Drivpaketsbyte Suzuki GSX 550 E

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Hejsan grabbar
Eftersom jag är ny mc-ägare sedan -09 och läser mkt här för att lära mig lite, så undrar jag bara lite kortfattatom följande;

1. Hade tänkt byta drivpaketet men har hört att om man vill ha lite mera acceleration men blir då lite sämre topphastighet, hur litet drev fram skall jag sätta på då? Dvs hur många kuggar mindre bör jag då ha? Bågen gör ju inga superhastigheter men lite mera acceleration vore då roligare.

2. Var kan jag hitta handtag, kopplingshandtag/bromshandtag? Hade tänkt byta ut mina men är dålig på att hitta dessa reservdelsfirmor som kanske är betydligt billigare än orginal.

3. När jag byter kedja, bör/skall man sätta dit nitlås också eller vad rekommenderar ni som gjort detta byte?

Tycker Ni är fantastiskt duktiga på bågar och vad som skall göras osv. Det är alltid en fröjd att läsa på SH.

MVH putte65
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte mitt drivpaket komplett från ett företag som säljer www.duells.se sortiment (dom har en utmärkt webbkatalog)

Att få loss det gamla framfrevet kan vara knepigt, läs din manual först.

Många föredrar att köra loss det med mutterdragare, då tycker jag INTE att man ska ha växeln i (andra säger annat) för att då vidarebefodras "knacket" genom alla drev i lådan.

Jag tycker att man lossar framdrevet först genom att någon sätter sig på hojen och trampar på fotbromsen och bromsar fast hjulet.

Det kan funka med dragskaft också.

Det kan vara en bra idé att lossa bultarna till bakdrevet medans hjulet sitter kvar och någon håller på bakbromsen också.

När skruvarna/muttrarna är lossade delar man kedjan på lämpligt sätt.

Listan säger att det här är orginal till din hoj:
GSX 550 E 1982-83
Komplett paket orginaldrevning 27-2418 1629,00
Framdrev 14 kugg 27-0418-14 147,00
Bakdrev 46 kugg 27-1624-46 489,00
Enbart kedja RK530SOx112 28-444 1102,00

Det finns inga mindre framdrev, så du får kika på större bakdrev, och där finns det två kugg större, alltså 27-1624-48 48 kuggar.

Tänk dock på att du måste ha längre kedja då också, så att du inte beställer den som hör till orginaldrevningen (det kan funka) men optimalt vore ju att ha två länkar till....
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Drivpaket till din hoj med billigaste O-ring kedja kostar 1116 kr hos www.S-racing.se. Sedan finns en extraförstärkt kedja och då kostar paketet 1396 kr.

Det brukar bara vara att säga till vad man vill ha för antal kugg på dreven så levereras paketet med dessa utan extra kostnad. Naturligtvis måste man hålla sig till antal kugg som finns.

Det här ska finnas enligt JT sprockets catalogue:
Front Sprocket: JTF 513.14
Rear Sprocket: JTR 816.48
Recommended Chain: : 530 / 112

Front sprocket available in: 13, 14, 15, 16, 17, 18 teeth
Rear sprocket available in: 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 52 teeth

En ner fram och två upp bak brukar märkas tydligt på accelerationen. Tänk på att hastighetsmätarens visning påverkas med samma procenttal som utväxlingen.

EDIT: Kan kanske vara bättre att gå upp 4 kugg bak för att uppnå ungefär samma utväxling.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Drivpaket till din hoj med billigaste O-ring kedja kostar 1116 kr hos www.S-racing.se. Sedan finns en extraförstärkt kedja och då kostar paketet 1396 kr.
Extraförstärkt kedja till en GSX550 från -83 känns väldigt onödigt :hihi

Generellt sätt brukar det vara bättre att gå upp bak istället för att gå ner ifram. Det sliter dels mer på kedjan att ha mindre framdrev, och dels kan kedjan ta i ram/sving.

Jag skulle tro att tex Touringbutiken har bromsgrepp mm till din hoj, men dom är sjukt långsamma! Jag vet inte hur många månader det tog för dom att skicka ett till min R1'a i somras :huvet Och då hade jag dessutom, efter några veckors väntan, köpt på ett annat ställe och avbeställt från dom. Men sen gick det 1,2-2 månader, å så kom det ett iaf :huvet
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top