Solid snake skrev:
Du eeeh, vi säger såhär, en dt har landsvägsanpassad dämpning = mjuk för att ge komfort, gjord för att gå på asfalt.
En cross ska man kunna hoppa med o sånt, köra i terräng med, den är hård som fan vill jag lova och lämpar sig verkligen inte för väg där den känns som stelbensram, typ.
Edit: såg nu att du hade skrivit att du inte var så kunnig inom ämnet så jag ber om ursäkt om jag var lite "pushy" så att säga.
Varför ska man ha mjukt på gata? Ser ingen anledning till det, då niger den som fan o sen sätter sig när man gasar osv, på gata är det bättre med lite hårdare fjädring, det är min personliga åsikt iaf, i skogen är det viktigare med mjuk dämpning då man verkligen ha nytta av det, har man hård dämpning där studsar man mest omkring, men det är viktigt att ha BRA dämpning som är progresiv och rätt inställd, lagom retur osv....
Ang DT som hoj, jag vill kalla den för "den perfekta kompromissen".... Med det menar jag att den klarar allt, men är inte mer än bra på nått. Förenklat och simpelt beskrivet.
Vill du ha en lite mer extrem hoj så titta åt hållet gasgas eller liknande, husqvarna är nog svårt o hitta även om det är en fin hoj... både gasgasen och min husqvarna ligger väll på runt eller strax över 40 hk jämfört med DTns 25 hk, vilket gör hojen grymmt mycket roligare, men det har inte bara fördelar, DTns motor är lugnare, håller bättre, har inte lika täta serviceintervaller osv. Crossdäck på gata är "pest o pina", bara så du vet, iaf billiga skitdäck som jag köpte till min
Men offroaddäck som både passar gata och skog går hitta, men det är dyrare.... Motorn på min, och förmodligen gasgasen, är väldigt hetsig och högvarvig motor, ingen lugnt touringmotor direkt, så det lämpar sig inte alls att köra lite längre sträckor med! Värt att tänka på...