Drev och kedja

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Hej

Jag undrar lite över bra och vettiga märken på drev och kedja.
Sist jag bytte köpte jag en Takasago XW-ring kedja samt drev fram Rhental och bak JT Sprocket. Efter en säsong var det ngn länk som var skadad redan.
Är det sådant som händer eller var det ngt av mina val av märken som orsakade det? Jag smörjer kedjan i princip varje vecka vilket borde räcka.
Har ni något tips ?
Jag har en Cbr954.

mvh: jan

-- SPAM! Vi har rea på http://www.jam.se nu -- end of SPAM
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Själv har jag snöat in på DID ZVM kedjor som jag enbart smörjer med transmissionsolja och JT-drev. Nuvarande uppsättning har passerat 2000 mil på banditen and still going strong.
 

richirich

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Vällingby
Hoj
kraschad
körs nog lite hårdare med en 954 än en bandit? kanske har fel beror på vem som sitter bakom styret iof
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
du menar att jag kör ohälsosamt för kedjan eller vad ? Är du full eller ??
 

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Ok. Jag missuppfattade budskapet. Ber om ursäkt. Jag är full :)
Hur som helst...
Mer tips på bra material gillas !
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
DID är porrigt på en 954:a!!! :yoparty

Kika bilden i min blogg...
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=77131

Smörjer varannan tankning...
- Kör kedjan riktigt varm.
- Spraya till den med din kedje-smörjning lite lätt (löser upp smuts osv)
- Torka rent ordentligt med en bit av en frotehandduk.
- Spraya hela kedjan rikligt.
- Avsluta med att försiktigt torka av överflödigt lite lätt.

//KaliZ aka putsbög
 
Last edited:

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
drivpaketets livslängd

Hej, har erfarenheten att original drivpaket till japanska hojar varar längst. Hondas orginal grejor är nog bland dom bästa på marknaden, och går att få till obetydligt högre pris än sk. pirat drivpaket, om man talar vänligt med sin handlare. JT drev är tex. inte spetshärdade, vilket leder till ökat slitage på även den bästa medlevererade kedja. Motordrevet av orginal typ har också ofta en ljuddämpande funktion som minskar transmissionsljud. Så innan du köper ett piratdrivpaket, kolla pris på originalgrejor. Mvh. ÅL
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej, har erfarenheten att original drivpaket till japanska hojar varar längst. Hondas orginal grejor är nog bland dom bästa på marknaden, och går att få till obetydligt högre pris än sk. pirat drivpaket, om man talar vänligt med sin handlare. JT drev är tex. inte spetshärdade, vilket leder till ökat slitage på även den bästa medlevererade kedja. Motordrevet av orginal typ har också ofta en ljuddämpande funktion som minskar transmissionsljud. Så innan du köper ett piratdrivpaket, kolla pris på originalgrejor. Mvh. ÅL
Jag är ledsen! Men varken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eller några andra hojtillverkare gör egna drivpaket. Polka köpte ett "orginaldrivpaket" till sin VTR, och det var en DID-kedja, surprise :rolleyes:
 

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
Ledsen?

Jag är ledsen! Men varken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eller några andra hojtillverkare gör egna drivpaket. Polka köpte ett "orginaldrivpaket" till sin VTR, och det var en DID-kedja, surprise :rolleyes:

Hej, du behöver inte vara ledsen men kanske förvånad. Mc tillverkare köper många av sina byggbitar ifrån underleverantörer, delar som sedan kallas orginaldelar därför att dom motsvarar kvalitetskraven. ex. DID kedjor på honda hojar vid nyleverans och som original tillbehör/slitdelar. Du tror väl ändå inte att tex. Volvo tillverkas helt av Volvo, eller ?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag är ledsen! Men varken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eller några andra hojtillverkare gör egna drivpaket. Polka köpte ett "orginaldrivpaket" till sin VTR, och det var en DID-kedja, surprise :rolleyes:

Och en ÄNNU större överraskning för de som blir väldigt glada när de ser att samma tillverkare har gjort kedjan, blir kanske ledsna senare då deras eftermarknadskedja inte håller lika bra som original.

Och hur kan det komma sig, jo så enkelt att tex Honda kan beställa en kedja med annan specifikation än vad du sedan kan köpa billigt över internet.

Likadant som att biltema ibland har 'märkesvaror' bland sina reservdelar, det innebär inte att just denna del uppfyller originaltillverkarens spec på denna del utan är med stor chans en tilltänkt originaldel som inte uppfyllde tillverkarens specifikation. Perfekt, då säljer vi till biltema och får någon euro för delen istället för att bara slänga.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och en ÄNNU större överraskning för de som blir väldigt glada när de ser att samma tillverkare har gjort kedjan, blir kanske ledsna senare då deras eftermarknadskedja inte håller lika bra som original.

Och hur kan det komma sig, jo så enkelt att tex Honda kan beställa en kedja med annan specifikation än vad du sedan kan köpa billigt över internet.

Likadant som att biltema ibland har 'märkesvaror' bland sina reservdelar, det innebär inte att just denna del uppfyller originaltillverkarens spec på denna del utan är med stor chans en tilltänkt originaldel som inte uppfyllde tillverkarens specifikation. Perfekt, då säljer vi till biltema och får någon euro för delen istället för att bara slänga.
Visst, det finns olika specar, precis som hos det mesta annat. Men likväl så lägger hojtillverkarna på en bra slant på sina "märkesprylar". Det är ju bara att kolla specarna på kedjorna man vill ha. Precis som med oljor, man sätter en ribba, å sen hittar bästa pris. Jag vägrar tro att DID, RK, Regina mfl enbart säljer sina bästa grejer under annat namn :rolleyes:
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Visst, det finns olika specar, precis som hos det mesta annat. Men likväl så lägger hojtillverkarna på en bra slant på sina "märkesprylar". Det är ju bara att kolla specarna på kedjorna man vill ha. Precis som med oljor, man sätter en ribba, å sen hittar bästa pris. Jag vägrar tro att DID, RK, Regina mfl enbart säljer sina bästa grejer under annat namn :rolleyes:

De behöver inte sälja alla sina grejor under eget namn, men vad är deras bästa grejor? Det beror på vad användaren är ute efter... Och det skiljer mellan olika användare.
Sedan har de olika kedjetyper för olika ändamål, så det gäller att köpa rätt kedja även om tillverkaren är bra. Och det är väl här det svåra blir, den dyraste kedjan kanske inte är det bästa för alla ändamål. Och den billigase kan vara direkt olämplig.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top