Drevning och antalet länkar på kedjan till R6 99-02

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
För tillfället har jag 14 taggars framdrev med valet 46- eller 48 taggars bakdrev. Känns som att jag skulle vilja få in ett 50 oxå, men det räcker inte kedjan till.


Är det ngn som vet hur många länkar det behövs för att kunna byta mellan 46 och 50, eller åtminstone 47 och 50 på samma kedja (14 fram)?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Kör 14 48 nu, inte testat än. Innan 13 48,, pawpowpawpow lät det efter knixen innan bergskurvan samtidigt som larsson sakta gled om...
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
OK, skit i hur många länkar det behövs. Går det att ha 46, 48 och 50 bak på en kedja och ett drev eller är det 47, 48, 50 som gäller? Que paza?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag drevade nyss min hoj från 16-43=orginal till 16-46. Det krävdes 2 länk till på nya kedjan för att de skulle gå.
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
JJ skrev:
2403640 Jag drevade nyss min hoj från 16-43=orginal till 16-46. Det krävdes 2 länk till på nya kedjan för att de skulle gå.

Hur stor är differensen mellan orginal 16-43 och som jag har 15-50? Är utväxlingen då högre eller lägre? starkare eller snabbare????:confused:

Hörde rykten som sa att ett fram gör tre kugg bak... Stämmer??:confused:
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Rotorp skrev:
2417024 Hur stor är differensen mellan orginal 16-43 och som jag har 15-50? Är utväxlingen då högre eller lägre? starkare eller snabbare????:confused:

Hörde rykten som sa att ett fram gör tre kugg bak... Stämmer??:confused:

Bara att räkna!

Ena utväxlingen är 16/43 och den andra 15/50. Dividera den ena setupen med den andra så får du förändringen lätt som en plätt. I ditt fall alltså 15/50 delat med 16/43 vilket är det samma som 15/50 gånger 43/16 vilket blir cirka 19% sänkning av utväxlingen (från cirka 0,37 (eller det vanligare 1:2,69) till 0,3 (eller det vanligare 1:3,33)).

Din båge varvar numera cirka 20% mer vid en viss fart alternativt går cirka 20% långsammare vid ett visst varv. Lägre utväxling; starkare, bättre acc och lägre toppfart blir resultatet (om den nu orkade varva ur på högsta växeln vid original utväxling).

Finns inget fast förhållande mellan antal kugg fram respektive bak; beror på kedjans/drevens delning samt på ursprunglig diameter/antal kugg. Bara att räkna på, det kommer du aldrig undan!
Enklast är att köra procenträkning om du ökar 10% fram (från 10 till 11 för att göra det lätt) motsvarar det 10% bak (lika förenklat från 30 till 27). Ska du ha det helt matematiskt korrekt får du räkna på utväxlingsförhållanden enligt ovan det vill säga att en ökad kvot mellan fram-/bakdrev också ökar utväxlingen och vise versa...
 
Last edited:

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
G-L skrev:
2417109 Bara att räkna!

Ena utväxlingen är 16/43 och den andra 15/50. Dividera den ena setupen med den andra så får du förändringen lätt som en plätt. I ditt fall alltså 15/50 delat med 16/43 vilket är det samma som 15/50 gånger 43/16 vilket blir cirka 19% sänkning av utväxlingen (från cirka 0,37 (eller det vanligare 1:2,69) till 0,3 (eller det vanligare 1:3,33)).

Din båge varvar numera cirka 20% mer vid en viss fart alternativt går cirka 20% långsammare vid ett visst varv. Lägre utväxling; starkare, bättre acc och lägre toppfart blir resultatet (om den nu orkade varva ur på högsta växeln vid original utväxling).

Finns inget fast förhållande mellan antal kugg fram respektive bak; beror på kedjans/drevens delning samt på ursprunglig diameter/antal kugg. Bara att räkna på, det kommer du aldrig undan!
Enklast är att köra procenträkning om du ökar 10% fram (från 10 till 11 för att göra det lätt) motsvarar det 10% bak (lika förenklat från 30 till 27). Ska du ha det helt matematiskt korrekt får du räkna på utväxlingsförhållanden enligt ovan det vill säga att en ökad kvot mellan fram-/bakdrev också ökar utväxlingen och vise versa...

Tack för en mkt bra förklaring.
Nu är man ju inget mattimatiskt geni va!!! Sov nog på en lektion för mycket.
:trött
Detta kanske vore nåt för någon datakunnig att göra ett enkelt program för där man snabbt och enkelt lägger in variablerna såsom antal kuggar på fram resp bakdrev, kedjans delning osv.
Någon som känner sig manad att programmera eller finns det rent av redan nåt användbart program?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Rotorp skrev:
2417724 Tack för en mkt bra förklaring.
Nu är man ju inget mattimatiskt geni va!!! Sov nog på en lektion för mycket.
:trött
Detta kanske vore nåt för någon datakunnig att göra ett enkelt program för där man snabbt och enkelt lägger in variablerna såsom antal kuggar på fram resp bakdrev, kedjans delning osv.
Någon som känner sig manad att programmera eller finns det rent av redan nåt användbart program?

Här har jag ställt in alla värden för r6an.

Med korekt toppvarv (varvräknaren visar ju för mycket)

Där kan man vairiera värdena på drevningen för att få olika toppfart.

Nu heter filen växelprogram.doc du ska byta filnamnet till växelprogram.xls det gör du genom att högerklicka på filen när du laddat ned den och väljer altenativet "byt namn"
 

Bifogat

  • Växelprogram.doc
    30.5 KB · Visningar: 558

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Mr Helmut skrev:
2417860 Här har jag ställt in alla värden för r6an.

Med korekt toppvarv (varvräknaren visar ju för mycket)

Där kan man vairiera värdena på drevningen för att få olika toppfart.

Nu heter filen växelprogram.doc du ska byta filnamnet till växelprogram.xls det gör du genom att högerklicka på filen när du laddat ned den och väljer altenativet "byt namn"

Den filen kan många få jäkligt mycket nytta av!
Åsså var den snygg också ;-)
Ska vara en värmlänning till sånt...
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top