DT med koniskt?

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Är det någon som har en Dt med koniskt luftfilter på? :va Skulle vara kul och veta om någon har det, och en bild vore kanon! Funderar på att skaffa ett, och sätta på. Men har som vanligt lite tankar och funderingar! :tomten

Borde man ha någon sorts förlängningsslang? Alltså inte montera direkt på förgasaren? Tror Granath_ har predikat om detta i någon tråd. :näsblod

Och ska man försöka ta bort den befintliga luftburken? Eller hur satan ska man få plats med det nya godiset? Har förövrigt slängt i väg en beställning på Deppipes.... :D (Jobbat bra, 14 dagar = 7papp! :brinnerup )

Så, har någon haft koniskt? :tomten
Låt nu höra, Dt-folket! :yoparty

/mvh Johan

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kopte ett oppnare luftfilter sammtidigt som jag bestellde Effekt system fron giannelli.
TwinAir hette det.
hehe inte i narheten av koniskt do, men endo nott :)

Skalman021

Medlem
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Yamaha MT-09
Funderar också på att skaffa koniskt!! Ska kolla på måndag om JR Har nåt som passar! kan åter komma om svar. :hihi

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
MIne101 skrev:
Funderar också på att skaffa koniskt!! Ska kolla på måndag om JR Har nåt som passar! kan åter komma om svar. :hihi
Gör det! Är sugen att montera det samtidigt som Deppipes, lite "extra" liksom. Men går de och få till på ett bra sätt?

/mvh Johan

Skalman021

Medlem
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Yamaha MT-09
Extreem_ skrev:
Gör det! Är sugen att montera det samtidigt som Deppipes, lite "extra" liksom. Men går de och få till på ett bra sätt?

/mvh Johan

JO skulle oxå vilja ha ett nytt system men har fan inte dom pengarna!!! :(

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
Extreem_ skrev:
Se så, ta det imorrn! :pannkyss :rolleyes:

Blir de mer brööl med konsikt trots opluggad? :va
Och var är Granath_? Han har förövrigt bytt avatar... :( :gråta :kär

/mvh Johan

Mer bröl blir det garanterat :gnissla

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Extreem_ skrev:
Och var är Granath_? Han har förövrigt bytt avatar... :( :gråta :kär

/mvh Johan

min tråd handlade om ett koniskt på en suzuki rg, men ett koniskt är ett koniskt. anledningen till att jag har ett förlägnings-rör på den är för att filtret inte får plats direkt på förknasaren.
sedan problemet jag hade med min var ett dåligt filter.

EDIT : det blir garanterat mer bröl, mer effekt? vettefan. tvivlar.

är väl bara att köpa ett & prova, glöm ej att titta stiftet :banana

anledningen till en ny tråkig avatar var att jag inte orkade förstora den som nu kommer läggas upp :3freak oxå en über-sexig på min fina mage :kär

passa er alla damer på sh.com :drool

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tänk på att ha avstånd mellan filter och fuge .... annars kan det blir turbulens av något slag och inga kanter.

Mitt nyinköpta filter:) passar rakt på förgasaren, dock 38mm / 68

edit körde med nått filter för 150 kr förut satte på det här och fick helt annan karkatär med vrid mycket lägre ner:)

Bifogat

• sportfilter.JPG
    sportfilter.JPG
    103.3 KB · Visningar: 51
Last edited:

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Varför kommer det så många trådar om det här?

Vad är problemet?
Köp ett filter, sätt på. That's it. Det är ju inte precis som om det är dyrt eller svårt, tom jag skulle klara av att montera ett och det kostar inte över en tyyyysenlapp.

Det är ALLTID bättre än orginal (Om du inte snålar och köper ngn skit).

Last edited:

Solid snake

Guest
sismo skrev:

Vad är problemet?
Köp ett filter, sätt på. That's it. Det är ju inte precis som om det är dyrt eller svårt, tom jag skulle klara av arr montera ett och det kostar inte över en tyyyysenlapp.

Ja det är ALLTID bättre :rolleyes: , speciellt om det är en vacuumförgasare. :7peta

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
sismo skrev:
Och 125:eek:r har så fruktansvärt ofta vacuumförgasare.

just om du får till skarpa kanter m.m. så kan det verkligen försämra pretsandan men annars kan ja hålla med dig ... och ljudet gnäller man ju inte över:)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
sismo skrev:

Vad är problemet?
Köp ett filter, sätt på. That's it. Det är ju inte precis som om det är dyrt eller svårt, tom jag skulle klara av att montera ett och det kostar inte över en tyyyysenlapp.

Så du säger att det alltid är bättre?

Jag säger, det är alltid sämre. Enligt Ebos när jag köpte filter var det bästa att låta original luftburken vara kvar eftersom att den är avstämd till motorn. Dock vid hård trimmning (inte bara ett effektsystem) är öppna bättre.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Padde skrev:
Så du säger att det alltid är bättre?

Jag säger, det är alltid sämre. Enligt Ebos när jag köpte filter var det bästa att låta original luftburken vara kvar eftersom att den är avstämd till motorn. Dock vid hård trimmning (inte bara ett effektsystem) är öppna bättre.

Ligger en del i det du säger, ett effektsystem kan man ju fortfarande köra med orginalburken och få mer effekt, en av anledningarna är ju också att det är svårt att bestycka en förgasare orginal. och den är avstämd för just den motorn posv...
Men vid trim så kan man behöva mer luft och då kan det vara bra med kon, men att det blir ett mustigare ljud kommer man inte ifrån...

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Solid snake skrev:
Hade du sagt att du bara menade 125:eek:r så hade jag inte skrivit.
Jag antog att det var underförstått med tanke på vilket forum vi befinner oss i.

Mer luft = Mer soppa = Mer effekt. Med rätt bestyckning, så kan man vara glad.
Men den effektskillnaden är så liten med endast Konfilter, så att rätt bestyckning är omöjlig (I stort sett iaf) med hjälp av bondmetoden (Gasa, kolla stift osv utanför huset). Men med ett par vändor i bromsbänk så blir det skillnad, om än knappt märkbar....

Solid snake

Guest
sismo skrev:
Jag antog att det var underförstått med tanke på vilket forum vi befinner oss i.

Men den effektskillnaden är så liten med endast Konfilter, så att rätt bestyckning är omöjlig (I stort sett iaf) med hjälp av bondmetoden (Gasa, kolla stift osv utanför huset). Men med ett par vändor i bromsbänk så blir det skillnad, om än knappt märkbar....

Nädu, du får allt ta och skriva vad du menar, hur ska man annars veta? Man är väl ingen tankeläsare heller?

Förresten sen när blev mer luft soppa? :va

Edit, en annan sak, du snackar om att få mer effekt på insugssidan blablabla du vet väl om att öppnar du upp på ena sidan så måste du även öppna upp på andra sidan?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Det är så sant att mer luft är det man strävar efter. Men jag kan garantera att en orginalburk ger mer luft än ett öppet koniskt filter. Det är inte så enkelt som att ett "luftigt" filter ger mer luft in i motorn. Det är pulser och resonanser som man utnytjar i en luftburk och ger dom hästkrafter man önskar, vid varvtalen motorn är gjord för.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...