Dryga föräldrar (pappa)

miicke

Guest
Jag har bestämt mig för att köap en 125:a och jag hade tänkt med en KTM exc...

Men min fader är emot på de flesta sätt. Har tjatat "sönder" förut och det har fungerat, så nu tänker jag försöka igen :p

Men jag kommer inte på allt för många argument, så har ni några så skriv... :)

Kia

Guest
miicke skrev:

Men min fader är emot på de flesta sätt. Har tjatat "sönder" förut och det har fungerat, så nu tänker jag försöka igen :p

Jobbar man och tjänar sina egna pengar så bestämmer man väl själv vad man vill lägga dem på?? :confused: :va

klingberg

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Honda NSR -97
miicke skrev:

Här är en liknande tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78658

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Kräv bara att pappa ställer upp på att skjutsa dig precis vart DU vill, när DU vill.

Gör han inte det, då är ju saken klar :tummenupp

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
SolitudE skrev:
Kräv bara att pappa ställer upp på att skjutsa dig precis vart DU vill, när DU vill.

Gör han inte det, då är ju saken klar :tummenupp

Han kan väl säga nej i vilket fall?

Jobbar du och tjänar egna pengar? eller kommer de bli pappa betalar
för hela slanten? Då förstår jag han. MEN om du har tjänat, eller
kommer tjäna egna pengar så är de väl inge mer å snacka om.

Sen kan du ju be lite snällt om han kan hjälpa dig lite med betalningen.

Jag köpte i varje fall MCn helt själv, osså låna jag till skinnställ. Sen så hjälpte dom till mycket på körkortet. Man ska få arbeta lite för de man vill ha :banana

miicke

Guest
nomolas skrev:
Han kan väl säga nej i vilket fall?

Jobbar du och tjänar egna pengar? eller kommer de bli pappa betalar
för hela slanten? Då förstår jag han. MEN om du har tjänat, eller
kommer tjäna egna pengar så är de väl inge mer å snacka om.

Sen kan du ju be lite snällt om han kan hjälpa dig lite med betalningen.

Jag köpte i varje fall MCn helt själv, osså låna jag till skinnställ. Sen så hjälpte dom till mycket på körkortet. Man ska få arbeta lite för de man vill ha :banana
Jag har sparat ihop till egna pengar ja. Och han kommer troligtvis inte betalla någonting.

Han tjatar hela tiden om att det är farligt o.s.v :rolleyes:

Smokey__88

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Honda NS125F -88, Monkeybike -05, Minimoto 14E
dra bara å köp en, så gjorde jag, sen fick min farsa reda på det

gnagaren

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Blackbird
Han tjatar hela tiden om att det är farligt o.s.v :rolleyes:[/QUOTE]

DE e ju fan faligt att gå övergatan,köra bil,leka med matmixer.....ja o.s.v

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
miicke skrev:

Usch jäkla i landsproblem!

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Det är farligt att leva, man kan dö. ;) Och då kan man lika gärna göra det när man har roligt.

Fick du köra moped? Kanske dessutom trimmat? Fråga honom i så fall vad som är farligast, att ge sig ut i trafiken på ett tvåhjuligt fordon utan körutbildning, eller med körutbildning...

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
mina föräldrar hade inget problem... (efter att ha tjatat från september till januari om att skaffa hojj kort :huvet )

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
har du nåt syskon som fått nåt dyrt nyligen lr när de va i din ålder?
jag säger alltid typ att: men syrran fick ju d o d till hästen.

Så får man som man vill :)

BTW: min syrra har haft ett antal hästar sen hon var 7 år så att jag fick hojen var en kompensation (stavning?) :tummenupp

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Ska du köra me den i skogen eller på vägen??? Har du körkort???

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är klart de tror att det är farligt. Det vet ju alla som kollar på teve och läser tidningar att MC är det farligaste man kan hålla på med. har man otur får man långt hår och tatueringar och blir med i såna där...vahettere...Mc-gäng.

Många föräldrar förstår inte vikten av att göra saker man vill utan man ska göra som de vill. Har du en tjurig farsa kan det vara svårt.
Min polare hade samma problem när han tog lätt kort. Men han skaffade sitt körkort och när han väl hade det så förstod hans föråldrar att han verkligen ville göra detta och köpte tillochmed hojen åt honom.

Så börja med ditt kort, med eller utan deras tillstånd så kanske de ändrar sig sen.
Du kan ju också lova att inte göra saker som andra 16-åringar håller på med om dom låter dig skaffa mc-kortet såsom sprit, droger, gångbråk, analsex och annat trevligt. Det brukar göra susen.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
Jag kan bara säga att har man sparat ihop pengarna så är det bara att köpa, jag är lite för gammal för att mina föräldrar ska bestämma över mig men de vill ju ändå alltid säga nått när det gäller "farliga saker" eftersom pappa vet en del kompisar till honom som kört ihjäl sig... så då är det farligt med hoj..
Men en dag så kom jag hem och bara visade en hoj.. hade inte kortet än.. och han blev bara glad.. tog det jätte bra, tyckte den var fin och frågade om han kunde provköra den... hehe pappa helsåld.. så han ha varit ute med mig och åkte ett x antal gånger...

KÖP BARA..!!!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
porec skrev:
Jag kan bara säga att har man sparat ihop pengarna så är det bara att köpa

Riktigt så enkelt är det inte... läs exempelvis under "Ungdomars rätt att ingå avtal":
http://www.str.se/visa.asp?id=twerq6axuto3njc6d0

Faktum är att barn och ungdomar i många fall måste acceptera att föräldrarna har ett övergripande inflytande över många saker.
Det är farligt att köra motorcykel, den som säger något annat pratar i nattmössan. När man är vuxen, eller i varje fall myndig, har man i allmänhet rätt att själv avgöra vilka risker man vill ta - tills dess är det föräldrarnas ansvar och skyldighet att bestämma.

Det bästa rådet till den som vill köra hoj fast föräldrarna är emot det, är att argumentera väl. Berätta hur mycket mer ingående utbildningen är idag än när de själva var i körkortsåldern. Hur bra och utvecklande social samvaro det i regel är inom hojklubbar av olika slag, allt från rena tävlingsklubbar (cross, enduro, trial, speedway, RR etc) till kompisklubbar. Att du självklart kommer att använda full skyddsutrustning varje gång du kör hoj. Att du självklart aldrig kommer att köra hoj bakfull (möjligen överkurs för de flesta 16-åringar :rolleyes:). Att hojen alltid kommer att vara i helt trafiksäkert skick. Att det är pengar som du själv sparat/jobbat ihop. Att ditt motorcykelägande/körande inte kommer att belasta deras ekonomi.

Fungerar inga argument och du märker att det verkligen är tvärstopp, så bit i det sura äpplet och släpp ämnet - åtminstone för ett tag. Ta upp det igen efter en tid, lagom påstridigt utan att bli tjatig, så att det märks att du har ett tydligt mål. Är det fortfarande tvärstopp så är det bästa att bita ihop och vänta till 18-årsdagen. Att gå tvärt emot föräldrarnas vilja och köpa hoj eller ta KK ändå är inget bra alternativ, det kan leda till mer besvär än någon av parterna vill ha.
Jag har varit tonåring. Jag har tonåringar i familjen nu. Tro mig. :)

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
XR600R -96
Jag tjatade lite hit och dit.
Om man pratar om det när någon av din pappas kompisar är i närheten och han har druckit lite är det mycket lättare. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag var visserligen 25 när jag skaffade min 750, men jag anade att det skulle bli ett jävla liv ändå... :rolleyes: Så jag drog på mig stället och åkte hem till mor&far. Morsan såg mig först å undrade om jag köpt hoj, efter en stunds stirrande. Japp svarade jag, och hon sa bara "va roligt, du måste berätta för pappa". Farsan undrade bara vad jag hade köpt, och tyckte att jag skulle köra försiktigt. Sen gick han och började rota efter en bra plats att ställa den på, så jag slapp ha den utanför lägenheten! :tummenupp
Inte riktigt den reaktion jag hade förväntat mig, jag hade gissat på många och långa moraltårtor om min närstående död, dårar på mc osv... Dock har man ju hört om farsans bravader med hoj när han va i min ålder, så han kunde inte säga så mycket :)

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
gnagaren skrev:
Han tjatar hela tiden om att det är farligt o.s.v :rolleyes:

DE e ju fan faligt att gå övergatan,köra bil,leka med matmixer.....ja o.s.v[/QUOTE]

de är inte 125an som är farlig utan förran :hihi ... dumma omkörningar i största del är ju då de händer saker då bilen framför inte har sät en och svänger av :död

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept