DTr tappar kraft

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Tog nyss kortet och har kört en del dom senaste dagarna :)) ) , men igår när det va regnigt o dant så ville den inte riktigt. Dels så blir den inte riktigt varm, nålen ligger på nedre delen av skalan. Men sen så känns det ungefär som att bensinen håller på o tar slut, Har man konstans gas på en raksträcka liksom faller motorn bort nån sekund då o då, så man måste dra på med gasen för att inte sakta ner. Och försöker man öka farten så vägrar den ibland, man får vrida som satan på gasen för att det ska röra på sig.

Misstänker att det kan ha o göra med vädret, att den går skit när det är fuktig luft?
Och borde den inte bli varm, trots regnet?

Last edited:

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Min beter sig likadant när det är blött ute.
Det kanske stänker upp massor av vatten på avgassystemet och gör att motorn aldrig blir riktigt varm. Det borde vara vattnet, min beter sig likadant innan den blir genomvarm.

hade

Mvh Jens

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Bra, misstänkte att det kunde va nått åt det hållet, men var inte säker.

Men asså, hur gör man om man vill köra när det är kallt ute då? Snö? Jag som tänkt använda hojen året runt :) (ptja, nästa iaf)

axello

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
Honda XR125L
på min mt5:a:tungan kom det upp vatten och jordade tändstiftet i ngn sekund, sedan förångades vattnet bort. kan va det?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Det är knappast vattnet som gör att den "inte blir tillräckligt varm". :rolleyes:

byskebon

norrlänning
Gick med
15 Aug 2006
Hoj
2010 Triumph Street Triple
det är mer syre i fuktig luft än torr, våran gammel puch tex går bättre på höstkvällarna då det är fuktigt ute då man ställer in munstycket rätt... det kanske är det?

dt_johan

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
yamaha Dt 125r
Somehow skrev:
2414952 Tog nyss kortet och har kört en del dom senaste dagarna :)) ) , men igår när det va regnigt o dant så ville den inte riktigt. Dels så blir den inte riktigt varm, nålen ligger på nedre delen av skalan. Men sen så känns det ungefär som att bensinen håller på o tar slut, Har man konstans gas på en raksträcka liksom faller motorn bort nån sekund då o då, så man måste dra på med gasen för att inte sakta ner. Och försöker man öka farten så vägrar den ibland, man får vrida som satan på gasen för att det ska röra på sig.

Misstänker att det kan ha o göra med vädret, att den går skit när det är fuktig luft?
Och borde den inte bli varm, trots regnet?

Svar:

Hej... Att värmen inte stiger mer beror på att den inte skall göra det... ;) Motorns arbets-temperatur ligger på den nedre delen av skalan.... -Gåår som smort att kööra året runt..

Att det käns som "att bensinen tar slut" kan bero på att den får för lite (du kan ha förlitet huvudmunstycke...) om det är så skall du ge den lite mer... Annars smälter du kolven....

Eller så har det något att göra med avgasporten... (Att den felar brukar vara en standard på dt.. ;)

mvh johan....

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
dt_johan skrev:
2416680 Svar:

Hej... Att värmen inte stiger mer beror på att den inte skall göra det... ;) Motorns arbets-temperatur ligger på den nedre delen av skalan.... -Gåår som smort att kööra året runt..

Att det käns som "att bensinen tar slut" kan bero på att den får för lite (du kan ha förlitet huvudmunstycke...) om det är så skall du ge den lite mer... Annars smälter du kolven....

Eller så har det något att göra med avgasporten... (Att den felar brukar vara en standard på dt.. ;)

mvh johan....

Men asså, när jag kör vid fint väder så går temp-nålen upp till mitten, motorn går hur bra som helst och allt är frid o fröjd. Men nu när det är taskigt väder så vill den sig inte riktigt...
Va ute en sväng förut idag, o den beter sig verkligen hel-lustigt. Säg att man kör på en 50-sträcka och varvet sjunker plötsligt, jag gasar för att behålla farten o plötsligt så säger det tjoff, hojen får tillbaka allt krut och skuttar frammåt så jag måste släppa av på gasen för att inte köra in i bilen framför, men så upprepas det efter ett par sekunder igen...

Sen ang.upvärmning, Provade att låta tempen gå upp till mitten för att sedan köra iväg, men likfan är nålen längst ner på skalan igen när jag stannar vid nästa rödljus...

Om det här hade varit motorn i en rc-bil hade jag direkt sagt att den gick för snålt, men nu vet jag inte...känns ju som att det skulle kunna va som nån sa att fuktig luft innehåller mer syre o den går därmed för snålt, men då borde den ju bli varm, inte kall... Hielfe bitte!

(Btw, bör inte temp-mätaren gå upp i topp innan kolven smälter?)

dt_johan

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
yamaha Dt 125r
Somehow skrev:
2416745 Men asså, när jag kör vid fint väder så går temp-nålen upp till mitten, motorn går hur bra som helst och allt är frid o fröjd. Men nu när det är taskigt väder så vill den sig inte riktigt...
Va ute en sväng förut idag, o den beter sig verkligen hel-lustigt. Säg att man kör på en 50-sträcka och varvet sjunker plötsligt, jag gasar för att behålla farten o plötsligt så säger det tjoff, hojen får tillbaka allt krut och skuttar frammåt så jag måste släppa av på gasen för att inte köra in i bilen framför, men så upprepas det efter ett par sekunder igen...

Sen ang.upvärmning, Provade att låta tempen gå upp till mitten för att sedan köra iväg, men likfan är nålen längst ner på skalan igen när jag stannar vid nästa rödljus...

Om det här hade varit motorn i en rc-bil hade jag direkt sagt att den gick för snålt, men nu vet jag inte...känns ju som att det skulle kunna va som nån sa att fuktig luft innehåller mer syre o den går därmed för snålt, men då borde den ju bli varm, inte kall... Hielfe bitte!

(Btw, bör inte temp-mätaren gå upp i topp innan kolven smälter?)

Hmmm... låter som något me tendningen isåfall.... Det där med värmen är säkeri inget att oroa sejj för, sålänge den inte går för varm...
Men att den inte går som den skall i rägn är knepigt... skulle det ha varit vinter skulle ja ha mena att den fryser.. men,men... ? Du kan ju testa att tvätta ur den inne i svängjulet kan hända att de e fullt me skiit däär eller att de e nå löskontakt någonstans.... (troor de va så me min nåån gång...) Spraya fast in nå elektro-rengöring in bakett svengljule.....

Föresten... Börja med att byta tend-hatt o tend stift... kostar bara några euro.... el. kronor.... :)

tjao....... ;)

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Lundgren skrev:
2417754 Tycker det låter som att den har en väldigt hög arbetstemperatur:va

Nån som vet hur varm cylindertoppen skall vara när tempen är perfekt? Altså inte hur varmt mätaren säger utan hur varmt det verkligen utanpå toppen...har tillgång till ir-termometer så jag kan kolla ifall det är så att mätaren visar fel...

Har för mig att den i sommras, när nålen var rakt upp, mätte ca 90° utanpå cyl-toppen...(avgassystemet va som varmast 114°, strax efter avgasventilen, in case nån undrar :p )

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...