Dt125 tokvarvar :confused:

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Dt125 tokvarvar

Skulle ut och köra en sväng i det fina vädret idag. Gjorde allt som vanligt startade hojen, lät den stå en stund på tomgång medans jag tog på mig hjälm och handskar.
Då gick den normalt (1000-1500varv/min).
Kom ca:1 km på min dagstur, då jag skulle svänga i en korsning, drar in kopplingen och ska växla ner, då går inte motorvarvet ner till tomgång utan ligger på runt 4000varv/min.
Kör självklart hem och kollar vajrar, rengör förgasare och kollar alla packningar och insugsplattan om det var sprickor eller liknande, så den tar tjuvluft, men inte fan hjälpte det.

Satte ihop den igen och samma visa igen ligger på 4000varv/min på tomgång, går inte heller sänka med tomgångs skruven.

Det är väldigt lustigt att det bara blir så här, har/hade inte skruvat på den alls. Den gick ju som den skulle innan jag körde iväg :va

Ska kolla så inte nålen har kommit ur läge och även spruta startgas på alla packningar och se om man kan hitta nån spricka som man inte sett när man studerat packningarna.
Nån som har nån teori till vad det kan vara? :Bugar

//Niklas

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Min RGV varvade ut över varvstoppet av sig själv utan gaspådrag. Den självtände pga snål blandning och de gick då inte ens stänga av den på dödaren eller tändningen då det självantände som sagt. Lite mysko. Gav man fullgas så dog den, felet var otätt insugsgummi.

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Det har jag gjort, men det hjälpte inte.
Hade ju förgasaren borta och då tittade jag om trottlen gick i bottnen och det gjorde den.

//Niklas

SolitudE skrev:
Smörja upp din gasvire och se till att den går i bott. :tummenupp

Men min varvar inte mer än ca 4000varv/min. Och den är med på resten av registret. :va Det är precis som om tomgång är uppställd, men den reagerar inte om man ändrar på tomgångsskruven
Ska kolla om den tar tjuvluft idag när jag kommer hem från skolan.

//Niklas

philsson skrev:
Min RGV varvade ut över varvstoppet av sig själv utan gaspådrag. Den självtände pga snål blandning och de gick då inte ens stänga av den på dödaren eller tändningen då det självantände som sagt. Lite mysko. Gav man fullgas så dog den, felet var otätt insugsgummi.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
philsson skrev:
Den självtände pga snål blandning och de gick då inte ens stänga av den på dödaren eller tändningen då det självantände som sagt.

Aj då.

Då går nog min hoj lite snålt när det är fuktigt ute :näsblod

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Ska göra detta. För cylinderfoten är det inte och inte heller nått med förgasaren. Ringde dem på Mascot Motor och han var 99% säker på att det var packboxen bakom svänghjulet.
Men går det kolla den med startgas, svänghjulet är väl ganska mycket ivägen eller?
Förklara hur du menar lite mer detaljerat. :fatta!
:tungan

//Niklas
UrbanTiger skrev:
Det låter som tjuvluft.
Kolla förgasaranslutning och cylinderfotspackning genom att spraya välriktat med startgas. Ökar varven så läcker det där du sprayar.
Är det inte förgasare eller cylinderfot så ör det antagligen packboxen innanför svänghjulet. Lossa generatorkåpan och gör om testet där. Akta fingrarna bara.

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Var han helt säker?

De gånger jag varit med om att den packboxen krånglat på mopeder så har det nämligen aldrig startat alls.

Om cylinderfots packningen gått, bör det inte läcka in kylvatten i vevhuset då? Är iofs inte hundra på hur undersidan på en DT cylinder ser ut:tungan

Metoden att spraya startgas på de packningar och liknande som man tror läcker, fungerar som så att motorn läcker in luft på stället där man sprutar startgas, kommer motorn suga in startgasen i läckan, och därmed ökar varvtalet.

Men av rädsla för att startgasen ska ta eld eller explodera, så har jag aldrig provat
:)

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Starta den o kolla EXAKT hur mycket den varvar, sen tar du bort svänghjulet o sprayar ordentligt sen sätter du dit det, startar o kollar EXAKT hur mkt den varvar...
Eller så köper du en ny box o provar... det känns smidigast :)

Mvh erik

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Stänger trotteln ordentligt och nålen går ned i emulusionsröret tar den förmodligen tjuvluft nånstans

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Ljunghusen skrev:
Stänger trotteln ordentligt och nålen går ned i emulusionsröret tar den förmodligen tjuvluft nånstans

Jo, det har vi kommit fram till med. Pratade som sagt med dem på Mascot Motor och han var säker på att det var packboxen bakom svänghjulet.
Han sa att det är ett ganska vanligt problem på just dt.

//Niklas

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...