Dt 125 Re

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Ja då har man varit och köpt sig en DT 125 Re -98. Men man undrar ju lite om den här då. Som tex om hur man vet om den är ostrypt eller inte.
1. Är den strypt som det står i papprena, i topplocket och i avgasröret.
2. Finns det någon trimpipa som någon kan rekomendera till den.
3. Om man sätter på en trimpipa måste man då gå upp i munstycke (Min kompis ostrypte sin NSR (NSR_martin) och han behövde inte byta munstycke fast det kanske man behöver ändå för det verkar ju som om det var nåt special med den.
4. Om man ska sätta på ett par vita mini blinkers så undrara jag om man måste ha nytt blinkrelä eller om det funkar med det som sitter på (var kan man köpa vita mini blinkers).


Välldigt tacksam för svar så snabbt som möjligt!
 

Bifogat

  • DTre 125 (2).JPG
    DTre 125 (2).JPG
    8 KB · Visningar: 48

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
1. Topplocket är den förmodligen inte strypt i, sålänge den inte är importerad. Iså fall är toppen bytt, eller så sitter det en extra tjock packning.
I kröken är den dock förmodligen strypt.
2. ----
3. JA du måste gå upp i munstycke eftersom den får ut mer avgaser, måste den få in mer bränsle. Gör du inte det så kan du få vissa konsekvenser.
4. Ja, sålänge de nya blinkersen inte har lampor som är på högre effekt än dina nya.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
zpeppy skrev:
3. Om man sätter på en trimpipa måste man då gå upp i munstycke (Min kompis ostrypte sin NSR (NSR_martin) och han behövde inte byta munstycke fast det kanske man behöver ändå för det verkar ju som om det var nåt special med den.

Skillnad på att ostrypa och bya hela röret, förmodligen så gör strypningen som sitter vid insuget på NSRen att man inte behöver mindre munstycke, dvs, man behöver inte byta när man ostryper... (En teori jag har.... Borde va så...)

Men ska man byta hela avgassystemet lär man väll få gå upp i storlek...?
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
cRoC skrev:
1. Topplocket är den förmodligen inte strypt i, sålänge den inte är importerad. Iså fall är toppen bytt, eller så sitter det en extra tjock packning.
I kröken är den dock förmodligen strypt.
2. ----
3. JA du måste gå upp i munstycke eftersom den får ut mer avgaser, måste den få in mer bränsle. Gör du inte det så kan du få vissa konsekvenser.
4. Ja, sålänge de nya blinkersen inte har lampor som är på högre effekt än dina nya.

Tack så mycket men i papprena står det att den är 9 kw men det kan inte vara sant. När jag köpte den i söndags så mumlade killen som jag köpte den av att han hade bytt nåt med topplocket men jag fattade inte riktigt vad han menade för han vill nog inte att jag skulle veta att den inte var i 9 kw längre men som jag tycker när jag kör den så känns det inte som några 13 hk precis, snarare uppåt 19-20hk. Om det nu är så att det bara är en strypning i pipen så kanske man skulle ta och byta den till någon goare trimpipa så är det någon som kan rekomendera någon.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
cRoC skrev:
3. JA du måste gå upp i munstycke eftersom den får ut mer avgaser, måste den få in mer bränsle. Gör du inte det så kan du få vissa konsekvenser.

Precis, men med orginalpipa ostrypt ska man inte behöva byta munstycke väll? IAF inte på NSR, snackade med en verkstad som hade koll på grejjerna, dom sa att det ska inte behövas, dom sa att dom kollade det men att det heller inte behövdes byta, så jag får väll lite på dom, dom brukar ha hand om NSRer...
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag har letat som fan med sökfunktionen men jag hittar inget om något rör till en dt.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
zpeppy skrev:
Tack så mycket men i papprena står det att den är 9 kw men det kan inte vara sant. När jag köpte den i söndags så mumlade killen som jag köpte den av att han hade bytt nåt med topplocket men jag fattade inte riktigt vad han menade för han vill nog inte att jag skulle veta att den inte var i 9 kw längre men som jag tycker när jag kör den så känns det inte som några 13 hk precis, snarare uppåt 19-20hk. Om det nu är så att det bara är en strypning i pipen så kanske man skulle ta och byta den till någon goare trimpipa så är det någon som kan rekomendera någon.

Eller så ostryper man bara orginalröret :va
Blir billigare så, dessutom så lär man väll förlora en hel del effekt på låga varv med effektpipa? På en offroad vill man ju ha bra botten...
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
NSR_Martin skrev:
Eller så ostryper man bara orginalröret :va

man vill ju ha mera effekt och dessutom är det ju bara att sätta tillbaka det gamla sen när man ska sälja den. Surt att svetsa och hålla på (man vet ju hur det var förra gången)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
zpeppy skrev:
man vill ju ha mera effekt och dessutom är det ju bara att sätta tillbaka det gamla sen när man ska sälja den. Surt att svetsa och hålla på (man vet ju hur det var förra gången)

Gah, du hann citera mig, jag skrev nått mer...

"Blir billigare så, dessutom så lär man väll förlora en hel del effekt på låga varv med effektpipa? På en offroad vill man ju ha bra botten..."

Men så mycket jobb är det inte för att få bort pluggen, och varför kan du inte sälja den ostrypt?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Pluggen får du dit för en hundring sen igen, det är inga problem. Visst det ger kanske 3-4 kusar med en effektpipa och ett goare ljud. Men jag tycker inte det är värt det, men visst, har du massor med kulor till övers så.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
cRoC skrev:
Pluggen får du dit för en hundring sen igen, det är inga problem. Visst det ger kanske 3-4 kusar med en effektpipa och ett goare ljud. Men jag tycker inte det är värt det, men visst, har du massor med kulor till övers så.

Hmm... Det är väll ingen avgasport i dom, dessutom är dom väll gjorda för bra med effekt på höga varv? Då får man ju (?) sämmre bottendrag, kan man inte säga att det man vinner i topp förlorar man i botten med effektavgassystem...? :va
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Fan vad ni snackar mycket. Var kan man få tag på ett gianelli system? NÅn som vet?
 

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
4. I dom vanligaste miniblinkersarna på markanden som dom flesta välsorterade mc handlare borde ha hemma/kunna ta hem sitter det 23w lampor.
Det ska endå inte vara något problem oavsett om du har 10w eller 21w i dina nuvarande blinkers.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
NSR_Martin skrev:
Hmm... Det är väll ingen avgasport i dom, dessutom är dom väll gjorda för bra med effekt på höga varv? Då får man ju (?) sämmre bottendrag, kan man inte säga att det man vinner i topp förlorar man i botten med effektavgassystem...? :va

Tjao egentligen flyttar man upp registret lite bara, men topeffekten ökar också. Visst får man lite sämre bottendrag, men en 125a ska köras på högvarv :tummenupp
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
nicke skrev:
hoppas att nått kan hjälpa..., men om du är ny här, lär dig använda SÖK funktionen..

Får du vara petig får jag också vara det!

Sökfunktionen sitter ihop! :arsele
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top