Drar åt höger vid hård bromsning

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Beijing
Hoj
ZX-6R 2009
Har precis fått tillbaka min kawasaki zx-10r 2005 från lagning.

Jag välte med den och motorcykeln gled in i en trottoarkant med framhjulet först.
På reperationsstället sa dom att ramen hade tryckts upp lite grann
men att det inte skulle märkas något.

Om jag kör rakt fram och släpper händerna så åker motorcykeln rakt
fram så där är det lugnt.

Problemet är att när jag bromsar hårt precis innan fullt stopp
så känns det som framhjulet går snett och hojen drar lite åt höger.

Skulle jag nödbromsa nu skulle jag antagligen lägga ner den.

Någon som vet vad felet kan vara? Skevt framhjul? Något med frambromsarna eller är ramen mer skadad än jag tror?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bromsarna kan du helt utesluta, annars skulle varenda glidare eller motard alltid svänga av vägen när man bromsar iom att dom bara har en skiva ;) Däremot skulle du kunna ha ett krokigt gaffelben, så när du komprimerar gaffeln så vrids hjulet lite och då svänger hojen.
 

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Beijing
Hoj
ZX-6R 2009
Bromsarna kan du helt utesluta, annars skulle varenda glidare eller motard alltid svänga av vägen när man bromsar iom att dom bara har en skiva ;) Däremot skulle du kunna ha ett krokigt gaffelben, så när du komprimerar gaffeln så vrids hjulet lite och då svänger hojen.

Vad kan man göra åt det? Och kräver det avancerad utrustning? Vettefan om Kineserna på det lilla mekkstället jag går till klarar av det om det krävs mer prylar än vanliga verktyg =)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad kan man göra åt det? Och kräver det avancerad utrustning? Vettefan om Kineserna på det lilla mekkstället jag går till klarar av det om det krävs mer prylar än vanliga verktyg =)
Om det nu skulle vara ett krokigt gaffelben så skulle då inte jag testa att räta ut det igen, isf byter man det, fast det är ju lite pill å andra sidan. Inte så fruktansvärt svårt kanske, men man ska ju ha rätt olja, rätt luftspalter och skruva ihop det rätt så att gaffeln är nollad i inställningarna så att säga. Enklast kanske är ett nytt ben från tex Ebay... Men, först måste du ju lista ut om det verkligen är krokigt. Antingen får du sätta upp det i en svarv, eller så får du kolla på innerbenen så att reflektioner från raka väggar osv verkligen blir raka, men det är ju lite mer på känn isf.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan ju vara så att det inte finns olja i det ena gaffelbenet tex.
Det kan ge en känsla av att det drar åt ena hållet eftersom det är mjukare än det andra.

Har du haft något läckage ur det?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Tror nog snarare att ett gaffelben skulle vara krokigt.

Är det olika mängder olja i gafflarna så borde inte det ge samma resultat.
Finns mängder av mopeder och lätta motorcyklar som inte har olja i ena gaffeln alls. All dämpning och fjäder sitter i den ena, och den andra är helt tom.
Dessutom är det många nya gafflar på stora motorcyklar som har retur i ena gaffeln och kompression i den andra.

Sen kan det ju så klart även vara ramen som är krokig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om ramen vore så pass krokig så borde det märkas även vid körning rakt fram, det är troligen ett krökt gaffelben.
Moderna ramar är dessutom så pass styva att det krävs rätt mycket för att kröka dom så om hojen glider in i en trottoarkant med framhjulet först så är det gaffelbenen som viker sig.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad kan man göra åt det? Och kräver det avancerad utrustning? Vettefan om Kineserna på det lilla mekkstället jag går till klarar av det om det krävs mer prylar än vanliga verktyg =)

Såhär gör iaf mongolerna:

M084.jpg


De satte en kille på att banka de i en stock några hundra gånger. Man får ju hicka av mindre. Tänk om de sjabblat det och pajjat det för oss? Då hade vi blivit sittandes nånstans i obygden i några veckor i väntan på ett nytt.

Men de fixade det faktiskt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såhär gör iaf mongolerna:

M084.jpg


De satte en kille på att banka de i en stock några hundra gånger. Man får ju hicka av mindre. Tänk om de sjabblat det och pajjat det för oss? Då hade vi blivit sittandes nånstans i obygden i några veckor i väntan på ett nytt.

Men de fixade det faktiskt.
Appappapp, det där får du allt utveckla lite! :) Vad hade hänt, och hur gick det sen?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Appappapp, det där får du allt utveckla lite! :) Vad hade hänt, och hur gick det sen?

Öööh. Det var inte jag!

Vi hade lämnat en ger (ett sånt där vitt, runt mongoltält) där vi lunchat.
Bilarna drog ut på "vägen" och jag och Björn körde lite bredvid. Jag på min 650 och Björn på en 1200 Adventure. Någon i bilen noterade att Björn hade en lång gul rem hängande efter sig och anropade honom via radio. Han vänder sig om för att kolla, samtidigt som han kör ned med framhjluet i ett hål lika djupt som framhjulet. Volten var ett faktum.

Helt otroligt att den tunga hojen klarade sig så bra som den faktiskt gjorde. Jag trodde verkligen det var klippt när han gick omkull.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Om du hissar framänden och lossar ena benet i styrkronorna, så kan du lätt märka om det är skevt genom att rotera benet
 

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Ort
Uppsala/Prag
Hoj
BMW S1000RR, 2011
skakar vid hård inbromsning

Hej Ledsen om jag lånar tråden lite.
Jag har själv märkt att min hoj skakar/vibbrerar kraftigt när jag bromsar hårt. Detta började efter att jag fått ett besök av en bil in i högra sidan. Min mekaniker säger att hojen ska vara helt ok och som sagt allt är okey så länge som jag inte bromsar hårt.

Känns ungefär som på min systers bil som har skeva bromsskivor. Kan det vara samma sak på min hoj :va

Ska dra hem från Uppsala till Prag om 2 veckor och jag vill att allt ska vara tip top.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Låter absolut som ena eller båda dina skivor är lite skeva.

Hej Ledsen om jag lånar tråden lite.
Jag har själv märkt att min hoj skakar/vibbrerar kraftigt när jag bromsar hårt. Detta började efter att jag fått ett besök av en bil in i högra sidan. Min mekaniker säger att hojen ska vara helt ok och som sagt allt är okey så länge som jag inte bromsar hårt.

Känns ungefär som på min systers bil som har skeva bromsskivor. Kan det vara samma sak på min hoj :va

Ska dra hem från Uppsala till Prag om 2 veckor och jag vill att allt ska vara tip top.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tror nog snarare att ett gaffelben skulle vara krokigt.

Är det olika mängder olja i gafflarna så borde inte det ge samma resultat.
Finns mängder av mopeder och lätta motorcyklar som inte har olja i ena gaffeln alls. All dämpning och fjäder sitter i den ena, och den andra är helt tom.
Dessutom är det många nya gafflar på stora motorcyklar som har retur i ena gaffeln och kompression i den andra.

Sen kan det ju så klart även vara ramen som är krokig.

Ok...
Undrar vad det var jag upplevden när jag provade en hoj som var tvärtom i ena gaffeln och den andra ok...

Efter jag packat om benen och fyllt i rätt mängd olja i båda var problemet borta.
Som jag skrev så KAN det vara problemet.
Så det KAN ju vara ide att kolla....

Denna hoj är förövrigt inte byggd för retur i ena benet och komp i andra utan av mer konventionell funktion.

Sen finns det mängder av tunga hojar som "slutat läcka" i ena gaffelbenet så problemet försvunnit....

Och det kan även vara ramen eftersom Kawan inte är känd för att vara den mest hårda ramen när det gäller vurpor och oplanerade stopp.
Eftersom det är märken i ramen så är det ju inte omöjligt.

Så kan det vara, eller hur kompis?
 
Last edited:

BeijingRider

Ny medlem
Gick med
3 May 2010
Ort
Beijing
Hoj
ZX-6R 2009
Mekanikern skruvade åt några skruvar bara och nu är det inga problem längre.
Doch har cliponet fått en smäll och delen nedanför också. Måste byta de för att hojjen ska kännas helt 100%.

Hur kommer det sig att jag kan växla ner utan att koppla helt plötsligt efter kraschen? (Behöver jag göra ny tråd för detta?) :)
Ligger kopplingen o slirar hela tiden? Framhjulet lyfter ändå i varje acceleration.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top