydd gör skillnad när det gäller värme/svalka.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var ju knappast någon jättesträcka han blev släpad men som tidigare sagts så är det väl inte meningen att de ska hålla för en marksyning utan mest förhindra/begränsa skador.

Tja, vet inte riktigt hur långt man glider efter en klotning i 70-90, men nog kortare? :va
Dessutom sa han att själva kevlaren var helt intakt, bara jeanstyget hade tagit stryk.

Man är faktiskt bra sugen på att köpa sig en schysst jacka och ett par draggin's. Dock ser man lite skitnödig ut i byxorna tycker jag allt! :näsblod

Nja, dom har ett par nya modeller som är riktigt coola! :tummenupp

Har kört med Draggin' i flera år. Fast tack och lov inte vurpat! *Peppar, peppar, ta i trä*

Varmare än vanliga jeans (tjockare + kevlar +skydd), men svalare än allvädersbyxa eller skinn. Tycker jag.

Även om de är lite "halvtjocka" så smiter ändå luft in nedtill i byxbenen och runt midjan och ger lite extra svalka (eller elakt vinddrag om man så vill...). Det gör stor skillnad om man fuskar med skydden eller inte. (Jo, jag vet att man inte ska fuska...) Att sitta med knäna i vinddraget bakom bomull och kevlar, eller med knäna dessutom täcka av CE-skydd gör skillnad när det gäller värme/svalka.

Det låter ju logiskt.
Jag hade nog tänkt försöka inte "fuska" med skydden isf.
Men man vet ju aldrig... ;)
 

Rippling

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Tullinge
Hoj
Såld :(
Har också övervägt detta med kevlarjeans och kommit fram till att jag är villig att ta risken med mindre skydd mot vad det smakar med mer rörlighet när man pendlar till jobbet. Jag vill dock kunna sätta ihop dem med jackan för att det inte ska bli en härlig glipa i midjan vid ev. marksyning. Vet att Halvarsson har ett riktigt bra "skärp" för detta men hittar inget till Dainese. Finns en variant men det är ju fel dragkedja. Någon som vet om det finns med den grövre dragkedjan eller får man ta o köpa en men den mindre och sen gå till närmsta sömmerska?
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
untitled.jpg

Bestämde mig förra året att köpa Jeans för lugna resor till stan. Valde Franska Esquad och deras byxa e-strong bara för att de har lite coolare snitt och att hela byxan är gjord i ett "kevlar-material = ARMALITH". Alltså inget som kan hamna snett.... dessutom går byxan upp typ 7-8 cm ovanför bältet i ryggen för att täcka bättre och hindra det klassiska "uppglidnings problemet". Ganska dyra, typ 4000 sek, ingen svensk åf så jag köpte från holland på rea, gav 2700 om jag mins rätt (inkluderade knä och höftskydd i nån tech-mjukplast). Tycker byxorna är grymma även om jag inte marksynat i dem, lagom svala. Så sköna och snygga att jag kan jobba en dag på kontoret i dem utan att någon höjer på ögonbrynen.

liten film på has-test: http://www.youtube.com/watch?v=-yoONEknegU
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
liten film på has-test:...

Imponerande! :tummenupp
J@vligt snygg jacka också, antar det är i samma mtrl.
I videon ser det, enligt den inlagda mätaren, ut att gå i 120 blås.
Kan det verkligen stämma med 42 meter has i 120? :va
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top