Drevning av tzr:n på g!

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
Gubbs...
tänkte dreva min kära gammla betta och undrar hur många kugg jag ska byta och om det är bak eller framdrev jag ska byta?
Hojen är ostrypt orginal och gör väl ca 150... nu vill jag dreva ner den så man får lite mer kräm på låga varv men ändå kan köra på motorväg utan att behöva ligga på det röda... någon som har bra förslag?
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Beror väll lite på vart du kör messt.. stadstrafik eller motorväg.. Själv har jag tänkt dreva min 15-36 Orginal är 14-43 Så då får jag en teoretisk toppfart på ca 205km/h =) vid 11000rpm..
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
Har min nerdrevad en kugg fram. Varvar 7000 i hundra knyck. Förmodligen runt 5500 i 70.
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
Jag undviker 90vägarna till och med, inget kul, det är 70vägarna som svänger :) Den var nerdrevad en kugg när jag köpte den, så skillnaden vet jag inget om.
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
Poffer skrev:
Dreva inte ner den mer! En 125:a pallar inte med för högt drev. Bättre att undvika dom större vägarna då :tummenupp

ahh men den är så fruktansvärt seg alldeles vid starten... man får antingen varva som apan vid stopp när man ska iväg med någon där bak eller skaffa en en personlig assistent som alltid springer bakom och puttar på... känns halv-kul :( Min leksak varvar väl ca 5500 på sexan i 70kmh... sällan jag kör så värst mykke snabbare(kör med omdöme, farligt intressse egengligen) så man vill ju gärna utnyttja sin effekt i lägre hastigheter! inte mig emot om den reser sig åtminstone på femman :banana :tungan
 

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Motala
Hoj
Fazer
Dreva ner den lite då. Men istället för att köpa tex 16/45 så köp du 17/42. Sliter mindre på kedjan (som sedan sliter dreven) om man har mindre drev fram.
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Lingonpoeten skrev:
ahh men den är så fruktansvärt seg alldeles vid starten... man får antingen varva som apan vid stopp när man ska iväg med någon där bak eller skaffa en en personlig assistent som alltid springer bakom och puttar på... känns halv-kul :( Min leksak varvar väl ca 5500 på sexan i 70kmh... sällan jag kör så värst mykke snabbare(kör med omdöme, farligt intressse egengligen) så man vill ju gärna utnyttja sin effekt i lägre hastigheter! inte mig emot om den reser sig åtminstone på femman :banana :tungan

Sorry, måste vart trött lr ngt. Fick för mig att du skulle dreva upp den :kocko Själv så har jag oxå drevat ner min, tycker helt klart att du ska dreva ner den! :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Prova 1 kugg mindre fram. Är ett klart märkbart steg men inte jättestort. Brukar ge runt 7.5 % skillnad. Hittar du siffror på utväxlingen i lådan så kan du kolla hur många % som skiljer högsta o näst högsta växeln o på det viset få en känsla för hur mycket 1 kugg fram gör.
(att mindre drev är sämre är inget att bry sig om förrän lägre än 12-13 ungefär).
/u
 

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
ulf_lundin skrev:
Prova 1 kugg mindre fram. Är ett klart märkbart steg men inte jättestort. Brukar ge runt 7.5 % skillnad. Hittar du siffror på utväxlingen i lådan så kan du kolla hur många % som skiljer högsta o näst högsta växeln o på det viset få en känsla för hur mycket 1 kugg fram gör.
(att mindre drev är sämre är inget att bry sig om förrän lägre än 12-13 ungefär).
/u

ok testar det... men måsta man inte byta upp sig en kugg bak då också för att det ska gå jämnt ut? eller ta bort en länk i kedjan? eller jag vet ju inte hur stor skillnad det gör men det är kanske bara att flytta bak bakhjulet lite grand..?
har sifforr på utväxlingen men hur ska jag räkna?
kan man få fram teoretisk hastighet på något bra sätt?
många frågor... men frågar man inget så får man inget veta! :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Lingonpoeten skrev:
ok testar det... men måsta man inte byta upp sig en kugg bak då också för att det ska gå jämnt ut? eller ta bort en länk i kedjan? eller jag vet ju inte hur stor skillnad det gör men det är kanske bara att flytta bak bakhjulet lite grand..?
har sifforr på utväxlingen men hur ska jag räkna?
kan man få fram teoretisk hastighet på något bra sätt?
många frågor... men frågar man inget så får man inget veta! :)

Byt hela drivpaketet på en gång.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lingonpoeten skrev:
1) men måsta man inte byta upp sig en kugg bak då också för att det ska gå jämnt ut?
2) eller ta bort en länk i kedjan? eller jag vet ju inte hur stor skillnad det gör men det är kanske bara att flytta bak bakhjulet lite grand..?
3) har sifforr på utväxlingen men hur ska jag räkna?
4) kan man få fram teoretisk hastighet på något bra sätt?
många frågor... men frågar man inget så får man inget veta! :)
1) nej
2) justering f kedjespänningen räcker oftast, annars får du kapa 1 länk.
3) ex. om 4an har utv 1.15 o 5an 1.05 så dela 1.15 m 1.05 = 1.10 dvs skiljer ca 10 % mellan 4an o 5an.
4) lättast är att utgå från hur det är idag med varv kontra hastighet o räkna hur mycket det förändras om du drevar om. Varvar den 5000 v 100 nu så kommer den varva 5500 v 100 efter 10 % ändring. Alt gå ungefär 90 v 5000 efteråt.
Är det stora skillnader, xx %, så får man tänka sig för lite och dela eller gånga m 1.xx istället. Beror på att + 100 % och sen - 100 % inte ger ursprungliga resultatet tillbaka sas. Men xx mindre än 15-20 så stämmer det tillräckligt.
/u
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top