DT 50 strular och har testat typ allt.

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Hej! är ny på detta forum och tänkte att jag kanske kunde ta hjälp från er här på forumet. Nu är det så att min dt50 strular så man blir förbannad, den dör på fullgas men när choken är i så går den som en dröm men när man går upp i munstycke så finns problemet kvar och även när man går ner i storlek. Jag har bytt packbox (kopplingssidan), membran, insug, stift, munstycke och alla filter men jag ser Inge bättre resultat. Skriv gärna om ni har några idéer tack!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Den tömmer flotör huset från bränsle.

Gör rent kranen o dess filter i tanken o ta bort ev filter på bränsle slangen.

När det är gjort så testar du hur många liter soppa det rinner genom kranen slang. Hamnar du på 2-5 liter är det ok.

Går den ej då heller så tar du loss flotör huset o kontrollerar flotör höjden samt att det inte är skit i nål ventilen som flotören stänger.

Håll förgasaren över en burk/hink utan flotör huset o så på med kranen så ser du hur mycket det rinner på 1 minut är det under 1 liter så är problemet från slang anslutningen till nålventilens utlopp. Skit i förgasaren.

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Den tömmer flotör huset från bränsle.

Gör rent kranen o dess filter i tanken o ta bort ev filter på bränsle slangen.

När det är gjort så testar du hur många liter soppa det rinner genom kranen slang. Hamnar du på 2-5 liter är det ok.

Går den ej då heller så tar du loss flotör huset o kontrollerar flotör höjden samt att det inte är skit i nål ventilen som flotören stänger.

Håll förgasaren över en burk/hink utan flotör huset o så på med kranen så ser du hur mycket det rinner på 1 minut är det under 1 liter så är problemet från slang anslutningen till nålventilens utlopp. Skit i förgasaren.
Tack för svaret!
Tänkte att det kanske skulle vara nåt åt det hållet, jag gjorde rent förgasaren i motortvätt och det flödar rätt bra. Moppen går bättre med choken så den får väl rätt mängd soppa i skålen då den drar mer på choken? Ska dubbel checka allt imorn

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tänk på att en del förgasare har ett litet filter under bränsleslanganslutningen, om anslutningen är löstagbar så skruva loss den och kolla hur där ser ut. Har själv haft en moppe med liknande symptom och den sög förgasaren tom på soppa i snabbare takt än det rann till då anslutningsfiltret var igentäppt. hjälpte varken att rengöra förgasaren eller bestycka om men så fort jag lossade nippeln som bränsleslangen sitter på så såg jag att därunder satt en liten sil som var helt igensatt. Rengjorde silen och monterade ihop, efter det gick moppen klockrent.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tänk på att en del förgasare har ett litet filter under bränsleslanganslutningen, om anslutningen är löstagbar så skruva loss den och kolla hur där ser ut. Har själv haft en moppe med liknande symptom och den sög förgasaren tom på soppa i snabbare takt än det rann till då anslutningsfiltret var igentäppt. hjälpte varken att rengöra förgasaren eller bestycka om men så fort jag lossade nippeln som bränsleslangen sitter på så såg jag att därunder satt en liten sil som var helt igensatt. Rengjorde silen och monterade ihop, efter det gick moppen klockrent.
Delorto har detta.

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Hej! är ny på detta forum och tänkte att jag kanske kunde ta hjälp från er här på forumet. Nu är det så att min dt50 strular så man blir förbannad, den dör på fullgas men när choken är i så går den som en dröm men när man går upp i munstycke så finns problemet kvar och även när man går ner i storlek. Jag har bytt packbox (kopplingssidan), membran, insug, stift, munstycke och alla filter men jag ser Inge bättre resultat. Skriv gärna om ni har några idéer tack!
Nu fick jag moppen att funka och det jag gjorde var att byta till orginal förgasare och det funkade kanon, ska försöka se om jag kan hitta smuts eller liknande på den gamla förgasaren då den funkade innan och sen bara gav upp vilket låter orimligt. Gick så klart upp i munstycke på orginal förgasaren då jag pillat lite på moppen så ingen missuppfattar :)

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Nu fick jag moppen att funka och det jag gjorde var att byta till orginal förgasare och det funkade kanon, ska försöka se om jag kan hitta smuts eller liknande på den gamla förgasaren då den funkade innan och sen bara gav upp vilket låter orimligt. Gick så klart upp i munstycke på orginal förgasaren då jag pillat lite på moppen så ingen missuppfattar :)
Har nu efter senare undersökning kommit fram till att spolen var lite vek och jag var ju inte jätte smart att kolla det, iaf så orkade inte gnistan på den trasiga spolen antända den mängd soppa och luft som kom in i cylindern med den större förgasaren och när jag sedan bytte till en mindre fögge så var gnistan tillräckligt stark att antända den mängd som kom in i motorn men jag märkte att den hackade lite och då kom jag fram till att det var spolen, det förklarar varför den mindre förgasaren funkar bättre :)

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Så nu sitter det en ny spole på moppen och den stora fuggen funkar?
Har inte testat den stora föggen men den mindre hade samma problem men inte lika illa så det var körbart men sen bytte jag spole och den funkade som innan, sen hittade jag inget fel på den större förgasaren så spolen måste varit svaret

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår