Driftsäkrast! R1, ZX10 el gixxer1000??

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Vilken av dessa är egentligen driftsäkrast? Både va gäller trim och original effekt. Har allihop av dom någon typ av "barnsjukdom" oftast?

/andreas
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Dom är driftsäkra allihop. I standardskick ska ingen av dom rasa. Vad gäller trimmat så finns det inte så mycket data att ta av i sverige då man inte trimmar 1000cc i nån raceklass.

ZX10R från 2004 hade generatorer som eventuellt kunde ge upp - det är det enda jag känner till. Barnsjukdomar på hojar är jäkligt ovanligt numera...

EDIT: Snart kommer det märkesfanatiker från alla läger o säger att just deras märke är BÄST. Ta det med en nypa salt ;)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Håller med DQ. Snart kommer du få många som hävdar att just deras märke är bäst, allra roligast när dom i nästa andetag tycker att du ska köpa just deras hoj. Känns såååå trovärdigt... :rolleyes:

Bland kända buggar så har R1 har dock haft ett gäng problem 98-99 med växellådor, dricker olja etc.

Men snackar vi 2000 tal är nog samtliga likvärdiga med variation år från år. Gixxrar 80 och 90tal hade tidigare väldigt driftsäkra motorer (trimmarnas favorit) men det har ändrats så mycket på dom att det inte automatiskt betyder att dom är bäst trimobjekt på 2000talet... Finns väl flest turbokit för gixxer och r1 och mest delar generellt till R1 (då det finns så många skrotade ex att plocka från)
 
Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Barnsjukdommar

Näää, det är ovanligt med vattenkoppor, rödahund, mässling, krupp, mm så du kan lugnt ta vilken som helst av de hojarna. Den enda barnsjukdomen jag känner till är abstinensen av att inte ha hoj.
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Driftsäkrast??? Ja den glömde du ju:D

Kawasaki 2års garanti / suzuki 2års garanti + 3år förlängd reklamationsrätt / yamaha 5års garanti... Det kanske säger lite... Tänk om du fick samma garantier på en husaberg som på en xt660...:tungan
 
Last edited:

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Driftsäkrast??? Ja den glömde du ju:D

Kawasaki 2års garanti / suzuki 2års garanti + 3år förlängd reklamationsrätt / yamaha 5års garanti... Det kanske säger lite... Tänk om du fick samma garantier på en husaberg som på en xt660...:tungan

Honda var väl först ut med 5-års garanti... då har man förtroende för sina produkter...:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Driftsäkrast??? Ja den glömde du ju:D

Kawasaki 2års garanti / suzuki 2års garanti + 3år förlängd reklamationsrätt / yamaha 5års garanti... Det kanske säger lite... Tänk om du fick samma garantier på en husaberg som på en xt660...:tungan

Och vad täcker garantin då?

Att erbjuda en 5 års garanti med förbehållet att all service måste ske på märkesverkstad (svindyrt) samtidigt som garantin nästan inte täcker något är en utmärkt affär för ÅF/importör och har inget med kvalite att göra....
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Och vad täcker garantin då?

Att erbjuda en 5 års garanti med förbehållet att all service måste ske på märkesverkstad (svindyrt) samtidigt som garantin nästan inte täcker något är en utmärkt affär för ÅF/importör och har inget med kvalite att göra....

Om garantin bara är där för att man ska serva sina maskiner... så varför har inte fiat kommit på samma som hyundai att man kan lura kunder med att skriva 20000mils elektronikgaranti... För det första så blir dom ju mer intresserade av att köpa bilen och sen så servar dom den oxå och allt utan att garantin behöver täcka nåt... Perfekt... Jag ska dra iväg ett mail och tipsa lada om det oxå... Lika å dra till med 50000mils garanti på allt... Man får säkert belöning för årets bästa affärsförslag... Tips: Köp fiat aktier innan så blir du ju rik på det själv oxå:rolleyes:
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Driftsäkrast??? Ja den glömde du ju:D

Kawasaki 2års garanti / suzuki 2års garanti + 3år förlängd reklamationsrätt / yamaha 5års garanti... Det kanske säger lite... Tänk om du fick samma garantier på en husaberg som på en xt660...:tungan

Jag hoppas verkligen Inte husaberg ger ut sån garanti för då kommer den gå som en påse nötter oxå...
 

sandstream

Guest
Jag tror att de fyra japanska tillverkarna är väldigt likvärdiga när det gäller kvalité.
Har aldrig hört om att något av märkena skulle ha mer eller mindre problem än något annat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om garantin bara är där för att man ska serva sina maskiner... så varför har inte fiat kommit på samma som hyundai att man kan lura kunder med att skriva 20000mils elektronikgaranti... För det första så blir dom ju mer intresserade av att köpa bilen och sen så servar dom den oxå och allt utan att garantin behöver täcka nåt... Perfekt... Jag ska dra iväg ett mail och tipsa lada om det oxå... Lika å dra till med 50000mils garanti på allt... Man får säkert belöning för årets bästa affärsförslag... Tips: Köp fiat aktier innan så blir du ju rik på det själv oxå:rolleyes:

Det är väl rätt självklart att det är en bra deal för företaget om man erbjuder 5 års garanti på en produkt mot att man får serva den till överpris.
Om något sen går sönder så har garantin värdelös täckning då man har reserverat sig väldigt frikostigt mot handhavandefel och normalt slitage, ex så vägrade Honda byta ut kammar som gått ner sig på 3000mil då de ansåg att det var handhavandefel. Samma sak med Yamaha och bromskivor som slog sig efter 200 mil

Har du någon egen erfarenhet av garantin på dyliga fordon?
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jag hoppas verkligen Inte husaberg ger ut sån garanti för då kommer den gå som en påse nötter oxå...

Jo det har du rätt i... Man får inte en moto gp hoj och 10 års garanti på den... Kanske därför bladen är tyngst och har rödmarkeringen ett par tusen varv lägre än dom andra litershojarna tex...???
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Det är väl rätt självklart att det är en bra deal för företaget om man erbjuder 5 års garanti på en produkt mot att man får serva den till överpris.
Om något sen går sönder så har garantin värdelös täckning då man har reserverat sig väldigt frikostigt mot handhavandefel och normalt slitage, ex så vägrade Honda byta ut kammar som gått ner sig på 3000mil då de ansåg att det var handhavandefel. Samma sak med Yamaha och bromskivor som slog sig efter 200 mil

Har du någon egen erfarenhet av garantin på dyliga fordon?

Nej har ingen erfarenhet av garantiärenden för hojarna verkar ju inte gå sönder:D

Men jag tycker ju det är konstigt om garantierna är värdelösa å ändå så ser man sällan så mkt trådar om det på alla mc-forum... Jag menar kolla gixxerramarna på K5/6 tex... det är väl bara ett fåtal som gått av och det står att läsa överallt... Och samma med kopplingen som hugger på dom fast det verkar vara ett fåtal med det problemet... det finns ju trådar till förbannelse på tex gixxer.com... Sen så är väl tex kawasaki snälla eftersom dom inte nappar på samma service-lurendrejeri som alla övriga japs gör eller hur menar du:va Är det en jättelönsam ide så varför hänger inte alla på det??? ducati,aprilia,ktm tex... Och varför erbjuder inte honda det på sina endurocyklar om dom inte behöver ersätta ägarna ändå utan kan slingra sig jämt och ständigt...

Sen om då vissa återförsäljare inte ids engagera sig och skyller på kunden... Och kunden i sin tur bara accepterar det så är det ju inte garantins fel... Man måste stå på sig om det ska hända nåt... För är det garanti så ska väl honda tex kunna bevisa att du som konsument gjort fel... Kommer du då in med en hoj med oljenivån under min och motorn knackar så har man ju gjort fel eller om klossarna är totalt slut och skivorna gick åt h-vete...

Om man skall puttra omkring som en vanlig trafikant så håller alla dom mopparna precis lika bra, men skall man pressa maskinerna mil efter mil så är GSX-R1000 - oavsett årsmod - helt överlägsen dom andra vad beträffar hållbarhet!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

Jo jag har kört lite med gixxerkillar... Och deras varningslampor börjar lysa ibland osv... Men det är väl inget fel i gixxervärlden kanske... :tungan

Sen måste jag väl erkänna att det är fina hojar dem dära gixxrarna:)
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jo det har du rätt i... Man får inte en moto gp hoj och 10 års garanti på den... Kanske därför bladen är tyngst och har rödmarkeringen ett par tusen varv lägre än dom andra litershojarna tex...???

Varför snackar du om moto-gp hojjar o bladar när du nyss snacka om en traktor-motard mot en tävlingsmotard.
 

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Köpenhamn
Hoj
3/4L GSXR
Vad jag har läst i engelska Bike och liknande, då har Suzuki generelt en dålig finish på GSX-R hojarna, dvs. lacken är inte så tjock osv. Men motorn är generelt bättre än konkurrenterna, så det är kanske inte så enkelt (eller intressant) att säga vem som är bäst.

OBS - dette är bara "hear-say", inte egen erfarenhet.
Själv har jag ägt Honda, Yamaha och Kawasaki, och alla har varit utan fel :)
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Varför snackar du om moto-gp hojjar o bladar när du nyss snacka om en traktor-motard mot en tävlingsmotard.

Ja ursäkta men jag menade nog samma sak som dig iaf... Är nog knepigt att lämna 5års garanti på en husa... Men iofs så snackade jag ju om en tävlingshoj och en traktorblade så same shit...:D
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Vilken av dessa är egentligen driftsäkrast? Både va gäller trim och original effekt. Har allihop av dom någon typ av "barnsjukdom" oftast?

/andreas

Nyare hojar är det ingen större skillnad på vad gäller driftsäkerhet och kvalitét. Kollar du påäldre hojar från tex tidigt 90-tal så skiljer det en del. Kawa och sukka tillhör väl den kategorin under tidigt 90-tal som inte höll alltför bra kvalitét. Men som sagt så är de likvärdiga nu.
Sen är Honda alltid honda och så kommer det förbli. Dom har byggt upp ett bra ryckte om sin driftsäkerhet och kvalitét. Säger detta utan att, som ovanstående talare säger glorifiera "mitt" märke. Så ÄR det!!!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ooops there goes opartisk bedömning :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top