Dreva gixxern?

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Kommer att ställa upp i rookie 1000 i år och skulle behöva lite tips med
drevning av hojen. Har en gsx-r 1000 -01 och undrar vad ni kan rekommendera
för drevning. Självklart skilljer det sig mellan olika banor, men då ekonomi
är en stor del av räjsingen så kanske man kan hitta en bra allround
drevning... Tacksam för svar. Kommer att köra SM.

mvh

rookien

:yoparty
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
drevning?

Mrlind skrev:
Ingen som har en aning??

Vilka banor ska du köra på ?
En bra regel är nog om du kör på längsta rakan på högsta växeln så ska nog varvstoppen kopplas i innan du börjar bromsa. Då ligger du rätt!
Eller ville du ha en lista för den optimala drevningen för olika banor i sverige?
Det bästa är nog då om du hör med nån som tävlar, de har ju stenkoll på detta och sen beror det ju på om man har en original-låda eller kit-låda.
Vissa banor är ju ganska lika (lika snabba) kör du bara dem så blir det ju lättare annars får du nog ändra ganska mycket. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
750-R skrev:
...En bra regel är nog om du kör på längsta rakan på högsta växeln så ska nog varvstoppen kopplas i innan du börjar bromsa...

En annan bra regel är att man ska ha drevat för att man inte riktigt ska varva ur den! Med tanke på att du ska kunna bryta dig ur en slipstream och inte få varvstoppen att gå i när du tänkt köra förbi!

Och eftersom du är nybörjare så kommer du att köra snabbare för nästan varje pass du är ute på banan (förhoppningsvis). Snabbare utgångshastighet ut ur kurvurna ihop med att du kommer att bromsa senare kommer båda att ge högre toppfart! Så drevningen kan vara rätt så personlig beroende på hur snabbt man kör och vart man vill växla.

Många som kör superbike i SM kör med en drevning på tex Knutstorp där dom bara använder dom 4 första växlarna! Rakan är minst viktig att dreva till på den banan. Viktigast att få det att stämma på resten av banan.
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Christer Miniin kör med 16 drev i fram orginal i bak på alla banor! Och han vann SBK SM och kom 2a i SO !
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
F-n... Å ja som körde med samma drevning som Miniin på alla banor å jag kom långt efter.... Undras vad det kan bero på? :hihi

En Gixxer 1000 har så mycket vrid, så att köra typ 16-42 eller 16-44 är nog en ganska så bra lösning. Ingen av drevningarna kommer att varva ur på varken Sviestad eller Anderstorps rakan (kanske med mycket stark medvind?) och de blir inte för hetsiga på de lägre växlarna. Knutstorp åker man på 3-4:a hela tiden och kanske slår i 5:an på rakan. Funkar fiin-fint.

/Micke


Palte skrev:
Christer Miniin kör med 16 drev i fram orginal i bak på alla banor! Och han vann SBK SM och kom 2a i SO !
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top