dt125lc, är den bra?

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
ska ha en ny hoj nu till våren när jag ska ta A1 och har kollat lite på yamaha Dt125lc. Har ett par frågor om den

1 Hur är väghålningen och bromsar?
2 Hur är effekten?
3 Nått specielt man ska kolla efter när man köper?
4 Är det 6 eller 12volt på den?
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
gjorde det och hittade nästan nada, inget om vilken volt det var bara att det var "en klen" motor i den. Men jag vill veta lite mer än så, vad är det som är klent i den t.ex.?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Yamaha DT. ca 17kw eller 25hk.

fördelar::
slitstark motor som det finns bra med reservdelar till.

nackdelar:
dämpningen är "skit". Inget att leka skog med.

Det är mina få kunskaper om denna maskin. Klen motor syftar nog på hästkrafterna för slitstark ska den vara.
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
philsson skrev:
Yamaha DT. ca 17kw eller 25hk.

fördelar::
slitstark motor som det finns bra med reservdelar till.

nackdelar:
dämpningen är "skit". Inget att leka skog med.

Det är mina få kunskaper om denna maskin. Klen motor syftar nog på hästkrafterna för slitstark ska den vara.

Ang. Dämparna, vad är klent med dem? Både bak och fram eller?
Går de lätt sönder och i så fall finns det andra dämpare man kan dra dit som inte kostar så mycket?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Kobolt skrev:
ska ha en ny hoj nu till våren när jag ska ta A1 och har kollat lite på yamaha Dt125lc. Har ett par frågor om den

1 Hur är väghålningen och bromsar?
2 Hur är effekten?
3 Nått specielt man ska kolla efter när man köper?
4 Är det 6 eller 12volt på den?

1. Väghållningen duger, bromsarna är bra. Dock är det trumma bak men det gör inget.
2. 22hk (med ypvs) och ca 95kg = helt ok
3. Inget speciellt egentligen, kolla allt som vanligt.
4. 12v.

Köp den med ypvs! Roliga och billiga hojar :) Slänger med en bild på min gamla, gick fint på slangen :tummenupp
 

Bifogat

  • dt125lc.jpg
    dt125lc.jpg
    86.8 KB · Visningar: 86
  • NissE på lunda.JPG
    NissE på lunda.JPG
    68.7 KB · Visningar: 88
  • NissE på lunda2 640 liten.jpg
    NissE på lunda2 640 liten.jpg
    78.2 KB · Visningar: 77

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Kobolt skrev:
ska ha en ny hoj nu till våren när jag ska ta A1 och har kollat lite på yamaha Dt125lc. Har ett par frågor om den

1 Hur är väghålningen och bromsar?
2 Hur är effekten?
3 Nått specielt man ska kolla efter när man köper?
4 Är det 6 eller 12volt på den?

Har inte prövat LC-versionen, men har själv R-versionen, och den funkar skit bra. Bra mellanregister för att vara en 125:a

BTW, välkommen kommunisthatare.
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
Lär nog bli en sån, YPVS självklart!

Kom på två frågor till, Hur fort går den avstrypt resp. strypt samt är det separatsmörjning och hur funkar den då?

EDIT: När gick du på kvarnbergaskolan då? själv slutade jag i våras
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kobolt skrev:
Ang. Dämparna, vad är klent med dem? Både bak och fram eller?
Går de lätt sönder och i så fall finns det andra dämpare man kan dra dit som inte kostar så mycket?
Jag menade inte att det var skitkvalite utan att dom är mindre bra. Nu är jag inte så insatt i vad som gör en dämpare sämre/bättre i terräng men av mina egna erfarenheter så tycker jag att dämpningen går ner i botten lätt och känns väldigt klen, som på en moppe ungefär.
Andra modeller typ KDX, CRM ska ha bättre dämpning.. lite mer likt en cross.
Fast en cross är ju såklart överlägsen dämpning på.
Eh.. du märker att jag inte är nån kung på området men det är inte bara jag som tycker så. sen att jag inte har några vassa argument är för att jag inte är insatt i vad som gör att den känns så kasst.

Den jag kört runt på gick i ca 125km/h med bra axx enligt migsjälv. köp! :tummenupp
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Jag menade inte att det var skitkvalite utan att dom är mindre bra. Nu är jag inte så insatt i vad som gör en dämpare sämre/bättre i terräng men av mina egna erfarenheter så tycker jag att dämpningen går ner i botten lätt och känns väldigt klen, som på en moppe ungefär.
Andra modeller typ KDX, CRM ska ha bättre dämpning.. lite mer likt en cross.
Fast en cross är ju såklart överlägsen dämpning på.
Eh.. du märker att jag inte är nån kung på området men det är inte bara jag som tycker så. sen att jag inte har några vassa argument är för att jag inte är insatt i vad som gör att den känns så kasst.

Den jag kört runt på gick i ca 125km/h med bra axx enligt migsjälv. köp! :tummenupp

Du eeeh, vi säger såhär, en dt har landsvägsanpassad dämpning = mjuk för att ge komfort, gjord för att gå på asfalt.

En cross ska man kunna hoppa med o sånt, köra i terräng med, den är hård som fan vill jag lova och lämpar sig verkligen inte för väg där den känns som stelbensram, typ.

Edit: såg nu att du hade skrivit att du inte var så kunnig inom ämnet så jag ber om ursäkt om jag var lite "pushy" så att säga. :pannkyss
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Du eeeh, vi säger såhär, en dt har landsvägsanpassad dämpning = mjuk för att ge komfort, gjord för att gå på asfalt.

En cross ska man kunna hoppa med o sånt, köra i terräng med, den är hård som fan vill jag lova och lämpar sig verkligen inte för väg där den känns som stelbensram, typ.

Edit: såg nu att du hade skrivit att du inte var så kunnig inom ämnet så jag ber om ursäkt om jag var lite "pushy" så att säga. :pannkyss
lungt..
Föresten så kom du där med den riktiga förklaringen.. precis vad jag var ute efter.. Landsvägsampassad, ordet jag sökte. man tackar. :Bugar
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
philsson skrev:
lungt..
Föresten så kom du där med den riktiga förklaringen.. precis vad jag var ute efter.. Landsvägsampassad, ordet jag sökte. man tackar. :Bugar
Det är en landsvägsanpassad hoj ja är ute efter. Ska dock kunna köras på gursvägar och sånt men det borde den ju klara.

Tack för svaren!
 

Solid snake

Guest
Kobolt skrev:
Det är en landsvägsanpassad hoj ja är ute efter. Ska dock kunna köras på gursvägar och sånt men det borde den ju klara.

Tack för svaren!


Grus o stigar klarar den, men så fort du börjar hoppa så vill den inte vara med, okej små hopp är ju ingen fara, men stora fina hopp (som man kör med crossen) kommer den inte att hålla för.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Kobolt skrev:
Lär nog bli en sån, YPVS självklart!

Kom på två frågor till, Hur fort går den avstrypt resp. strypt samt är det separatsmörjning och hur funkar den då?

EDIT: När gick du på kvarnbergaskolan då? själv slutade jag i våras
Min gjorde 145 :) Räkna dock inte med att alla gör det, men runt en 130 borde inte vara några problem! Strypt vettefan? Japp det är det, min drog typ ingen olja haha :D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nisse Järnet skrev:
Min gjorde 145 :) Räkna dock inte med att alla gör det, men runt en 130 borde inte vara några problem! Strypt vettefan? Japp det är det, min drog typ ingen olja haha :D
lyckomätare. helt klart. :D
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Du eeeh, vi säger såhär, en dt har landsvägsanpassad dämpning = mjuk för att ge komfort, gjord för att gå på asfalt.

En cross ska man kunna hoppa med o sånt, köra i terräng med, den är hård som fan vill jag lova och lämpar sig verkligen inte för väg där den känns som stelbensram, typ.

Edit: såg nu att du hade skrivit att du inte var så kunnig inom ämnet så jag ber om ursäkt om jag var lite "pushy" så att säga. :pannkyss
Varför ska man ha mjukt på gata? Ser ingen anledning till det, då niger den som fan o sen sätter sig när man gasar osv, på gata är det bättre med lite hårdare fjädring, det är min personliga åsikt iaf, i skogen är det viktigare med mjuk dämpning då man verkligen ha nytta av det, har man hård dämpning där studsar man mest omkring, men det är viktigt att ha BRA dämpning som är progresiv och rätt inställd, lagom retur osv....

Ang DT som hoj, jag vill kalla den för "den perfekta kompromissen".... Med det menar jag att den klarar allt, men är inte mer än bra på nått. Förenklat och simpelt beskrivet. :gnissla

Vill du ha en lite mer extrem hoj så titta åt hållet gasgas eller liknande, husqvarna är nog svårt o hitta även om det är en fin hoj... både gasgasen och min husqvarna ligger väll på runt eller strax över 40 hk jämfört med DTns 25 hk, vilket gör hojen grymmt mycket roligare, men det har inte bara fördelar, DTns motor är lugnare, håller bättre, har inte lika täta serviceintervaller osv. Crossdäck på gata är "pest o pina", bara så du vet, iaf billiga skitdäck som jag köpte till min :D Men offroaddäck som både passar gata och skog går hitta, men det är dyrare.... Motorn på min, och förmodligen gasgasen, är väldigt hetsig och högvarvig motor, ingen lugnt touringmotor direkt, så det lämpar sig inte alls att köra lite längre sträckor med! Värt att tänka på...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top