drevning yz 450 f -05

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
har en yz 450 f -05 och det är så att jag har börjat köra endurospår med den, spåret är 1.2 mil långt och jag och min kompis räknade ut att vi körde 13km/h runt denna bana men nu är det så att min är ganska högt drevad så man måste slira koppling hela tiden för att man inte ska behöva stå och kicka hela tiden just nu sitter det 14/51 men har beställt ett framdrev med 12t och undrar om det kommer gör MKT stor skillnad eller lite skillnad.
På det spåret jag brukar köra på så måste man ligga i CA 20km/h om man inte ska slira på kopplingen men jag undrar om någon kunnig här vet om om ett 12t drev kan sänka denna fart till mkt lägre?

Har kollat efter bakdrev och har hittat en sida som säljer bak drev 40-66 men från typ 55-66 så är dom i silver och då undrade jag om silver är något att ha och sen om det är någon idé att köpa detta bakdrev? kostar 600kr kollade jag sen frakt också men det vet jag inte vad det kostade.
Spåret har fina partier med sant och lera sen finns det steniga partier och typ träsk som vattnet går upp till sadeln när man åker över men det är ju kul att åka i sådana vattenpölar men lite läskigt att gasa på då man inte vet vad som finns under vattnet kan ju vara en stock eller någe som man fastnar under. Glömde en sak och det är att spåret har större pölar lite överallt och mycket tvättbrädor och att det är ett mkt smaltspår så man får hålla fast styret så man inte kör in i ett träd!

Förlåt för min svenska i denna text, men ville bara skriva snabbt!
 

axelsson_vpg

Guest
1 kugg fram = 2-3 kuggar bak i motsvarighet.

Sliter dock mer på kedjan med 12t drev fram då kedjan blir mer vinklad.

Ska du köra mycke enduro så sattsa på en enduro hoj med ev. recluskoppling :) Bättre dämpning, motorkaraktär osvosv.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
12t fram låter väldigt litet, men ja det kommer vara brutal skillnad när du drevat :D -2 fram är samma som +6 bak.

Kan kolla vad som sitter på min enduro, men tror det är 14 fram iaf, och nått ganska stort bak, toppfart är runt 100-110 och den behöver man inte slira på kopplingen i skogen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det inga snabba partier på banan så är det inget problem att byta till 12k.

Du kan se det så här att när du kör dina långsamma partier på ettans växel så kommer din motor varva 14/12 = 16% mer vid samma fart. Din topphastighet sjunker förvisso till 12/14, dvs 14% lägre men om du inte kör fort någonstans så spelar ju topphastigheten ingen som helst roll.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
12 tänder kommer göra skillnad så det räcker. Att gå upp mera i bak ökar risken att drevet slår i en sten och kröker sig.
För att undvika tjuvstopp med en YZF i skogen kan man enklast höja tomgången, sedan dreva om, därefter sätta på tyngre svänghjul och/eller Slirkoppling typ Rekluse.

Om enduro intresset står sig och man vill gå vidare så är det lämpligt att byta till en WR då de har annan utväxling med låg 1:a och hög 5:a, tyngre svänghjul plus annan fjädring som lämpar sig bättre i skogen.
 

zzoolie

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2012
Ort
sverige
Hoj
Yamaha YZ 450 F 2005
är ganska fattig så får nöja mig med hojen jag har och någon som kan ge en länk på recluse koppling eller vad det skulle kosta att montera?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Talade med lite folk på lokal MX butik om detta, då jag har aldeles för mycket umpf i min CRF450 för att köra Enduro bekvämt. Han rekommenderade att köra med 13 fram & 53 eller lite större bak så får man den att gå lite bättre. annars får man byta till Endurohoj...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...crossar har ofta lite högre växlade ettor, som du redan märkt...endurohojarna har kortare drevning.

13/50 och 13/52 är inte helt ovanliga drevningar på geggmoppar i skogen, 12 är lite smått, men kommer fungera det med (håll ett öga på svingskyddet, kedjan kommer gå lite hårdare åt det, så det inte börjar käka på svingen).

Försök hitta ett flyt istället i körningen, är du helt grön på enduro så går det förmodligen extremt långsamt, det kommer bli bättre...upp med blicken, knip med knäna, och försök att slappna av i armarna. :)

/J
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top