Drivpaket sliteteller normalt?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mitt drivpaket håller på att ge mig hjärnspöken..:gnissla Hilfe önskas!!

Jag var till Kinnekulle ring och vid besikting så påpekades att kedjan var slapp, jag hoppade bums på hojen och den blev godkänd. När jag kom hem efter en trevlig dag så justerade jag kedjan, när jag var ute och körde hördes "katci, katci, katchi"(dålig på härma exakt..:rolleyes: )som ökar i takt med man körde, konstaterade att jag spänt lite för hårt, slackade lite och det kändes och lät bra igen!

Åkte till Rörken utan att gjort något mer med hojen, där tyckte de kedjan var för spänd, och jag såg givetsvis själv det, fast jag tyckt det varit bra när jag suttit på hojen, men ändå OK för att köra den dagen. MEN bara jag rullade hojen till kön så tyckte jag det var bättre igen då jag satt på hojen och kollade på kedjan:confused:
Efter jag justerat kedjan igen efter hemkomst så tycker jag ändå att ljudet börjar förfölja mig(Katchi, katci...) låter ändå inte mycket men enerverande

Så förmodligen så har väl kedjan blivit "ojämt" utdragen? Kan det vara så:va Bakre drevet ser helt ok ut, kedjan med, det kanske är framdrevet som blivit slitet? Eller enbart någon länk som katchingar.
Fara att köra så här??

Vad skall jag göra tycker ni?

1) Efter att försöka justera bäst möjligt,In med propparna och köra tills det rasar eller blir märkbart sämre?

2) Omedelbart bums byta hela drivpaketet?

Jag vet inte hur långt kedjan gått totalt, har själv satt i 1100 mil i den inspirerande körning och även banköra(ganska hårda mil iofs(??) allt är relativt.. men inte massa ryck o slit med koppla upp den på bakhjulet och åkt och stegrat) och x-antal mil före?

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Låter som en "oval" kedja.
Om du sträcker kedjan så att den halva varvet blir för spänd så kan packboxen på utgående axel ta stryk och börja läka olja, då måste motorn klyvas för att byta packbox, mindre skoj.

Dra i en länk längst bak på drevet och se hur mycket du kan se av kuggarna, om du kan lyfta kedjan från bakdrevet mer än en halv kugg så är kedjan dålig. Häkta upp hojen på ett depåstöd, snurra på hjulet och titta om kedjan slackar och spänner, gör den det så är den dålig. Det som kan hända är väl mest att om kedjan är riktigt dålig så kan den gå av, och då kan den slå hål på motorblocket.

Kort sagt, byt drivpaket:tummenupp

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
drivpaket

Precis och exackt samma problem för mig, nytt drivpaket beställt :tummenupp

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Har du dåligt smörjd kedja kan en länk ta fast. Kedjan blir spänd vid en punkt och slak när du roterar den lite grann. Oftast blir kedjan spänd när den fasta länken går över framdrevet. Sök reda på den dåliga länken och smörj in den rejält och försök röra på den för hand tills det går jämnt som dom andra. Kan lyckas i bästa fall! Annars köp nytt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har du dåligt smörjd kedja kan en länk ta fast. Kedjan blir spänd vid en punkt och slak när du roterar den lite grann. Oftast blir kedjan spänd när den fasta länken går över framdrevet. Sök reda på den dåliga länken och smörj in den rejält och försök röra på den för hand tills det går jämnt som dom andra. Kan lyckas i bästa fall! Annars köp nytt.

Brukar alltid sköta kedjan, smörja och emmellanåt göra rent och smörja upp igen, har gjort rent den igen, men skall ändå gå igenom den minitiuöst upphissad, tack för tipsen alla!:tummenupp

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hade en länk som nöp på min TL. Bliv liksom ett huggande ljud varje gång den passerade framdrevet. Den var helt stum.

Se till att hålla avfettning borta från kedjan. Tvätta den några gånger per år med diesel. Torka rent och kör med Castrols kedjevax. Jag smörjer kedjan när den är varm och ca var 10-20mil. Torkar av överflödigt vax efteråt. Kedja och drev går utan problem 2500mil.

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Samt smörja kedjan från insidan, alltså lägga oljan/vaxet på sidan som ligger mot dreven.:mattias

Hade onödigt rasslande igår på drivpaketet, sträckte upp den litegrann och drönkte den i olja, blev "som nytt", för stunden allafall :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0