Dremel, Ferm, CoTech eller...?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag är på g att köpa en minislip, men har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa orginalet Dremel för dyra slantar, eller en kopia som kostar 1/3. Är Dremel så mycket bättre? Vad använder ni? :va

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Jag har en billig maskin från Jula som funkar kanonbra.

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Hoztic skrev:
Tja!

Jag är på g att köpa en minislip, men har svårt att bestämma mig för om jag ska köpa orginalet Dremel för dyra slantar, eller en kopia som kostar 1/3. Är Dremel så mycket bättre? Vad använder ni? :va

Jag har kört med dremel på mitt bygge,den har gått hårt och många
timmars slipande och kapande har den blivit utsatt för.
Jag kan bara säga bra saker om originalet för som sagt så har jag pressat
min hårt och den fungerar kanon.

Men det klart man kanske kan köpa fler kopior för samma pengar ?

/j

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Hoztic skrev:
Tja!

Dremel låter som ett as!! Plus att om den används ganska mycket så slänger lagerna in handuken ganska snabbt...nästa gång jag köper blir det en kopia!

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Hoztic skrev:
Tja!

jag köpte en Cotech på Kurt ohlsson och den funkar alla tiders :tummenupp
249kr är ju gratis nästan

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hoztic skrev:
Tja!

Hmmm ... vad har man den till?
Har sett dylika i många år och länge funderat på det ... :confused:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
elwe skrev:
Hmmm ... vad har man den till?
Har sett dylika i många år och länge funderat på det ... :confused:
Öhhh, man Dremlar ?

Slipa, kapa, polera osv. när större maskiner blir klumpiga att använda.

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Hoztic skrev:
Tja!

Har visserligen bara använt Dremel, så jag har svårt att jämföra med andra märken, dock har jag använt min Dremel i 9år utan problem, så kvalitetsmässigt kan jag bara ge :tummenupp för Dremel. Har svårt att tro att "billighetsmärken" har samma gedigna kvalitet.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Hoztic skrev:
Tja!

Buy quality, cry once. :tummenupp

Men allvarligt, det är ju vad man skall ha den till som får avgöra. På hobbymässan i helgen såg jag en liten CNC-fräs (byggsats från tyskland) och den killen tyckte att Dremel hade för stort lagerglapp så han körde med en heavy-duty Bosch-handhållen-liknande-som-Dremel, fast fastspänd i x-y-z-bordet.

Last edited:

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
crashtestdummy skrev:

Har också en sådan! Använder man den rätt och spänner åt allt ordentligt håller den rätt bra.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
crashtestdummy skrev:

kapade min kedja med den och det va inga probs alls, tack för lånet dockan :pannkyss

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
crashtestdummy skrev:

Jag handlade en sån faktiskt, 199kr, dom hade nån drive, så det blev 600kr billigare än Dremel, samma delar som följer med i princip. Känns som om jag hellre lägger dom pengarna på soppa lr så till våren :)
Återkommer om kvaliteten när jag har provkört den lite!
Det enda jag skulle kunna störa mig på är storleken, Dremel är mindre, men å andra sidan, den böjliga axeln funkar nog när det är trångt :)

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Jo, jag har sett dem, läst reklamen, sett tillbehören, mm, men jag undrar fortfarande vad man ska ha dem till ... vad de kan som gör att man måste ha en ...
Jag kanske inte har hängt med, men har folk i allmänhet fått så stabila "kirurghänder" så de kan klara de precisionsjobb som de små maskinerna ska utföra, på fri hand? Nu blir det svårt för här kommer ambitionen och egna krav på slutresultat in och det området är synnerligen subjektivt ...

Ska man spänna fast maskinen i ett stativ, ja då är ju smidigheten borta, man kan inte göra något åt större arbetsstycken, hålla små arbetsstycken blir återigen frihandsarbeten och vinkling/vridningsmöjligheter väldigt begränsade när stativet är i vägen.

Eftersom jag pular mycket, har massor av maskiner så har jag naturligtvis även tittat på dessa små maskiner, men aldrig hittat något användningsområde som gör dem till en maskin som ej får saknas i något välmöblerat hem :rolleyes:

Varför inte fundera på en bra, böjlig axel om utrymmet där man du ska bearbeta är begränsat.

Alla ni som har en ... jag säger inte att ni gjort ett felköp ... det är nog bara jag som inte kommer på vad jag skulle en dylik till :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
elwe skrev:
Jo, jag har sett dem, läst reklamen, sett tillbehören, mm, men jag undrar fortfarande vad man ska ha dem till ... vad de kan som gör att man måste ha en ...
Jag kanske inte har hängt med, men har folk i allmänhet fått så stabila "kirurghänder" så de kan klara de precisionsjobb som de små maskinerna ska utföra, på fri hand? Nu blir det svårt för här kommer ambitionen och egna krav på slutresultat in och det området är synnerligen subjektivt ...

Det är otroligt smidigt när man vill bearbeta småsaker, polera i trånga utrymmen, såga av saker, fräsa småsaker osv. Jag skulle göra uttag för panelmonterade dsub9'or (samma kontakt som serieportar på en dator) i en instrumentpanel av 2mm alu en gång. Då tog jag bara farsans dremel, sågade ut kortsidorna, borrade i hörnen och putsade det sista med ett slipstift, tog inte många minuter. Såna gånger är dom guld värda!
Men visst, man får ju hålla stadigt så man inte vispar omkring!

Kan tipsa om att förlovningsringar blir som nya om man polerar dom med en filttrissa på 20k varv/min :D

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
köpte en sån där CoTech från clas i sjön..
den funkar helt okej (körde bort "greppet" på munstycket efter ett par dagar men den funkar ändå.. lite svårt att få fast tillbehören bra bara)

Visserligen var tillbehören som följde med cotech'en ren skit, så jag köper dremels originaltillbehör allt vartefter jag behöver dom. :)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag har en Proxon, det är eller var kanske man ska säga yrkesvarianten på dremel för ca 6-7år sedan då jag köpte min.( har inget med märket dremel att göra)
Man kan ha den till i princip allt, otroligt bra verktyg när man tex pular bromsar på bilen och ska slipa väck all fördömd rost som är på oken mm.
Sedan är den hädiskt bra till att slipa, polera, kapa och borra småsaker.
Som ngn redan sagt så har jag kapat hojkedja, kapat en trångt sittande bult som förmodligen kostat mig många svordommar och svullna/skavda knogar om jag inte haft min "dremel", plus en mängd andra uppgifter som den underlättat. Jag kan tipsa om clas ohlssons 150delars verktygssats som finns till minisliparna.
Jag har inte testat alla verktyg ännu, men slipstiften håller förvånande hög kvalite till det pris man betalar. Har för mig att den satsen kostar 150:-.
Till slut, ja visst klarar man sig med en kopia. Ska man inte börja smida smycken eller ägna större delen av sin fritid till dremelanvändande så tycker jag man kan köpa en kopia. Bara man är bered på att den kanske ger upp lite fortare än vad en "märkesvariant" gör.
//Tobbe

elwe

Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Hoztic skrev:
Det är otroligt smidigt när man vill bearbeta småsaker, polera i trånga utrymmen, såga av saker, fräsa småsaker osv. Jag skulle göra uttag för panelmonterade dsub9'or (samma kontakt som serieportar på en dator) i en instrumentpanel av 2mm alu en gång. Då tog jag bara farsans dremel, sågade ut kortsidorna, borrade i hörnen och putsade det sista med ett slipstift, tog inte många minuter. Såna gånger är dom guld värda!
Men visst, man får ju hålla stadigt så man inte vispar omkring!

Kan tipsa om att förlovningsringar blir som nya om man polerar dom med en filttrissa på 20k varv/min :D

Ok. Jag har gjort en del paneler och oftast använt borr, sågtråd eller sågblad med fri ände, vanlig eller nål-fil och det har också funkat.
Nu har jag en polerskiva, men min ring har jag haft 2 ggr. När vi förlovade oss och när vi gifte oss. I övrigt ligger den bäst i sin lilla kartong och behöver då inte poleras :) Kanske därför jag klarar mig utan Dremel :hihi

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Rikkard skrev:
ska du använda den mycket? I så fall köp en dremel. Men ska du ha den typ 2 ggr om året köp den billigaste du hittar. Tror jag. Men jag bara tror.

Jag köpte en cotech för kanske 2 år sen. Har använt den MINST 2-3 timmar i veckan sen dess. Funkar skitbra! Inte ett enda problem och den visar inga tecken på att ge upp :tummenupp .

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln