Drevning - maxhastighet ?

onoffroad

Fet och otrevlig
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
XT 600 -89
Tja. Tänkte höra med er som åker offroad-maskiner i terräng och grusgropar och liknande... Hur nerdrevad har ni maskinerna? Min XT600 är just nu drevad så den går 160 km/h innan det blir rött på varvräknaren ( 7000 rpm ).

Inte så lyckad drevning om man som jag mest utforskar traktorvägar och skogsstigar.

Därför vore det kul att få nån typ av referens om hastigheten vid "fulla varv" på högsta växeln. (dock inte då maskiner som motarder och sånt som anpassats för ren landsväg)

Nja... Hoppas nån förstår mitt luddiga försök att ta reda på hur mycket jag ska dreva ner...

// Ha de...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är ju rätt enkelt om man ska ändra utväxling på en hoj.

Normalt har hojar ca 45 kugg bak o ca 15 fram.
Det betyder att 1 kugg fram ger 1/15, dvs. ca 7 %.
Och 1 kugg bak ger 1/45, dvs. drygt 2 %.

Och varvtalet vid t.ex. 100 km/t höjs så många %.
Och farten vid t.ex. 5000 varv ökar så många %.

Ex. Om man vill växla ner den så att den max.varvar vid 145 km/t så blir
det ca 10 %. 1 kugg mindre fram o 1 kugg mer bak ger drygt 9 %.

Sen får man kolla vilka drev som finns att få tag i oxå, det begränsar oxå möjligheterna.

Mer än så behövs inte för att hitta dreven.

Vilken drevning som är 'bäst' måste man iaf prova sig fram till. Det är mycket en
smaksak, kan inget program räkna fram.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top