Drevning

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Lika bra att vi har en sån tråd. Här kanske vi kan dela lite info om diverse drevning för våra hojar och för dom säkert många körsätt vi har.

Mina funderingar för tillfället är gäller drevningen på mina endurohojar, dom kommer ju med en extremt låg drevning, 13 fram och 52 bak. Naturligtvis för att man behöver resa hojen på bakhjulet i små utrymmen för att exempelvis vända hojen uppför branta bergsknallar. Ettans växel blir då löjligt kvick, och resterande växlar, i alla fall upp till trean kan användas att starta i.

Jag förstår varför den drevningen är lämplig vid rallyn som Erzberg Rodeo och annan "hard enduro", men för mig som just nu bara leker runt på asfalt och grus, ibland steniga skogsvägar, så har jag ingen användning av dom första tre växlarna, och dom tre högre växlarna låter mig rulla i max ca 70 kmh med motorn på högvarv. Så jag har drevat mina endurojar till 14/45, och nu känns dom helt OK bland åkrar och i öppna landskap.

Dock har jag inte fått något bra svar av någon på klubben om varför jag inte bara kan köra i ettan på endurobanan i skogen, utan jag får bara instruktioner att "du behöver dreva för enduro, och köra i tvåan och trean..". Min ide var att om jag kunde behålla min drevning för väg så behöver jag inte växla så mycket i skogen, utan bara köra i ettans, kanske max tvåans växel. Men det är tydligen inte så man vill göra. Varför?

Mitt argument är att så länge motorn håller samma varvtal för den hastighet jag kör i just då, så har jag också samma drivkraft frammåt. Gissningsvis att jag med enduro-drevning kör i 20 kmh i 3ans växel, i 3000 rpm. Blir det då inte exakt samma sak som att jag kör i 20 kmh i 1ans växel i 3000 rpm?

För att i slutändan är det väl ändå bara motorns RPM och KMH som är konstanta, resten däremellan 'översätts' transparent med kuggar i växellådan och slutligen dreven fram & bak. Tänker jag fel?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Problemet ät att det blir för stora steg mellan växlarna om man drevar upp(för)mycket vilket dödar all körglädje i skogen/crossbana.Tex mosa på i sandstalp efter att ha gått från 13/52 till 14/45 så kommer motorn att hamna för långt ner i registret vid uppväxling.
Jag gissar dock att din användning av endurohojen skiljer sig extremt mycket från min eftersom du överhuvudtaget har vettig marschfart på väg med rimligt motorvarv som en parameter...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Problemet ät att det blir för stora steg mellan växlarna om man drevar upp(för)mycket vilket dödar all körglädje i skogen/crossbana.Tex mosa på i sandstalp efter att ha gått från 13/52 till 14/45 så kommer motorn att hamna för långt ner i registret vid uppväxling.
Jag gissar dock att din användning av endurohojen skiljer sig extremt mycket från min eftersom du överhuvudtaget har vettig marschfart på väg med rimligt motorvarv som en parameter...
Helt riktigt, bra utvecklat där Busen. Det blir för stora steg mellan växlarna med min väg-drevning. Jag använder ju inte mina endurohojar till primärt enduro ;) utan för att leka runt bland allt möjligt, och använda vägarna mestadels som transportsträcka mellan dom mindre grusvägarna.

Men rent praktiskt, har ettans växel på min vägdrevning samma effekt som typ tvåan (eller kanske trean) på 13/52 drevning?

För att min ambition här är att kunna behålla min vägdrevning och samtidigt köra enduroslingan på Tuvängen relativt smidigt, även om endast i ettans växel. Jag tänker inte 'klättra' uppför berget eller nåt annat extremt, jag har köpt dekaler till båda hojarna nu och är ganska rädd för repor nu .. Tror jag blivit lite snobb :(

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Dock har jag inte fått något bra svar av någon på klubben om varför jag inte bara kan köra i ettan på endurobanan i skogen, utan jag får bara instruktioner att "du behöver dreva för enduro, och köra i tvåan och trean..". Min ide var att om jag kunde behålla min drevning för väg så behöver jag inte växla så mycket i skogen, utan bara köra i ettans, kanske max tvåans växel. Men det är tydligen inte så man vill göra. Varför?
Vill man inte alltid försöka hamna "mitt i" (av antalet växlar)?
T ex om jag oftast kör på landsväg eller snabbare partier på åkrar så behöver jag dreva för den miljön och hastigheten. Om jag istället kör mestadels på stigar, ibland stock och sten så behöver jag en annan?
Man kör på sin egna nivå och det kan betyda att en viss drevning är den bäst för dig där du kör. För någon annan (på samma stället) som kör långsammare eller snabbare så gäller en annan?

Ligger man "mitt i" så finns det alltid en möjlighet till att växla ner eller växla upp. Det här skulle jag föredra, för skulle jag optimera min drevning för ettan i skogen och det går riktigt långsamt så är jag förmodligen rökt?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kör 12/50 vid enduro körning..

Förut vid motard körning med 500 så vart de 14/42

Finns ingen gyllene medelväg som funkar till allt..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, så är det men en fyrtaktare är ju ganska okänslig för större steg mellan växlarna.

Sen kan man väl tillägga att ettans växel är ju en växel som man nästan aldrig använder. I enduro kan det ju finnas partier där ettan behövs men för mig som hellre kör crossbana så blir den mest bara en växel för transporter i depån. Och oftast brukar man ju dessutom inte få köra i depån.

Sen kan ju ibland utväxlingen vara helt fel på någon del av banan på så sätt att ena växeln blir för hög och den andra för låg och ska man köra tävling behöver man ju då byta utväxlingen.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag kör 12/50 vid enduro körning..

Förut vid motard körning med 500 så vart de 14/42

Finns ingen gyllene medelväg som funkar till allt..
Jag kollade min igår. Jag har 14/50 och tidigare ägare körde inte så mycket i skogen på stigar (riktig enduro på bana). Han körde till och från jobbet och på lite "enduro"-picknickar med tältning. Trevligt iofs och drevningen var nog rätt för hans ändamål.

Jag funderar på att gå ner ett snäpp eller två (12/50 låter kanske lämpligt även för mig?). Just för att jag kör mycket på ettan i nuläget när jag tränar teknik och balans. Det går inte så värst mycket snabbare i skogen. Ännu...

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Sen kan ju ibland utväxlingen vara helt fel på någon del av banan på så sätt att ena växeln blir för hög och den andra för låg och ska man köra tävling behöver man ju då byta utväxlingen.
Jag gissar, att de som tävlar på högre nivå, lägger nog en del tid på det här med drevning för att optimera beroende på vilken bana de ska köra på. Samma sak som borde gälla för t ex att ha rätt gaffel-inställningar för olika banor. Gissar (igen) att de för loggbok för sånt här. Det har jag gjort i andra idrotter och jag tror inte cross/enduro är så mycket mer annorlunda.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag kollade min igår. Jag har 14/50 och tidigare ägare körde inte så mycket i skogen på stigar (riktig enduro på bana). Han körde till och från jobbet och på lite "enduro"-picknickar med tältning. Trevligt iofs och drevningen var nog rätt för hans ändamål.

Jag funderar på att gå ner ett snäpp eller två (12/50 låter kanske lämpligt även för mig?). Just för att jag kör mycket på ettan i nuläget när jag tränar teknik och balans. Det går inte så värst mycket snabbare i skogen. Ännu...

1 kugg fram gör 2-3 kugg bak.. 12/50 eller 13/52 är genska liten skillnad, men ändå märkbar..
För mig funka 12/50 bättre, blir lite tätare mellan växlarna.. Kör oftast bara på 3 4 å 5... 1 å 2 används mest för att starta i en brant uppför backe..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar, att de som tävlar på högre nivå, lägger nog en del tid på det här med drevning för att optimera beroende på vilken bana det ska köra på. Samma sak som borde gälla för t ex att ha rätt gaffel-inställningar för olika banor. Gissar (igen) att de för loggbok för sånt här. Det har jag gjort i andra idrotter och jag tror inte cross/enduro är så mycket mer annorlunda.

Med fjädringen anser jag det lämpligt även om få verkar göra det underligt nog.

Just dressingen tror jag är lite meningslös att logga och spara till efterföljande år för året efter har dom ny hoj som sannolikt har lite förändrad motorkaraktär plus att det kan vara förändrade förutsättningar, lite torrare eller blötare bana.

Det är en sån sak man uppmärksammar på träningen och så ändrar man 2 kugg på bakdrevet.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Finns det någon bra mall/template för sånt här eller är det testning som gäller framöver (eftersom det är lite individuellt)?

Har ni olika uppsättningar drev med tillhörande kedja när ni riggar om maskinen?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
- Är det ett generiskt faktum, eller specifikt för enduro/cross-maskiner?
Letar man på nätet så finns åsikter i spannet 2-4 kugg.
Ett kugg ner fram och två bak skulle alltså motsvara 6 kuggs utväxlingsskillnad?
Det beror ju helt på vilken utväxling du har.
Med 13-52 motsvarar en kugg fram fyra bak och på min Nymans moppe med 14-28 följdaktligen två kugg...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Finns det någon bra mall/template för sånt här eller är det testning som gäller framöver (eftersom det är lite individuellt)?

Har ni olika uppsättningar drev med tillhörande kedja när ni riggar om maskinen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Är det ett generiskt faktum, eller specifikt för enduro/cross-maskiner?
Letar man på nätet så finns åsikter i spannet 2-4 kugg.
Ett kugg ner fram och två bak skulle alltså motsvara 6 kuggs utväxlingsskillnad?

Det är ett matematiskt förhållande som beror på vilken storlek du har på dreven och det förhållandet skiljer sig inte jättemycket.

Ett 50k drev helt enkelt ungefär 4 gånger större än ett 13k drev.

På en sporthoj kanske du har 40k som bara är 3 gånger större än ett 13k.

Men jag tror inte någon MC har ett bara dubbelt så stort drev bak som fram.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Lika bra att vi har en sån tråd. Här kanske vi kan dela lite info om diverse drevning för våra hojar och för dom säkert många körsätt vi har.

Mina funderingar för tillfället är gäller drevningen på mina endurohojar, dom kommer ju med en extremt låg drevning, 13 fram och 52 bak. Naturligtvis för att man behöver resa hojen på bakhjulet i små utrymmen för att exempelvis vända hojen uppför branta bergsknallar. Ettans växel blir då löjligt kvick, och resterande växlar, i alla fall upp till trean kan användas att starta i.

Jag förstår varför den drevningen är lämplig vid rallyn som Erzberg Rodeo och annan "hard enduro", men för mig som just nu bara leker runt på asfalt och grus, ibland steniga skogsvägar, så har jag ingen användning av dom första tre växlarna, och dom tre högre växlarna låter mig rulla i max ca 70 kmh med motorn på högvarv. Så jag har drevat mina endurojar till 14/45, och nu känns dom helt OK bland åkrar och i öppna landskap.

Mitt argument är att så länge motorn håller samma varvtal för den hastighet jag kör i just då, så har jag också samma drivkraft frammåt. Gissningsvis att jag med enduro-drevning kör i 20 kmh i 3ans växel, i 3000 rpm. Blir det då inte exakt samma sak som att jag kör i 20 kmh i 1ans växel i 3000 rpm?

För att i slutändan är det väl ändå bara motorns RPM och KMH som är konstanta, resten däremellan 'översätts' transparent med kuggar i växellådan och slutligen dreven fram & bak. Tänker jag fel?
Du har väl ktm 350/450 som är 6 växlad?
När jag hade min husa 450 och 13-50 drevning gjorde den 140 km/h på full muter på 6an

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Den där tabellgeneratorn är ju helt fantastiskt bra, men Speed Triple 1050RS -18 ska i original nå max hastighet ca 250 km/h vid 10500 rpm.
Tabellen visar 282 km/h vid det varvtalet i original drev-setup?

1743145193287.png

Last edited:
Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...